"אפשר לומר שבמשרד האוצר גנבו לי את הכסף. התשלומים שאני מקבלת מגרמניה זה לא סתם, זה לא לחינם". החל משנת 2008, מקבלת זוזנה מוזס, ניצולת שואה בת 79 מחיפה, רנטה חודשית מממשלת גרמניה בסך 515 יורו. מוזס זועמת על כך שמשרד האוצר קיזז לה את כל כספי הרנטה שקיבלה רק משום שהיא מקבלת פנסיה וקצבת ביטוח לאומי.
מוזס עברה את השואה בבודפשט, בגטו ובבית מוגן בחסותו של ראול ולנברג, הדיפלומט השבדי. בשנת 1973 עלתה לארץ, שבועיים לפני מלחמת יום הכיפורים. היא עבדה כל השנים בעיריית חיפה בתור סטטיסטיקאית. למוזס שני בנים וחמישה נכדים. היא מקבלת מהמדינה קצבת ניצולי שואה על סך כ-3,000 שקלים. בתלוש שלה נכתב בשורת הפירוט קיזוז של כל כספי הרנטה מגרמניה, כלומר פחות 2,000 שקלים.
2 צפייה בגלריה
זוזנה מוזס ניצולת שואה אשר נלקחה ממנה הרנטה הגרמנית
זוזנה מוזס ניצולת שואה אשר נלקחה ממנה הרנטה הגרמנית
"מענישים אותי כי עבדתי", זוזנה מוזס

2 צפייה בגלריה
זוזנה מוזס ניצולת שואה אשר נלקחה ממנה הרנטה הגרמנית
זוזנה מוזס ניצולת שואה אשר נלקחה ממנה הרנטה הגרמנית
התלוש המקוזז של מוזס
"הגרמנים נתנו את הרנטה הזאת לנו, שורדי השואה, ולא למשרד האוצר", אמרה מוזס, "אני מכבדת את ממשלת ישראל יותר מהכל אבל אני חושבת שזאת גניבה. זה לא מוצדק. כשפניתי לרשות לזכויות ניצולי השואה הסבירו לי שזה בגלל שיש לי פנסיה מלאה וביטוח לאומי. אבל זה בגלל שעבדתי כל החיים ושילמתי דמי ביטוח לאומי. מענישים אותי שעבדתי, ככה אני מרגישה".
"ביקשתי הסברים מהרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר והם אמרו לי שזה בגלל חוק ההטבות שקבע שאי אפשר לקבל קצבה משני מקומות, אבל אלה שני גופים שונים לגמרי. זאת רנטה מממשלת גרמניה, פיצוי על הסבל בגטו, וזאת פנסיה וקצבת ביטוח לאומי שמגיעים כחוק. אני מרגישה שמענישים אותי על זה שעבדתי כל החיים שלי", הסבירה מוזס.
מוזס הוסיפה: "יש לי שתי חברות שלא עבדו ואין להן פנסיה. הן מקבלות השלמת הכנסה, להן לא נוגעים ברנטה - זה אבסורד. עורך הדין שעובד ברשות אמר לי שאם אני אפנה לבית המשפט יגידו שאני צודקת אבל הוא לא יכול לעזור לי כי זה החוק".
כמו מוזס, שורדי שואה רבים לא יכולים לקבל את כספי הרנטה משום שהם מקבלים קצבאות מהביטוח הלאומי, אבל היא בחרה להילחם. "אני נאבקת פה למען הצדק ועבור אחרים. אני בטוחה שגרמניה לא מודעת לעיוות הזה ואני לא רוצה לקרוא לממשלת גרמניה להתערב".
"יש לי נאמנות למדינת ישראל", אמרה מוזס, "אבל עם כל הכבוד לישראל אני חושבת שזאת גניבה. זה לא מוצדק וזה עוול משווע. החוק לא מוסרי, לא הגיוני ולא אנושי. אני מקווה שחברי כנסת שמבינים אותי יעזרו לי במאבק שלי. אני מדברת בשם אלפי ניצולי שואה שנמצאים במצב שלי".
תגובת הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר: "כחלק משינויי החקיקה המטיבים בשנת 2014, הוחלט שהרשות תשלים את הרנטה הגרמנית המשולמת באמצעות קרן סעיף 2 עד לגובה התגמול אותו מקבלים הזכאים ממדינת ישראל. על מנת לאפשר גם למעוטי יכולת לחיות בכבוד, ניצולים בעלי הכנסה נמוכה זכאים לתגמול מוגדל באופן מלא בנוסף לרנטה זו".