יו"ר ימינה נפתלי בנט כינס הבוקר (יום שישי) את חברי סיעתו בביתו שברעננה על רקע הלחץ הכבד שמופעל עליהם למנוע את הקמת הממשלה בראשותו ובראשות יאיר לפיד. לישיבה הגיעה גם שירלי פינטו, מספר 8 בימינה, שאמורה להיכנס לכנסת אם ניר אורבך יחליט לפרוש. עשרות מפגינים בעד ונגד ממשלת השינוי הגיעו למקום, והמשטרה חצצה בין שתי המחאות. המפגינים בעד הקמת הממשלה חילקו לחברי הכנסת המגיעים ורדים - גם לאורבך - ואמרו להם: "אתם גיבורים".
חבר הכנסת אביר קארה נשאל בכניסה לבית אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יצליח לפרק את המפלגה ולמנוע את הקמת הממשלה. הוא השיב: "מה פתאום, עם ישראל מאוחד וחזק. בשני הצדדים יש אנשים שאוהבים את עם ישראל, זה מה שקורה פה. כולם צריכים להתחבק. אף אחד לא יצליח לשבור אותנו, להיפך - אולי אנחנו נצליח לצרף כמה שיותר אנשים, כל עם ישראל צריך להצטרף לממשלה הזו".


9 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
שקט ביציאה מהישיבה
(צילום: שאול גולן )
9 צפייה בגלריה
ניר אורבך
ניר אורבך
ניר אורבך מגיע לישיבה
(צילום: שאול גולן )
9 צפייה בגלריה
אביר קארה
אביר קארה
אביר קארה
(צילום: שאול גולן )
9 צפייה בגלריה
עידית סילמן
עידית סילמן
עידית סילמן
(צילום: שאול גולן )
9 צפייה בגלריה
מתן כהנא
מתן כהנא
מתן כהנא
(צילום: יאיר גולן)
9 צפייה בגלריה
מפגינים ליד ביתו של בנט
מפגינים ליד ביתו של בנט
מפגינים בעד ממשלת השינוי ליד ביתו של בנט
(צילום: שאול גולן )
ביציאה מהישיבה אמר ח"כ קארה כי "הייתה פגישה מעולה, עלו ממנה הרבה דברים טובים". לאחר מכן התייחס לחברו לסיעה, עמיחי שיקלי, ואמר: "בוא נראה, אולי נצליח להביא אותו. אני חושב שגם לו עדיף לבוא איתנו, כי הוא עוד אצבע ימנית חזקה שיכולה לתת לנו כוח ומשקל, ושיהיה בצד שמשפיע". כשנאמר לו ששיקלי התנגד לממשלה בצורה משמעותית, השיב קארה: "זה בסדר, יעבור לו". שאר חברי ימינה סירבו להתייחס למה שנאמר בישיבה.
תומך ממשלת השינוי עמרם זהרי, שהניף שלט שקרא לח"כים להגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות, אמר ל-ynet: "אני עם השלט הזה חמש שנים. מהראשונים בכיכר גורן. אם היו רק שתי קדנציות, הכל היה נפתר".
אחד מהמפגינים נגד ממשלת השינוי קרא בזעם: "פושע גר פה, שקרן. שיילך". מוטה צור, שהפגין גם הוא נגד ההפגנה, אמר: "בנט, רואים לך. איילת שקד, עוד מעט יראו גם לך - עזבי אותו. ניר אורבך, אתה האור. תדליק את האור, אל תכבה אותו. יו"ר סניף הליכוד ברעננה, רחלי בן ארי סקעת, אמרה: "אני מלאת אכזבה. הייתי מצפה מכל יושבי ראש סניפי ימינה שבגדו בהם והונו אותם שייצאו לרחובות".

יש עתיד וימינה: "ההסכמים יפורסמו כשייחתמו"

בתוך כך, יו"ר הכנסת יריב לוין דרש מבנט ומלפיד לפרסם את ההסכמים הקואליציוניים כבר כעת - על אף שהם מחויבים להניחם רק 24 שעות לפני השבעת הממשלה. לדברי לוין, "אין לקבל מצב שבו הסכמים קואליציוניים מוסתרים מעיני הכנסת והציבור. ראוי שההסכמים יוגשו למזכירות הכנסת מיד עם חתימתם כדי לאפשר את הדיון הציבורי בהם, וכדי שחברי הכנסת יידעו על איזו ממשלה הם נדרשים להצביע. אי הגשת ההסכמים וההימנעות מפרסום כל ההסדרים הנלווים להם מעוררים יותר מחשש, שהסתדרתם נעשית במכוון כדי למנוע את התגובה הציבורית ואת תגובת חברי הכנסת כאשר פרטיהם ייחשפו".
יש עתיד וימינה השיבו כי ההסכמים הקואליציוניים וקווי היסוד של הממשלה "יפורסמו באופן שקוף וברור לציבור לאחר חתימתם". הם קראו ללוין לכנס את הכנסת בהקדם להצבעה על השבעת הממשלה החדשה. "מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות מתפקדת שתחלץ את אותנו מהכאוס", הוסיפו.
9 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתה של שקד, אתמול
הפגנה מול ביתה של שקד, אתמול
הפגנה מול ביתה של שקד, אתמול
(צילום: יאיר שגיא)
9 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של ניר אורבך בפתח תקווה
הפגנה מול ביתו של ניר אורבך בפתח תקווה
מפגינים נגד ממשלת השינוי מול ביתו של אורבך
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
הפגנה מול ביתו של ניר אורבך בפתח תקווה
הפגנה מול ביתו של ניר אורבך בפתח תקווה
תומכי ממשלת השינוי מול ביתו של אורבך
(צילום: מוטי קמחי)
חברי ימינה מתמודדים עם לחצים כבדים מצד הליכוד ומצד בכירים בהתנחלויות למנוע את הקמת הממשלה החדשה, שזוכה כרגע לתמיכה של 60 חברי כנסת בלבד. בנט משקיע מאמצים רבים כדי לצופף את השורות בקרב חברי הכנסת של ימינה, וכינס אותם כמה פעמים מאז שהחליט ללכת לממשלת השינוי עם לפיד. למרות מאמציו, חבר הכנסת שיקלי כבר הודיע שיתנגד לממשלה המסתמנת.
אחרי התנגדותו של שיקלי, האצבע ה-61 אמורה הייתה להיות של ניר אורבך מימינה, אך הוא לא תומך בממשלת השינוי. בפני אורבך עומדות כמה אפשרויות: להתפטר מהכנסת ולהכניס לרשימת ימינה את שירלי פינטו, שתומכת במהלך; להימנע בהצבעה ולאפשר את הקמת הממשלה ברוב של 60 מול 59; או האפשרות שממנה חושש בנט יותר מכל - התנגדות להקמת הממשלה בהצבעה, ובכך למנוע את הרוב להקמתה.
גם אתמול מחו מאות בני אדם מחוץ לבתיהם של חברי ימינה איילת שקד וניר אורבך, ודרשו מהם למנוע את הקמת ממשלת השינוי. במקביל אליהם הפגינו עשרות שתמכו במהלכים של נפתלי בנט. להפגנה נגד שקד הגיע יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ'. הוא תקף אותה בחריפות: "איילת, תקשיבי לאמונה הזאת, תקשיבי לאהבה הזאת. מה יש לך לחפש במקום שאין בו את כל זה? צאי לכאן, לאנשים שחיבקו אותך ואת חיבקת אותם והאמינו בך והאמנת בהם, ועכשיו הם גם מאוד מאוכזבים ומאוד מרגישים נבגדים".

בהפגנה מול ביתו של אורבך נאמו, בין היתר, חבר הכנסת אופיר כץ וחברת הכנסת לשעבר אוסנת מארק. "תעצור את הטירוף הזה", אמר אחד הנואמים בהפגנה. "עכשיו זה הזמן שלך למשוך את הידיים מהדבר המטורף הזה, להחזיר את הזהות שלנו". אדם עם כיפה סרוגה עורר את חמתם של מתנגדי ממשלת השינוי לאחר שאמר "בנט עושה צעד הכי טוב למדינה, בגלל ביבי אין ממשלת ימין". המתנגדים השיבו לו: "אתה שתול, אתה מתחזה, תוריד את הכיפה".
אתמול התארח אורבך בביתו של בנט ברעננה. אחרי הפגישה הוא צייץ: "נפתלי ואני הולכים יחד בדרך נאמנה ומשותפת מזה שנים ארוכות. הצטרפתי לימינה בראשות נפתלי בנט עם הסתכלות ארוכת טווח לטובת מדינת ישראל. אעשה הכול כדי שזה יצליח". בהמשך לפרסום של ynet שלפיו אורבך מסנן שיחות מנתניהו מאז אמש, הוא הוסיף: "אין לי שום כוונה לנהל שיחות עם מי שלא נקפו אצבע בחודשיים האחרונים להקים ממשלת ימין".