היחסים של רוני אלשיך ובנימין נתניהו התחילו בתקווה גדולה. החוקר הבכיר מהשב"כ הוזעק לשמש מפכ"ל אחרי טלטלה חסרת תקדים שעברה על המשטרה, סדרה של ניצבים שעברו עבירות מין וארגון שהיה במשבר של ממש. נתניהו ידע שאלשיך שואף לעמוד בראש השב"כ, ואף הבטיח לו את התפקיד בעתיד, אם רק ייקח על עצמו את שיקום המשטרה. ההמשך, אחרי שהחלו החקירות בתיקי נתניהו, כבר היה פחות ורוד - ועל כך מדבר אלשיך בריאיון ראשון מאז הפרישה, לקראת יציאת ספרו "מפכ"ל בחזית: ערכים במבחן". הריאיון יפורסם במלואו בסוף השבוע ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים".
1 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
רוני אלשיך
(צילום: גבריאל בהרליה)
איך היו היחסים ביניכם לאורך השנים? "אני לא חושב שהיה משהו אישי. תמיד זה היה קורקטי. שום דבר אינטימי. אני לא חושב שלמישהו יש אינטימיות איתו. זה עניין של סגנון".
ומתי הדינמיקה ביניכם השתנתה? "רק כשנוספו החקירות".
ואיך רה"מ התנהג מולך בתקופה הזו? "נזהרתי מלייצר פרשנויות. היו שנתנו פרשנויות אונליין - מתי הוא יצא, מתי הוא נכנס, הקשיב או לא הקשיב. אני התעקשתי להתנהל בצורה ממלכתית, להתייחס כאילו אין כלום ולתת את הכבוד הראוי. כל הזמן הדגשתי את זה לאנשים: יש ראש ממשלה – 'אדוני ראש הממשלה', ויש 'מר נתניהו' בחקירה, ואין שום סתירה".
אולי לך אין, אצלו זה השפיע. "הייתה נקודה שהוא הפסיק להזמין אותי לקבינט".
בכלל? "כולל לא בסבבים ברצועה. יש סבב ברצועה שהמשטרה נמצאת בו עד מעל לראשה ואנחנו לא בתמונה".
הדירו את המשטרה. "נאלצתי לייצר את החיבור בדרכים אחרות".

שאלת 'למה לא מזמינים אותי'? "ברור. את המזכיר הצבאי, את לשכת השר".
מה ענו? "גמגמו. וזה מטריד. לא בגלל שלרוני אלשיך יש מה להגיד בדיונים האלה ובגלל שיש לו רקע בטחוני עמוק. בסוף יש משמעות לזה שכל גורם מיוצג נלחם על עמדתו, משפיע על קבלת ההחלטות. זה חלק מהחוק. אנשים שיושבים בבית צריכים לדעת שהחלטה התקבלה בדרך ראויה".
מה דעתך על כך שלא ממנים מפכ"ל כבר יותר משנה וחצי? "אני בהלם שהציבור שותק. אין משהו שמשגע אותי יותר מהדבר הזה. הציבור לא מבין איזה מחירים הוא משלם על זה שאין מפכ"ל. זה דבר מטורף".
הציבור אומר בסדר, יש ממלא מקום. "אתה מעלה על דעתך שלא יהיה רמטכ"ל שנתיים? או שנה ותשע? אפילו לא שבוע, נכון? אני אומר לך שמבחינה דמוקרטית זה חמור פי עשר. בניגוד לרמטכ"ל וראש שב"כ וראש מוסד - מפכ"ל הוא אדם עצמאי שכפוף לדין. לא לפוליטיקאים. ממלא מקום, לא משנה מי הוא, הוא מועמד".