הסגר השני רק בתחילתו, ובתי החולים מתריעים כבר עכשיו על חוסר יכולת לקלוט מטופלים חדשים. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, פנה היום (שני) למנהלי בתי החולים במכתב והזהיר כי בעשרת הימים הקרובים יתווספו בין 200 ל-300 חולים קשים למערכת.
"על בסיס התחזיות שהוצגו לנו בסוף השבוע האחרון, אנחנו צפויים לסיים את עשרת הימים הקרובים עם תוספת של כ-200-300 חולים קשים, מונשמים או קריטיים", כתב לוי, "אני מבקשכם, ללא יוצא מן הכלל, להתייחס למצב זה כאל מצב חירום של מערכת הבריאות, וכמצב כזה אני מצפה מהנהלות כלל בתי החולים והמוסדות הגריאטריים להתגייס כולן למאמץ הלאומי להתמודד עם עומס התחלואה הצפוי".
5 צפייה בגלריה
חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות
חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות
"תוספת של מאות חולים קשים". פרופ' חזי לוי
(צילום: לע"מ )
5 צפייה בגלריה
מתחם אשפוז חדש בבילינסון
מתחם אשפוז חדש בבילינסון
מתחם אשפוז חדש בבילינסון, ארכיון
(צילום: אלי לוי)
מנכ"ל המשרד הוסיף כי הוא אף הנחה את המנהלים לפעול רק מול חמ"ל האשפוז של משרד הבריאות בכל הנוגע להעברה וקליטה של חולי קורונה, וכן להיערך לקליטה על פי תרחיש הייחוס שבידי כל בית חולים.
בשל העומסים בבתי החולים, שר הביטחון בני גנץ הנחה את צה"ל להתחיל בהיערכות לפתיחת בית חולים שדה. בהערכת מצב שקיים עם מנכ"ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל, מפקד פיקוד העורף, וקצין רפואה ראשי, הורה גנץ להתחיל בעבודת המטה הנדרשת להקמת בית חולים שיכיל כ-200 מיטות על בסיס הקצאת רופאים, אחיות ופרמדיקים מצה"ל.
"ההיערכות תתבצע מול משרד הבריאות ותמומש אך ורק בהתאם לצורך דחוף של מערכת הבריאות", נמסר מלשכתו של גנץ, שהורה למערכת הביטחון להתחיל לעבוד על אסטרטגיית היציאה מהסגר, וכן להיערך לתגבור נוסף של כוחות המשטרה במקרה של הימשכות או הרחבת הסגר.



בתוך כך, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, הודיע כי מחר תיפתח במרכז מחלקת קורונה רביעית על חשבון מחלקה פנימית שתיסגר. במקום פועלות כעת שלוש מחלקות קורונה, ובהן 89 חולים. לדברי פרופ' ברהום, מצבם של 36 חולים מוגדר קשה, ו-14 מהם במצב קריטי.
"אנחנו רואים גידול במספר החולים הקשים והקריטיים", הוא הוסיף, "אי לכך ובתיאום עם משרד הבריאות החלטנו לפתוח מחלקה רביעית. נצטרך להיעזר במרדימים כחלק מצוות שיטפל בחולים קשים וחולים קריטיים, ולכן נצטרך לדחות ניתוחים אלקטיביים. הסגר ייתן את אותותיו אך ורק בעוד שבועיים-שלושה, אז נוכל לראות מתינות בתחלואה. אני מקווה מאוד שלא נהיה איטליה, אבל אני חייב לומר, שככל שהזמן חולף אני נהיה בטוח פחות ופחות במשפט הזה".
בשל העומסים בבתי החולים: שר הביטחון בני גנץ הנחה את צה"ל להתחיל בהיערכות לפתיחת בית חולים שדה
פרופ' ברהום אמר כי בשל מצוקת הצוותים שיופנו למחלקה החדשה הוא צופה צמצום בפעילות הרגילה של בית החולים, ודחייה של ניתוחים אלקטיביים. לדבריו, את השפעת הסגר יהיה ניתן לראות רק בעוד שבועיים - אם בכלל יביא להפחתה במספר החולים.

5 צפייה בגלריה
איכילוב
איכילוב
בית החולים איכילוב. כ-72% תפוסה
(צילום: gettyimages)
במערך הקורונה בבית החולים רמב"ם שבחיפה מאושפזים 70 חולים, בהם 35 מוגדרים במצב קשה, ומחלקת הקורונה נמצאת ב-100% תפוסה. 15 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה - כרבע מכלל המונשמים בבית החולים.
ברמב"ם צפויים להפעיל במהלך השבוע את בית החולים התת-קרקעי באופן ייעודי לחולי קורונה. במקום יהיו 770 מיטות, ו-170 עמדות למונשמים. בתחילה יועברו לשם החולים המאושפזים בבית החולים עצמו.
בשתי מחלקות הקורונה בבית החולים כרמל שבחיפה מאושפזים 46 חולים. במקום 48 מיטות והתפוסה בו היא כ-95%. מצבם של חצי המטופלים, 23 חולים, מוגדר קשה ובהם ארבעה מונשמים. בשל העומסים, עד כה הועברו חמישה חולים למחלקות אחרות במרכז הארץ. בשבוע הבא תיפתח בבית החולים מחלקה שלישית שתכלול עוד כ-40 מיטות.
מחלקת הקורונה בבית החולים בני ציון שבחיפה כוללת 40 מיטות, כעת מאושפזים במחלקה 32 חולים - כ-75% תפוסה. 22 מהחולים במצב קשה, בהם שמונה מונשמים. בנוסף, במחלקה מאושפז פגה בבידוד נפרד.
במרכז הרפואי העמק שבעפולה נרשמו 80% תפוסה, כאשר הבוקר היו במקום 53 חולי קורונה, בהם 6 מונשמים ו-15 במצב קשה, ואילו במרכז הרפואי פדה-פוריה שבטבריה נרשמה גם כן כמעט 100% תפוסה. במקום מאושפזים 28 חולי קורונה, בהם 6 במצב קריטי, 9 במצב קשה, והיתר חו במצב בינוני וקל.
5 צפייה בגלריה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
רופאים מתאמנים על החייאה של בובה בית חולים רמב"ם חיפה קורונה
בית החולים רמב"ם, ארכיון
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
הכנת מתקן אשפוז חולי קורונה בית חולים אסותא אשדוד
הכנת מתקן אשפוז חולי קורונה בית חולים אסותא אשדוד
"באסותא אשדוד הודיעו על תפוסה מלאה"
(צילום: AFP)
גם בבית החולים אסותא באשדוד הודיעו על תפוסה מלאה לגמרי במחלקת הקורונה. "המצב שוקף למשרד הבריאות ולמד"א", ציינו בבית החולים. "מטופלים מאומתים המגיעים לבית החולים וצריכים אשפוז, יועברו לבית חולים אחר".
בבתי החולים ברזילי שבאשקלון ובוולפסון שבחולון המצב קצת יותר טוב: התפוסה מוערכת בכ-60%, כשבחולון מאושפזים 41 חולי קורונה, בהם 2 בטיפול נמרץ, ובאשקלון שתי המחלקות שנפתחו עבור החולים עדיין לא התמלאו.
במחלקת הקורונה בבית החולים איכילוב בתל אביב מאושפזים בשלב זה 65 חולים, והתפוסה מוערכת ב-72%.
בשתי מחלקות הקורונה וביחידה לטיפול נמרץ קורונה בבית החולים סורוקה בבאר שבע מאושפזים כעת 43 מטופלים - בהם 24 במצב קשה, מהם שבעה מונשמים. במחלקות בתי החולים, בהן הפנימיות, נרשמה כ-80% תפוסה.
אדיר ינקו, אחיה ראב"ד, יואב זיתון, איתי בלומנטל, מתן צורי ואילנה קוריאל השתתפו בהכנת הכתבה