3 צפייה בגלריה
תור וונסלנד
תור וונסלנד
מלווה את הסכסוך כשלושה עשורים. השליח החדש וונסלנד
מועצת הביטחון של האו"ם אישרה שלשום (שלישי) את מינויו של הדיפלומט הנורבגי תור וונסלנד לתפקיד שליח האו"ם למזרח התיכון. וונסלנד יחליף בתפקידו את הדיפלומט הבולגרי, ניקולאי מלאדנוב, אשר שימש בתפקיד בשש השנים האחרונות ומונה לשליח מזכ"ל האו"ם לענייני לוב.
מלאדנוב יעזוב את האזור בתחילת החודש הבא, אז ייכנס וונסלנד לנעליו הגדולות. השליח היוצא הצליח בשנים שהיה כאן לזכות לאמון רב בהנהגה הישראלית ובהנהגת החמאס, ובזכות העובדה שנתפס כמתווך הוגן הצליח כמה פעמים למנוע עימותים צבאיים בין ישראל לבין החמאס וחסך הרבה שפיכות דמים. כל התקופה הזו לא חסך את שבטו מישראל על יחסה לפלסטינים והמשיך לקרוא לחידוש המשא ומתן על בסיס פתרון שתי המדינות.
3 צפייה בגלריה
 ניקולאי מלאדנוב
 ניקולאי מלאדנוב
זכה לאמון רב משני הצדדים, יעזוב בתחילת 2021. מלאדנוב
(צילום: AP)
המחליף שלו הוא דמות מאוד מוכרת למי שעוסק ביחסי ישראל עם הפלסטינים עוד מאז הסכמי אוסלו. וונסלנד, דיפלומט נורבגי מקצועי, היה עוזרו של טריה לארסן, מאדריכלי הסכמי אוסלו. כמו כן שימש כיועצו של טוני בלייר כשליח הקוורטט. בשנים האחרונות שימש כשליחה של נורבגיה למזרח התיכון מתוקף היותה של נורבגיה ראש המדינות התורמות לרשות הפלסטינית.
דיפלומטים ישראלים שמכירים את וונסלנד אומרים כי מלדאנוב התחיל את התפקיד מנקודת מבט יותר פרו-ישראלית מאשר תור אבל זה לא הופך את מחליפו לאנטי ישראלי. הוא מאוד משופשף, היה שגריר נורבגיה בקהיר בזמן מורסי ואחר כך היה השליח שלהם לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. דיפלומט ישראלי בכיר הגדיר אותו כ"הוגן".
ישראלים שהתיידדו איתו מספרים על "איש חביב מאוד", "איש רעים". מכיר את הישראלים היטב, דבר שיעזור לו במשימות התיווך עם החמאס. לפני כשנה דווח שוונסלנד היה אמור להיפגש עם מנהיג החמאס יחיא סינוואר בשליחות נורבגיה – אך הפגישה בוטלה.
3 צפייה בגלריה
תור וונסלנד שלחי האו"ם למזרח התיכון עם ראש הממשלה הפלסטיני
תור וונסלנד שלחי האו"ם למזרח התיכון עם ראש הממשלה הפלסטיני
הדיפלומט הנורבגי בפגישה עם ראש הממשלה הפלסטיני
לוונסלנד קשרים קרובים מאוד לחמאס – דבר שיכול להועיל לו בהמשך הדרך במאמצים להביא להסדרה בין ישראל לבין הארגון ובמאמצים למנוע סבבי מלחמה עתידיים. הוא מביא איתו כמה נכסים משמעותיים לתפקיד - מדובר באיש מאוד פרגמטי ויצירתי. הוא היה נציג נורבגיה לשטחים ואחר כך היה שגריר נורבגיה למצרים. מאוחר יותר מונה לשליח המיוחד למזרח התיכון שעובד תחת שרת החוץ.
תור מכיר את הנושאים שנוגעים לישראל ולפלסטינים ויש לו הרבה אנשי קשר משני הצדדים. הוא הוכיח במצבים קודמים שהיה יצירתי ואינסטרומנטלי כדי לייצר תהליכים שסייעו להפגת מתיחות וקידום פתרונות. מקורות מספרים כי הוא גם היה שחקן מאוד חשוב מאחורי הקלעים לטובת חידוש התיאום הביטחוני.
בתפקידו כשליח המיוחד הנורבגי למזרח התיכון היה אחראי מטעם שרת החוץ הנורבגית על קידום הפרויקטים האזרחים ביו"ש ובעזה במסגרת פורום המדינות התורמות. הוא מכיר היטב את תמונת המצב בשטח והוכיח בהצלחה יכולת לקדם פרויקטים ומהלכים משמרי יציבות.
פורסם לראשונה: 21:19, 16.12.20