8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
(צילום : רויטרס)
הנשיא הנבחר של ארה"ב ג'ו ביידן דחה את הטענות כי ממשלו יהיה זהה לזה של הנשיא לשעבר ברק אובמה. בריאיון טלוויזיוני ראשון מאז הבחירות, אותו העניק לרשת NBC הלילה (בין שלישי לרביעי), הבהיר הנשיא הנבחר וסגנו לשעבר של אובמה: "זו לא תהיה כהונת אובמה השלישית. אנחנו מתמודדים עם עולם אחר מזה שהתמודדנו איתו בממשל ההוא. הנשיא טראמפ שינה את הנוף - זה הפך ל'אמריקה תחילה' ומשם לאמריקה לבדה".
ביידן נשאל אם הוא שוקל למנות לתפקיד בממשלו נציג רפובליקני שתמך בטראמפ וענה בנחרצות "כן". לדבריו, "יש לנו עוד המון מינויים לבצע. אני רוצה שהמדינה תהיה מאוחדת ואזדקק לתמיכתם. אנחנו לא יכולים להמשיך בשיח הפוליטי הזה". הוא ציין כי מינוי של נציג ממפלגתו של טראמפ, אם יקרה, "לא צפוי בקרוב".
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות  ג'ו ביידן ברק אובמה
ארה"ב בחירות  ג'ו ביידן ברק אובמה
"לא כהונת אובמה השלישית". עד כה כל המינויים לקחו חלק בממשל הנשיא לשעבר
(צילום: AFP, AP)
8 צפייה בגלריה
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
"הפך את אמריקה מ'ראשונה' ל'לבדה". ביידן על טראמפ
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן אנתוני בלינקן וג'ון קרי
ג'ו ביידן אנתוני בלינקן וג'ון קרי
קרי ובלינקן, לצד ביידן. הוא שוקל למנות גם רפובליקני לקבינט שלו
(צילום: AP , AFP)
גם בתוך המפלגה הדמוקרטית צפויים קרבות על התפקידים הבכירים, הנשיא הנבחר אמר כי שוחח עם אליזבת' וורן וברני סנדרס, יריביו לשעבר בפריימריז לראשות המפלגה הדמוקרטית: "שום דבר לא יורד מהפרק, יש לנו כבר ייצוג פרוגרסיבי מכובד בממשל. אבל לקחת מישהו מהסנאט או מבית הנבחרים לתפקיד בקבינט זו החלטה קשה".
אמש הוא הציג יחד עם סגניתו קמלה האריס את המינויים האחרונים שלו, שעליהם הכריז צוות המעבר: אנתוני בלינקן יהיה מזכיר המדינה, אלחנדרו מיורקס השר למחלקה לביטחון המולדת, אבריל היינס תעמוד בראש המודיעין הלאומי, ג'ון קרי יהיה שליח הנשיא למאבק בהתחממות הגלובלית, ג'ייק סאליבן היועץ לביטחון לאומי ולינדה תומאס-גרינפלד תכהן כשגרירת ארה"ב באו"ם. כל המועמדים החדשים לקחו חלק בממשל אובמה.
הנשיא הנבחר התייחס להעברת השלטון מהנשיא היוצא, שעד כה מסרב להודות בהפסד באופן פורמלי. "העברת השלטון כבר מתבצעת, אנשים בשטח מדברים איתנו", ציין בריאיון, ששודר כיממה לאחר הודעת טראמפ כי מעתה ממשלו ישתף פעולה עם צוות המעבר של הנשיא ביידן. עם זאת טראמפ גם ציין כי ימשיך בהליכים המשפטיים הנוגעים לבחירות: "נמשיך במאבק בעוצמה, ואני מאמין שננצח!".
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
יתחיל לקבל תדריכים יומיים. "זה יתחיל בקרוב מאוד"
(צילום: gettyimages)
הוא התייחס גם לאישור שהגיע מהבית הלבן אמש, ולפיו ביידן יקבל את התדריכים היומיים שמקבל נשיא ארה"ב – אוסף של דיווחים מודיעיניים מסווגים. "לא קיבלתי תדרוך היום", אמר, "אבל זה יתחיל בקרוב מאוד, אולי כבר מחר". ביידן המשיך: "אנחנו נפגשים עם צוותי הקורונה של הבית הלבן. הם מדברים איתנו על תהליך הפצת החיסונים, אז אני חושב שאנחנו לא נהיה כל כך בפיגור כפי שחשבנו שנהיה בעבר".
הנשיא הנבחר הוסיף: "אני חייב להגיד שהמאמצים להעברת השלטון הם כנים ואמיתיים. לא שוחחתי עם טראמפ, אני מניח שראש הסגל שלי וראש הסגל הנוכחי שוחחו ביניהם. זו התחלה איטית, אבל אנחנו מתחילים. יש לנו עוד חודשיים אז אני אופטימי ומאמין שנאיץ בתהליך".
באשר לחיסונים הוא אמר כי "עכשיו נוכל לקבל את כל המידע והנתונים שאנחנו צריכים שעד כה לא היו זמינים עבורנו".

להשכיח את טראמפ: תוכנית 100 הימים

לדבריו, ב-100 ימיו הראשונים בבית הלבן הוא יפעל לביטול מוחלט של מדיניות ההגירה של הנשיא היוצא דונלד טראמפ וכן ישנה את הגישה של ארה"ב באשר למשבר האקלים. סדר היום שלו יכלול הצעת חוק הגירה לקונגרס וביטול "הצווים הנשיאותיים המזיקים" של טראמפ בנושא הסביבה. "חלק מסדר היום יהיה תלוי בשיתופי הפעולה שאצליח או לא אצליח להשיג מהקונגרס", אמר ביידן, שהתייחס לכך שהרפובליקנים קרובים לשמור על הרוב שלהם בסנאט.
8 צפייה בגלריה
ביידן: "אעלה הצעת חוק עם מסלול לאזרחות למיליונים". הפגנות נגד מדיניות ההגירה של טראמפ
ביידן: "אעלה הצעת חוק עם מסלול לאזרחות למיליונים". הפגנות נגד מדיניות ההגירה של טראמפ
ביידן: "אעלה הצעת חוק עם מסלול לאזרחות למיליונים". הפגנות נגד מדיניות ההגירה של טראמפ
(צילום: AP)
"אעלה הצעת חוק להגירה עם מסלול לאזרחות עבור יותר מ-11 מיליון איש ללא תעודה באמריקה", ציין, אך כאמור, עקב הרוב הרפובליקני בסנאט צעד שכזה ככל הנראה יסוכל. ג'ון קרי, שיהיה שליח הנשיא למאבק בהתחממות הגלובלית אמר שכדי לפתור את ההתחממות הגלובלית העולם חייב להתאחד ולשתף פעולה. בכהונת אובמה חתמה ארה"ב על "הסכם פריז" - שממנו החליט טראמפ לפרוש ב-2017. קרי אמר לביידן שהוא מסכים איתו בנוגע להחזרתה של ארה"ב להסכם האקלים העולמי בהקדם.
ביידן אמר כי ב-100 הימים הראשונים הוא יתמקד כמובן גם בטיפול בנגיף הקורונה. לדבריו, הוא יוודא שמושלי המדינות יקבלו "סיוע מיידי", אולם הוא לא פירט כיצד יעשה זאת. נזכיר כי במשך חודשים הקונגרס לא הסכים על תוכנית הסיוע הרפובליקנית, וייתכן כי כעת, גם בהיבט הזה הרפובליקנים יערימו עליו קשיים. ביידן אמר כי חשוב לסייע לקהילות שנפגעו בצורה הקשה ביותר במגפה, בין היתר למיעוטים: "זה לא רק משבר פיננסי, זהו משבר שגורם למתח נפשי אמיתי עבור מיליוני אנשים. עלינו לפתור את המשבר הזה, זה בידיים שלנו".
8 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה שלטים בית ספר סגור ניו יורק ברוקלין
ארה"ב נגיף קורונה שלטים בית ספר סגור ניו יורק ברוקלין
בית ספר סגור בברוקלין. "לפתוח במהירות האפשרית"
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
"לא אשתמש במשרד המשפטים נגדו". ביידן וטראמפ
(צילום: AFP)
הוא התייחס גם לסוגיית פתיחת בתי הספר במדינה ואמר כי יש לפתוח אותם "במהירות האפשרית", וציין כי "אני חושב שניתן לעשות זאת בבטחה". ביידן נשאל מה דעתו על ההחלטות שהתקבלו בערים מסוימות כמו ניו יורק, שהחליטה לסגור את בתי הספר אך השאירה את המסעדות פתוחות והשיב: "אני חושב שאנחנו מסוגלים לעשות את שניהם".
לדבריו, חזרת בתי הספר "דורשת המון כסף". ההערכות, ציין ביידן, נאמדות ב-150 עד 200 מיליארד דולר לשנה כדי לפתוח את בתי הספר "בבטחה". ביידן אמר כי שוחח בנושא עם ראש העיר ניו יורק ביל דה בלאזיו.
ביידן נשאל האם "ינצל" את משרד המשפטים כדי לפתוח בחקירה נגד טראמפ, כפי שלדברי המראיין "רוצים חלק מהדמוקרטים". הוא הבהיר: "לא אעשה את מה שהנשיא היוצא עשה. לא אשתמש במשרד המשפטים ככלי כדי להתעקש שמשהו קרה".
כשנשאל על פרשת מותו של ג'ורג' פלויד בשנה האחרונה, אמר ביידן כי "חייב להיות דין וחשבון". לדבריו, הבית הלבן תחתיו יעבוד עם מחלקות המשטרה וארגוני זכויות האזרח בכדי לקבוע כיצד "להתקדם" בנושא. "רובם המוחלט של השוטרים הם אנשים ישרים ואחראים", הבהיר.