צעיר מהשומרון נעצר במועד סמוך לחגיגות שושן פורים בתחילת מרץ בחשד שקילל שוטרים כשהיה בגילופין ביצהר. במעצר גילה הצעיר כי קיימת נגדו התראה לצו הרחקה מנהלי מהאזור שנחתמה עוד בינואר.
3 צפייה בגלריה
כוחות משמר הגבול בדרכם לשטח "הכיפה הסרוגה"
כוחות משמר הגבול בדרכם לשטח "הכיפה הסרוגה"
יצהר. ארכיון
3 צפייה בגלריה
צו ההרחקה
צו ההרחקה
צו ההרחקה עם חתימתו המקורית בינואר
מעת לעת חותם אלוף פיקוד המרכז על צווי הרחקה לנערי גבעות לאחר הערכת מסוכנות שגורמי המודיעין מעבירים לגביהם. מדובר בעיקר על הרחקות מאזור יהודה ושומרון ואיסור יצירת קשר עם פעילים נוספים.
"ממידע מהימן ועדכני שנאסף עולה כי בחודשים האחרונים היית מעורב בפעילות אלימה נגד כוחות הביטחון ובני מיעוטים לצד פעילי ימין קיצוניים ואלימים. כלל המידע בענייניך מלמד על סיכון הנשקף ממך לשלום הציבור ולביטחון האזור", כך נכתב בנימוק הצו כבר בחודש ינואר בנוגע לצעיר.
3 צפייה בגלריה
צו ההרחקה
צו ההרחקה
הערכת המסוכנות לגבי הצעיר כפי שנכתבה בצו
אלא שכאמור הצו ניתן רק בחודש מרץ. כלומר, הנער, שלפי גורמי הביטחון סיכן את האזור כבר בחודש ינואר, הסתובב בשטחי יהודה ושומרון כחודש וחצי למרות מסוכנותו והורחק רק במרץ. גורמים במערכת הביטחון טענו כי האיחור במסירת ההתראה נבע בין היתר בשל נגיף הקורונה.
לאחר קבלת הצו הגיש עורך הדין של הצעיר, מנשה יאדו, מארגון "חוננו" את תגובתו לבית המשפט ונימוקיו מדוע יש לבטל את הצו. נימוקיו של יאדו נדחו והצו נחתם אך יאדו הגיש ערר לבית המשפט הצבאי בעופר בדרישה לביטול הצו. הדיון בעניין נקבע ל-24 במרץ. "בדרכי לדיון קיבלתי טלפון שבו נאמר לי כי הצו מבוטל ומשום כך הדיון התייתר", סיפר יאדו. כך יצא שהצו שנחתם ב-14 במרץ היה בתוקף רק לעשרה ימים.
בצה"ל טוענים כי הצו קוצר, אך לפי אנשי "חוננו" הצו בוטל. ביטול צו מנהלי הוא דבר חריג, וודאי כשהוא מבוטל כמה ימים מרגע חתימתו. ההתנהלות סביב הצו מעוררת סערה בקרב נערי הגבעות שעיקר החשש הוא ממדיניות של "צווי מגירה" שנחתמים ונשמרים אצל גורמי הביטחון עד לשליפתם בשלב מאוחר יותר.
"החשש הוא כי מדובר ב"צווי מגירה" שנחתמים במועד אחד ונשלפים במועד אחר", אמר גם עורך הדין יאדו. "הצו הנוכחי אומנם בוטל אבל יש חשש כי הגורמים שעומדים מאחורי הכשלים עשויים לחזור ולפעול בצורה דומה גם בעתיד".
"בארגון חוננו אנו מתכוונים להגיש לפצ"ר ולגורמי הביקורת הרלוונטיים בקשה לבדוק את הכשלים, להסיק מסקנות ולהפיק לקחים לגבי הגורמים האחראיים לכשלים שנעשו לאורך הדרך, מהחתימה הראשונה על ההתראה ועד לביטול הצו דקות לפני הדיון", הוסיף עורך הדין.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בחודש ינואר האחרון, לאחר שהתגבש נגד הנדון מידע מודיעיני המצביע על מעורבותו בפעילות בלתי חוקית ואלימה, החליט מפקד פיקוד המרכז לשקול להוציא צו מנהלי המגביל את תנועתו באזור יהודה ושומרון ומונע את קשריו עם פעילים אחרים. לאחר הליך של שימוע, הצו נחתם ב-14 במרץ 2021, ולא בחודש ינואר כפי שנטען. בצו נקבע כי הוא יעמוד בתוקף עד לאמצע חודש מאי. בהמשך, לאחר שקילה מחודשת של נסיבות העניין, הוחלט לקצר את משך הצו, כך שיהיה בתוקף עד ל-24 במרץ 2021."