יום לפני תחילת הסגר, התייחסה השרה אורית פרקש-הכהן (כחול לבן) להנחיות שהותירו את הציבור בבלבול גדול ולטענות שהמהלך כולו נועד בעצם להרגיע קבוצה פוליטית מסוימת, וכי אין בו באמת ממש.
"ישיבת הממשלה בנושא הייתה ארוכה מאוד ורצינית. הצוותים הרפואיים אמרו 'סגר הרמטי', אבל אנחנו יודעים שצריך גם לשמור על הכלכלה ויש לקחים שהפקנו מהסגר הקודם", אמרה פרקש-הכהן.
הלכתם על הדרך היותר קלה, קבוצה פוליטית מסוימת ביקשה הקלות אז נתתם לה, אתמול שר הבריאות אמר שכל מיני שרים באו בבקשות וגם הם נענו "המצב של התחלואה הוא ברור. מעל 95% מהערים הן ערים אדומות, 10% הדבקה בממוצע, ואנחנו חייבים היינו לעשות מעשה וזה הריסון שאנחנו נוקטים בו עכשיו. בהתחלה קיבלנו טיוטה על החלטת ממשלה שדיברה על סגר הרמטי. אני התכוונתי להתנגד. אני מאוד שמחה שאימצו את התו הסגול ופתחו את העסקים שאין בהם קבלת קהל, שעשו את כל האיזונים, ושהשגרה הכלכלית תוכל להתקיים".
בעל עסק שסגר את שעריו יוכל לישון בשקט? "אתמול הייתה ישיבה מאוד חשובה אצל שר האוצר וכבר בשבוע הבא יציגו בצורה פורמלית את תוכנית הסיוע הנוספת לעסקים. העקרונות של התוכנית פורסמו. גם מערכת הבריאות קיבלה מיליארדים ואם שואלים אותי, היא חייבת להיערך עם יותר צוותים רפואיים".
1 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
"הפקנו לקחים". אורית פרקש-הכהן
(צילום: אבי מועלם )
בתי החולים כמהים לתקנים. "ממה ששמענו יש המון מהצוותים הרפואיים שנמצאים בבידוד בגלל שהם מטפלים בעצמם. הקושי באמת הוא לתגבר אותם ברמה מספיקה כשמדובר על צורך באלפים. היה מנכ"ל בית חולים שעלה בישיבת הממשלה ואמר 'ייקח לנו חודשים להכשיר את רמת הצוותים שאנחנו צריכים'".
אבל אנחנו במשבר מפברואר, הממשלה לא ידעה אז? "הבעיה פה היא לא כסף, ממה שאני התרשמתי הם זקוקים פשוט לעוד זמן כדי להכשיר צוותים, לצד זה יש בעיה אמיתית שחוזרת על עצמה, שהצוותים עצמם נכנסים ויוצאים מבידוד".
יש בסופו של דבר המון אנשים שלא עובדים, את שלמה עם התקנות? "אני רואה את התגובות, אבל צריך לקבל החלטה קשה, ואני אומרת שוב, הכי קל היה לעשות סגר הרמטי. אנחנו במובן הזה קיבלנו החלטה לעשות איזון בין הכלכלה לבין הבריאות כאשר הדגש הוא לעצור התקהלויות. אנחנו רואים תמונות של מחנה יהודה עם מאות אנשים ,והסגר ישים לזה סוף וימזער התקהלויות ככל שניתן. בסוף אנחנו צריכים לחזור לשיווי משקל. גופים עם תו סגול צריכים להמשיך לעבוד".
את מבינה למה אין אמון בקרב רבים בציבור? "לא, כי אני חושבת שבסוף צריך לקבל את המצב הזה ולהתיישר אחד עם השני. יש אנשים שרוח החג עבורם זה תפילה, ויש שרוצים לנסוע להורים, לטייל, או ללכת לים. אין לזה סוף וזו הנקודה שבה חתכנו. חתכנו איפה שיש סכנה להתקהלות".