בכירים בענף לא זוכרים עסקה בסדר גודל שכזה כבר שנים ארוכות. בסוף החודש שעבר, אחרי כמעט שבע שנים של דיונים, הועברו מישראל ארבעה מטוסי F-16, או כפי שהם מכונים בחיל האוויר "נץ", אחרי שיצאו מפעילות, לחברה קנדית לשימוש עבור טייסים אמריקנים. היה זה השלב הראשון בעסקה שתימשך בחודשים הקרובים, ובמסגרתה יועברו 29 מטוסים שהיו בדרכם למגרש הגרוטאות - לחברה פרטית.
החברה הקנדית מעניקה שירותי ביום אויב לצבאות בעולם. נציגיה שמעו כי חיל האוויר השבית עשרות מטוסי F-16 והחליטו ללכת על העסקה, שאותה הוציאה לפועל חברת Golden Number Solutions הישראלית, שבעליה הם בכירים לשעבר בחיל האוויר, בפיקוח האגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט).
"מדובר בעסקה מאוד חריגה בנוף הישראלי", אומר מנכ"ל החברה, אל"מ במיל' יוסי מאיר. "אני לא מכיר בשנים האחרונות שמשהו ביצע עסקה בסדר גודל כזה. המטוסים הגיעו לארץ בשנות השמונים וביצעו מגוון פעולות ומשימות בחיל האוויר. גולת הכותרת של המטוסים היא הפצצת הכור בעיראק. אחד מהמטוסים שבהם טיפלנו השתתף ברביעייה הראשונה של התקיפה".
ה"נצים" שנכנסו לשירות מ-1980 הוצאו ממנו בין 2013 ל-2016, ויש בהם שני דגמים: החד מושבי שנקרא a והדו מושבי b. במסגרת תהליך "אזרוח" המטוס שמבצעים אנשי הצוות הטכני של החברה הישראלית, תחילה הוא מופשט מאמצעי לחימה ייעודיים של חיל האוויר ומערכות סודיות. בהמשך, בתיאום החברה הקנדית וחיל האוויר האמריקני, נבחרו החלקים המתאימים כדי לגרום לו לחזור לכושר טיסה. מתוך 29 המטוסים, 10 מיועדים לחזור לאוויר, והשאר למטרות אחרות.
"מטוס שסיים את שירותו בחיל האוויר והיה נזרק במגרש הגרוטאות, היה נמכר בעשרות בודדות של אלפי שקלים והמדינה לא הייתה מרוויחה עליו למעשה כלום"
"ידענו מראש איזה מטוסים יש ומה הרקורד שלהם. יש להם היסטוריה מפוארת", מספר אל"מ במיל מאיר, ומזכיר את המורכבות בעסקה שכזו: "כל בורג שיוצא מפה לכיוון המטוס נתון לפיקוח של משרד הביטחון והממשל האמריקני, ברמה של מספר סידורי". מלבד המטוסים העבירה החברה גם חלקים וחלפים רבים על מנת שאלה יחזיקו זמן רב ככל האפשר.
מורכבת לא פחות מהליך ה"אזרוח" הייתה העברת המטוסים לנתב"ג ומשם ליעדם בחוף המערבי של ארה"ב. "בהתחלה חשבנו להעביר אותם דרך הים, אבל בגלל שהחברה בקנדה רצתה אותם באופן מהיר נרקמה העברת המטוסים באוויר", מסביר סא"ל במיל' יוחאי יהוד, מנהל משאבי אנוש בחברה. "באמצעות מנופים העברנו את רביעיית המטוסים הראשונה מבסיס נבטים שבדרום, שם עבדנו עליהם, לנתב"ג, ומשם באמצעות מטוס תובלה ענק מסוג אנטונוב היישר לארה"ב".
המטוסים מיועדים לאימון עבור חיל האוויר האמריקני. הם מדמים את מטוסי האויב בקרבות אוויר אוויר וקרבות אוויר קרקע. תא"ל במיל אילן ברעם, נווט קרב לשעבר, מזכיר ש"בטיסות אימון צריך לתמרן בין מטוסים מתקדמים, כאלו שיכולים לדמת את האויב בצורה האופטימלית, לבין הכסף שמוציאים על כל שעת טיסה. הכניסה של מטוסים מהדור של ה-F-16, שהוא דור 4, לזירת מטוסי הקרב ולעולם ביום האויב, זה משהו שלא היה עד עכשיו".
ברעם מוסיף: "חיל האוויר הישראלי מתאמן היום שעות רבות, יום ולילה, ובכל אימון יש כוח כחול (צה"ל) וכוח אדום (האויב). שעת טיסה של מטוס קרב מתקדם כגון ה-F-35 (ה"אדיר") עולה המון כסף למדינה, למרות שלאויב אין כאלה מטוסים. השימוש במטוסי F-16 שחודשו חוסכים למדינה המון כסף".
העסקה המורכבת הכניסה לקופת המדינה עשרות מיליוני שקלים. "מטוס שסיים את שירותו בחיל האוויר והיה נזרק במגרש הגרוטאות, היה נמכר בעשרות בודדות של אלפי שקלים והמדינה לא הייתה מרוויחה עליו למעשה כלום. העסקה הזו, שבה שימרנו ושיפצנו מטוסי קרב שנמכרו לחברה אחרת, הכניסה למשרד הביטחון ולמדינה המון כסף", אומר אל"מ במיל' אמיר מלאך מהחברה הישראלית.