2 צפייה בגלריה
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מאלכי
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מאלכי
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי
(צילום: AFP)
הולנד ביקשה היום (שלישי) הבהרות מישראל לגבי שלילת תעודת ה-VIP של שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי. השב"כ שלל השבוע את התעודה מהבכיר הפלסטיני בתגובה על פגישתו בהולנד עם התובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג פאטו בנסודה.
דובר של משרד החוץ ההולנדי אמר כי הנושא הוצג בפני אנשי שגרירות ישראל בהולנד. הולנד הבהירה כי בתור המדינה המארחת של בית הדין עליה לוודא שגוף זה יוכל לבצע את עבודתו ללא הפרעה.
2 צפייה בגלריה
פאטו בנסודה- בית הדין הפלילי בהאג
פאטו בנסודה- בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין בהאג והתובעת בנסודה
(צילום: AP)
הנימוק הרשמי לשלילת התעודה היה העובדה שאל-מאלכי לא תיאם עם ישראל את שובו לארץ דרך ירדן, כנדרש מפלסטינים המחזיקים בתעודת VIP. עם זאת פקידים בירושלים אמרו כי סוגיית שלילת תעודות VIP לבכירים פלסטינים עלתה בדיונים שבהם עסקו בתגובה הישראלית להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לחקור בין היתר את ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה.
עוד ציינו הפקידים כי ייתכן שיישללו תעודות נוספות לגורמים פלסטינים שעוסקים בנושא החקירה בהאג. התעודה המדוברת מאפשרת לנושא אותה מעבר חופשי ללא תור ופטור מבידוק.

בפגישתו עם התובעת הכללית בנסודה ביום חמישי שעבר הצהיר אל-מאלכי כי יש לזרז את חקירת הפשעים שביצעה ישראל כביכול באופן ש"יבטיח צדק לקורבנות ולבני משפחותיהם". שר החוץ אף הבהיר כי הרשות הפלסטינית תשתף פעולה עם בית הדין הבינלאומי בכל הקשור לחקירת ישראל ופעולותיה. בירושלים סבורים כי אל-מאלכי מוביל את המהלכים הפלסטיניים מול בית הדין בהאג, שתכליתם, בין היתר היא לפגוע בחופש התנועה של בכירים ישראלים ואף לסכן את ביטחונם.
משרד החוץ הפלסטיני הודיע לאחר שלילת התעודה כי אנשיו עורכים שיחות עם גורמים בינלאומיים כדי לעדכנם על הצעד הישראלי נגד השר אל-מאלכי. "זה מבהיר שוב שישראל היא מדינה נקמנית שאינה יכולה לפתור סוגיות במסגרת החוק ונמלטת למדיניות של הפחדה, סנקציות ואיומים", נמסר מרמאללה.