2 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט
(צילום: EPA)
היועמ"ש אביחי מנדלבליט הודיע הערב (שלישי) לבג"ץ כי ההלוואה שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מבן דודו, איש העסקים האמריקני נתן מיליקובסקי, בסך של 300 אלף דולר, היא מתנה אסורה. זאת, לאחר שלפני שנתיים קבע היועמ"ש כי מדובר במתנה הדורשת את אישור ועדת ההיתרים. היועמ"ש מסביר את השינוי בעמדה בחשיפת הקשרים העסקיים בין נתניהו ומיליקובסקי במסגרת פרשת המניות, אותה החליט היועמ"ש לסגור בחודש אוקטובר.
בהחלטה שפורסמה הערב בתגובה לעתירה של התנועה לאיכות השלטון נכתב כי "מיליקובסקי הוא אכן קרוב משפחה וידידו של המשיב 1 (נתניהו – י"פ)... על בסיס נתון זה... נכתב בשעתו כי נסתרת החזקה שלפיה יש תחולה לאיסור הקבוע בחוק המתנות". עם זאת, כותב היועמ"ש כי פרשת המניות שפכה אור נוסף על טיב היחסים בין השניים, שחייב בחינה מחודשת של הנחות הבסיס משנת 2018.
2 צפייה בגלריה
נתן מיליקובסקי
נתן מיליקובסקי
נתן מיליקובסקי
(צילום: MICHAEL FALCO / NYT)
ביולי אשתקד קבעה ועדת ההיתרים שעל נתניהו להשיב 30 אלף דולר מתוך 300 אלף הדולרים שקיבל ממיליקובסקי, מכיוון ש-270 אלף דולר נוצלו לטובת הגנתה המשפטית של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו.
לאחר חשיפת פרשת המניות פתח מנדלבליט בבדיקה אם הכספים עולים לכדי חשד של עבירת שוחד והפרת אמונים, אך בדיקה זו נסגרה אשתקד. בהודעה הארוכה שהעביר הערב היועמ"ש, הוא מסביר שבכל הנוגע לעבירת השוחד, לא נמצאה אינדיקציה ראייתית ממשית לביסוס חשד, וכי עומדים קשיים משמעותיים בגלל התיישנות האירועים.
מיליקובסקי עצמו הסביר את גרסתו למתן הכסף, שנועד להגנה המשפטית של הזוג נתניהו בחקירותיהם, ובעדותו במשטרה בתיק 1000 אמר כי תמיכתו הכספית בנתניהו הייתה המשך של מסורת ארוכת שנים, והוא ממשיך את דרכו של אביו בתמיכה כספית-משפחתית.
בתגובה הערב נכתב כי בעוד הבדיקה הראשונה של קבלת הכספים ב-2018 בחנה את הזיקה המשפחתי והקשר הקרוב בין שני בני הדודים, "הרי שבהמשך – על בסיס ניתוח התשתית שנאספה בבדיקה – עלה כי הסיוע הכספי מידי מיליקובסקי ניתן רק לראש הממשלה, ולא לאחיו. ממצאי הבדיקה העלו כי אף לגישת מר מיליקובסקי, עצם היותו של נתניהו בעל תפקיד ציבורי היווה צידוק למתן סיוע כספי מצדו דווקא עבור נתניהו".
"אף לגישת מר מיליקובסקי, עצם היותו של נתניהו בעל תפקיד ציבורי היווה צידוק למתן סיוע כספי מצדו דווקא עבור נתניהו"
כלומר, העובדה כי מיליקובסקי תמך כספית רק בנתניהו ולא באחיו מעידה על כך שהתמיכה קשורה לתפקידו הציבורי של נתניהו ולא הקשר המשפחתי.
מהליכוד נמסר בתגובה: "האם מנדלבליט שוב מתערב בבחירות? בבחירות הקודמות מנדלבליט הגיש כתב אישום תפור נגד ראש הממשלה, ובבחירות האלה הוא מבצע פליק-פלאק בעמדתו המשפטית תוך פגיעה בהגנתו של ראש הממשלה, רק בגלל שהתיקים שתפר נגדו קורסים. אין גבול לרדיפה ולמסע הציד במטרה להפיל ראש ממשלה חזק מהימין".
מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "יש לפתוח בחקירה לאלתר. שוב נחשף רה"מ בקלקלתו ושוב גילינו כי רק חקירה מעמיקה מציפה על פני השטח התנהלות אסורה. אותו ראש ממשלה שסיפר שהוא מקבל כספים מקרוב משפחה, נחשף כשקיבל מתנה אסורה".
התנועה לאיכות השלטון: "יש לפתוח בחקירה לאלתר. שוב נחשף ראש הממשלה בקלקלתו ושוב גילינו כי רק חקירה מעמיקה מציפה על פני השטח התנהלות אסורה"
"רק שנתיים לאחר שפנינו לראשונה מקבל היועמ"ש את עמדתנו.. נמשיך להילחם בעליון כדי שתיפתח חקירה פלילית בפרשת קבלת המתנה האסורה, וכן בפרשת המניות - שהיום הוכח ששתיהן חלק מפרשה אחת שבה מוזרמים כספים אסורים לראש הממשלה".