בפריז, ובכמה אזורים נוספים צרפת, ייכנסו הלילה לתוקף הגבלות חדשות שיימשכו חודש – בניסיון לבלום את הווריאנטים המידבקים של הקורונה. בחודש הקרוב תהיה בירת צרפת תחת הגבלות שכונו בצרפת "סגר מצומצם". ראש הממשלה ז'אן קסטקס, שאמר השבוע שצרפת נמצאת בגל השלישי של המגפה, אמר שהצעדים החדשים לא יהיו נוקשים כבעבר.
10 צפייה בגלריה
צוותים רפאויים בבית חולים בפריז
צוותים רפאויים בבית חולים בפריז
במחלקת קורונה בפריז
(צילום: AFP)
לפני קרוב לשנה הטיל נשיא צרפת עמנואל מקרון את אחד הסגרים המחמירים בעולם. בסוף אוקטובר נכנסה צרפת לסגר שני, ובאמצע דצמבר הוטל סגר לילי שמתחיל מדי ערב ב-18:00 ומסתיים ב-06:00. בחודשיים האחרונים מופעל על מקרון לחץ להטיל סגר כללי שלישי. הוא נמנע מכך, בניגוד להמלצות המומחים ולדרישות של חלק מהשרים. מקרון אמר שיעשה כל מה שניתן כדי לא לשתק את הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירופי.
ובכל זאת, נדרשות הגבלות חדשות. ההתפשטות של הווריאנט הבריטי, שאחראי לשלושה מכל ארבעה נדבקים בצרפת, הובילה לעומסים במחלקות לטיפול נמרץ. העומסים גדולים במיוחד באזור פריז - שם מאושפזים 1,200 חולי קורונה במחלקות לטיפול נמרץ. שר הבריאות אוליביה וראן אמר שיש כעת באזור פריז יותר חולים במצב קשה מאשר בגל השני בנובמבר.
10 צפייה בגלריה
חולה קורונה בצרפת
חולה קורונה בצרפת
35,000 נדבקים חדשים ביממה בצרפת
(צילום: AFP)
ביממה האחרונה אובחנו בצרפת קרוב ל-35,000 נדבקים חדשים בקורונה. ראש הממשלה קסטקס אמר ששיעור התחלואה באזור פריז הוא 446 ל-100,000 תושבים – עלייה של יותר מ-23% לעומת השבוע שעבר. שיעור התחלואה בצפון צרפת הוא 381 ל-100,000 והשיעור הארצי הוא 250 ל-100,000 תושבים. קסטקס אמר ש"הגיע הזמן" להטיל הגבלות חדשות, אך התעקש שהצעדים לא יהיו נוקשים כמו בעבר. הוא אף הוסיף שהסגר הלילי ברחבי צרפת יחל כעת שעה מאוחר יותר, ויימשך מ-19:00 עד 06:00.
10 צפייה בגלריה
  פינוי של חולה קורונה בצרפת
  פינוי של חולה קורונה בצרפת
פינוי של חולה קורונה בצרפת
(צילום: AFP)
במסגרת ההגבלות עסקים לא חיוניים ייסגרו, התנועה לאזורים שבהם התחלואה גבוהה תוגבל, ומי שנמצאים באזורי הסגר לא יוכלו לנסוע לאזורים אחרים בצרפת מבלי להציג אישור מוצדק. עם זאת בתי הספר, וגם חנויות הספרים, יישארו פתוחים, והתושבים יהיו רשאים להתעמל ברדיוס של עד 10 ק"מ מהבית. "אנחנו מאמצים דרך שלישית, דרך שתאפשר לעצור את המגפה מבלי לנעול את האנשים בבית", אמר קסטקס, והוסיף שהממשלה לא מתחרטת על כך שלא הטילה סגר כללי בתחילת 2021: "בינואר זו הייתה ההחלטה הנכונה. היה יכול להיות לנו סגר של שלושה חודשים. טוב שלא עשינו את זה".
10 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מסכה קורונה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מסכה קורונה
מקרון. ראש הממשלה שלו: "טוב שלא עשינו סגר"
(צילום: EPA)
ההגבלות ייכנסו לתוקף הלילה בחבל איל-דה-פראנס, שבו נמצאת הבירה פריז: אזור שבו גרה חמישית מאוכלוסיית צרפת, וכשליש מפעילות המשק מתבצעת בו. אזור נוסף שבו יוטלו ההגבלות הוא חבל או-דה-פראנס בצפון מזרח המדינה, שבו נמצאת העיר ליל. גם במחוז האלפים הימיים בדרום מזרח צרפת - שבו העיר ניס - יחולו מהלילה הגבלות שיימשכו חודש. "צאו החוצה, אבל אל תלכו למסיבה עם חברים", ביקש ראש הממשלה קסטקס.
10 צפייה בגלריה
צוותי רפואה בפריז מתעדכנים על ההגבלות החדשות
צוותי רפואה בפריז מתעדכנים על ההגבלות החדשות
הצוותים הרפואיים בפריז מתעדכנים בהגבלות החדשות
(צילום: רויטרס)
הערב הודיע קסטקס שצרפת תחזור לחסן את אזרחיה עם החיסון של "אסטרה-זניקה" לקורונה. השבוע החליטו מדינות רבות באיחוד האירופי להשעות את השימוש בחיסון, בעקבות הדיווחים על עשרות מתחסנים שסבלו מקרישי דם ודימומים. אחר הצהריים הודיעה סוכנות התרופות האירופית כי החיסון יעיל ובטוח לשימוש. שורת מדינות באירופה, שהמתינו למסקנות הסוכנות, הודיעו לאחר מכן על חידוש השימוש בחיסון של החברה השבדית.
10 צפייה בגלריה
צוותים רפאויים בבית חולים בפריז
צוותים רפאויים בבית חולים בפריז
צוותים רפאויים בבית חולים בפריז
(צילום: AFP)
"אני משוכנע שהאמון הציבורי בחיסון ישתקם", אמר קסטקס. "אני אקבל בעצמי את החיסון הזה, כדי להראות שאפשר לבטוח בו לגמרי". חוץ מצרפת גם גרמניה, איטליה, ספרד, הולנד, פורטוגל, לטביה, ליטא וקפריסין הודיעו הערב שיחזרו להשתמש בחיסון השבדי.
10 צפייה בגלריה
שר הבריאות של צרפת
שר הבריאות של צרפת
ראש ממשלת צרפת
(צילום: EPA)
מתוך 45 מיליון מתחסנים במדינות האיחוד האירופי קיבלו עד כה 5 מיליון את החיסון של החברה השבדית. אירופה אישרה לשימוש גם את החיסונים של "פייזר" ו"מודרנה". השעיית השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה" האטה את מבצע החיסונים האיטי ממילא של האיחוד האירופי. אירופה לא עומדת ביעדים ומפגרת אחרי ישראל, בריטניה וארה"ב.
גם סוכנות התרופות של בריטניה (שכזכור פרשה מהאיחוד האירופי) ציינה שאין הוכחות שהחיסון של "אסטרה-זניקה" גורם לקרישי דם ודימומים. מיליוני בריטים קיבלו את החיסון של "אסטרה-זניקה", וכרגע נבדקים חמישה מקרים של מתחסנים בריטים שפיתחו את תופעות הלוואי המדוברות. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר היום שהחיסון של "אסטרה-זניקה" בטוח, ושהוא מתכוון לקבל את החיסון מחר.

10 צפייה בגלריה
אסטרזניקה
אסטרזניקה
(צילום: shutterstock)
ארה"ב טרם אישרה את החיסון של "אסטרה-זניקה", אך עשרות מיליוני מנות של החיסון נמצאות בארה"ב וממתינות לאישור לשעת חירום. בעלות הברית של ארה"ב לוחצות עליה לחלוק חיסונים - במיוחד את החיסון השבדי, שהיא עדיין לא אישרה להשתמש בו. הבית הלבן הודיע היום שהוא יעביר 4 מיליון מנות של "אסטרה-זניקה" לשכנותיה של ארה"ב, מקסיקו וקנדה. מקסיקו תקבל 2.5 מיליון מנות, קנדה 1.5 מיליון. "לנגיף אין גבולות", אמר גורם בממשל ביידן. "נשים את הנגיף מאחורינו רק אם נעזור לשותפות הגלובליות שלנו".
"העדיפות העליונה שלנו היא עדיין לחסן את אוכלוסיית ארה"ב", הדגישה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי בהתייחסות להעברת החיסונים. עם זאת סאקי הדגישה כי "לוודא שהשכנות שלנו יוכלו לבלום את הנגיף זה שלב קריטי במשימה, שלב קריטי בדרך לסיום המגפה".
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה לציון שנה להגבלות הקורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה לציון שנה להגבלות הקורונה
ביידן. "נגיע ליעד של 100 מיליון חיסונים אחרי 58 ימים"
(AFP)
לפני שנכנס לתפקיד הציב נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יעד של 100 מיליון מנות חיסון, ב-100 הימים הראשונים שלו בבית הלבן. הערב אמר ביידן: "אני גאה להכריז שמחר, 58 ימים מתחילת הממשל שלנו, אנחנו נגיע ליעד הזה". הוא הוסיף ש-65% מהאמריקנים מעל גיל 65 קיבלו עד כה לפחות מנה אחת של החיסון לקורונה (כדי להתחסן דרושות שתי מנות).
ביידן אמר שמדובר בנקודה משמעותית, מכיוון שהאוכלוסייה הזו (בני 65 פלוס) מהווה 80% ממקרי המוות מקורונה בארה"ב. יותר מחצי מיליון אמריקנים מתו מקורונה מתחילת המגפה.