חברת התעופה ישראייר הודיעה אמש (יום ראשון) כי בהתאם להנחיות משרד התחבורה טיסות החילוץ ההומניטריות לפרנקפורט וממנה שתוכננו להיום נדחו למועד לא ידוע. המשמעות - עשרות ישראלים שתקועים ברחבי אירופה לנוכח סגירת השמיים יישארו בינתיים בחו"ל. הטיסות הוקפאו בעקבות היעדר קיומה של ועדת חריגים לנכנסים לישראל, שהלילה אישרה הממשלה את הקמתה.
2 צפייה בגלריה
אמיר חצרוני
אמיר חצרוני
"לא מכחיש קורונה, אבל זה הזוי". פרופ' אמיר חצרוני בדירתו בטורקיה
אחד מהישראלים שמצאו עצמם אובדי עצות הוא פרופסור אמיר חצרוני, שעובד באוניברסיטה בטורקיה. חצרוני שרכש כרטיס לטיסת החילוץ בפרנקפורט נתקע מחוץ לישראל בלי יכולת לשוב הביתה בשל עבודתו. "הגעתי במסגרת מבחני סוף הסמסטר והפכתי לפליט", אמר, "אני לא מבין למה אנשים צריכים להתנצל על זה שהם נסעו לחוץ לארץ הרי יש את כבוד האדם וחירותו שמאפשר לכל אדם לטוס ולחזור מתי שהוא רוצה. ראש הממשלה מחליט שהוא עושה לי סלקציה, מקים ועדה מי יכול לחזור ומי לא, ומכניס את כולנו לבית סוהר".
הוא טען כי החשש מהמוטציות מוגזם: "אני לא מכחיש קורונה, התחסנתי פעמיים ואני נזהר. בין זה לבין פסיכוזה יש הבדל. זה בלתי נתפס". לדבריו, "זה דבר שלא יעלה על הדעת והכל בגלל חשד שאולי יש מוטציות שאולי מסתובבות. אנחנו נשאר פה עד שיתברר שגם בגמביה אין מוטציה? זה הזוי. יש כבר מוטציה בכל הארץ כך שזאת חוצפה. מעבר לזה שלא נותנים לישראלים לחזור הממשלה כולאת זרים בארץ בלי יכולת להמריא מכאן, כל זה בגלל שאולי יש מוטציות בעולם? זה לא נורמלי".
2 צפייה בגלריה
 טיסת החילוץ של ישראייר נדחתה למועד לא ידוע
 טיסת החילוץ של ישראייר נדחתה למועד לא ידוע
טיסת החילוץ של ישראייר נדחתה למועד לא ידוע
(צילום: AFP)
פרופ' חצרוני היה בין הראשונים שרכשו כרטיס לטיסה שהייתה אמורה להמריא היום, אולם היא בוטלה בשל העובדה שהממשלה התעכבה בהקמת ועדת חריגים שתכריע מי מבין אזרחי ישראל יוכל לשוב ארצה. בישיבת הממשלה קראה השרה מירי רגב לאשר עד חצות את ועדת החריגים כדי לאפשר לטיסות הומניטריות להגיע. ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לה בשלילה: "אם מישהו אחד יכנס עם מוטציה לא משנה מאיפה זו בעיה, צריך לסגור את השמיים ונביא חקיקה". בהמשך כאמור אושרה הקמת הוועדה, שבראשה יעמוד השר יובל שטייניץ, או מישהו אחר מטעמו.
חצרוני סיפר על השתלשלות האירועים מנקודת מבטו: "קניתי כרטיס טיסה, קיבלתי אישור להיכנס לארץ ממשרד הפנים, עשיתי בדיקת קורונה, אבל הטיסה בוטלה. למזלי עוד לא טסתי לגרמניה כך שלפחות אני עדיין בדירה שלי בטורקיה. אין אף מדינה שלא נותנת לאזרחים שלה להיכנס אליה או לזרים לצאת. לפעמים עדיף איכות חיים על תוחלת חיים".
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר
פורסם לראשונה: 22:44, 31.01.21