מליאת הכנסת אישרה הערב (חמישי) בקריאה ראשונה את תקנות הסגר ברוב של 36 תומכים אל מול 32 מתנגדים. בין המתנגדים - חברי הכנסת מיקי חיימוביץ', רם שפע ויעקב ליצמן.
חיימוביץ' אמרה לאחר ההצבעה: "בחרתי לפי מצפוני ואני שלמה עם כך. החוק הזה לא היה צריך להיות מובא להצבעה היום, וזכויות היסוד צריכות להישמר. כשיש היגיון, הציבור נענה ומשתף פעולה. כשאין היגיון הציבור עושה את ההיפך, ואני חוששת עד עמקי נשמתי שזה הכיוון שאליו אנחנו צועדים.

3 צפייה בגלריה
מיקי חיימוביץ
מיקי חיימוביץ
ח"כ חיימוביץ מכחול לבן, הצביעה נגד
(צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)

"ההפגנה היא זכות בסיסית ויסודית, כמו גם חופש התנועה. הפגיעה בהן היא מוצא אחרון, ולא השתכנעתי שמוצו כל האפשרויות. אני כותבת זאת בזהירות רבה, אחרי ששמעתי את דעת המומחים, כולל המומחים שהממשלה עצמה מינתה".
הדיון עצמו נפתח באיחור לאחר שהשר דוד אמסלם טען כי התעכב בשל "הפגנת אנרכיסטים" אשר הטיחו בו עלבונות, ובין היתר צעקו: "אמסלם אתה גנב, נוכל, אתה תיכנס לבית סוהר יא שמן". הוא פתח בהאשמות כלפי חברי הכנסת מהאופוזיציה ומכחול לבן והאשים את היועץ המשפטי לממשלה במשבר.
3 צפייה בגלריה
ישראל לפני סגר, והשר אמסלם מאשים בכנסת: "אנרכיסטים קראו לי יא שמן"
ישראל לפני סגר, והשר אמסלם מאשים בכנסת: "אנרכיסטים קראו לי יא שמן"
ח"כ זנדברג במהלך נאומו של אמסלם
(צילום: ערוץ כנסת)
חברת הכנסת תמר זנדברג יצאה במהלך הנאום של אמסלם, לאחר שזה כינה אותה "אישה אלימה" וטען כי היא "משתלטת פה כמו כל החברים שלך". אחריו עלו חברי כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה, אך רמת הדיון לא עלתה ועסקה בעיקר בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו דחף לסגר כולל בעקבות ההפגנות בבלפור או לא.
ברקע הוויכוחים של חברי הכנסת, משרד הבריאות פרסם גם הערב נתונים מדאיגים שמצביעים על מצב תחלואה חמור במיוחד. אחד מכל שבעה נבדקים אובחן כחיובי לנגיף, שיעור של 14% בדיקות חיוביות. השבוע אובחנו כבר 23,909 ישראלים, ומאז חצות אובחנו 3,585 חולי קורונה חדשים. 1,376 חולים נפטרו מפרוץ המגפה, ומספר המאושפזים במצב קשה עומד על 685 בני אדם - מהם 175 מונשמים.
דבריו של אמסלם הם המשך ישיר לדברים של שרים וחברי כנסת אחרים מהליכוד, שמעלים למוקד את ההפגנות נגד ראש הממשלה כמעט בכל דיון על הקורונה. ח"כ זנדברג אמרה לאמסלם: "בזה אתם מתעסקים? תתביישו. אנשים מתים, מאבדים את הפרנסה, סגורים בבתיהם. בזה אתם מתעסקים?". חברי כנסת נוספים מהאופוזיציה הצטרפו אליה.
3 צפייה בגלריה
רבים יוצאים מנתב"ג
רבים יוצאים מנתב"ג
מתווה מיוחד לנמל התעופה. תורים בנתב"ג לפני הסגר
חברי כנסת רבים מהאופוזיציה, ובהם איימן עודה, אלי אבידר ורם בן ברק, טענו בדיון כי נתניהו דחף לסגר כולל ומלא מתוך אינטרסים אישיים להגבלת ההפגנות בבלפור, לסיוע למשפטו ולשיפור מצבו מול החרדים. הם הזהירו מפני ההשלכות הכלכליות של סגר כולל.

ליצמן: "עבדו עלינו"

חבר הכנסת יעקב ליצמן דיבר על התפטרותו מהממשלה, וטען: "עבדו עלינו כל הזמן. אני דרשתי שיעשו סגר עוד כשהיינו ב-2,000 חולים ביום, ואמרתי לשר דרעי שפרופ' גמזו זומם לעשות סגר בראש השנה ובכיפור. אף אחד לא האמין לי בזמנו, ואפילו כתבתי על זה בעיתון המודיע. הודעתי שאתפטר מהממשלה - ותתפלאו לשמוע, יש בן אדם שמקיים את מה שהוא אמר".
ליצמן טען ש"אף אחד לא האמין לי שהתפטרתי בגלל שבתי הכנסת יהיו סגורים בראש השנה ובכיפור, אבל זו הסיבה. אני אצביע נגד כל הדברים שמביאים היום. מי משלם את המחיר הזה שאנשים מתו? מי משלם את המחיר על כל מי שנפגע? אנחנו מדברים על מאות מתים מאז מה שקרה.
"בית כנסת הוא הפגנה שבה אנחנו מזדהים עם הקדוש ברוך הוא", הוסיף. "אנחנו מתפללים ומבקשים שנה טובה. מישהו חשב כמה אנשים לא יגיעו לבית הכנסת אם התפילות יהיו בחוץ, ולכמה אנשים זה יגרום לא לצום?".
ליצמן סיכם: "נתניהו הבטיח שכשנגיע ל-2,000 חולים הוא יעשה את הצעדים הנדרשים, לצערי הוא לא עשה את זה. לכן אני מוחה ומצביע נגד. אני רוצה לאחל לכולם גמר חתימה טובה ושנה טובה, ושכולם יבואו לבית הכנסת ביום כיפור ויצומו כפי שצריך".

הממשלה תרכך את ההגבלות על התעשייה

המליאה התכנסה לדון בתקנות לאחר שוועדת הכנסת אישרה להעבירן בהליך חקיקה מזורז. חרף התנגדותם של כמה שרים בממשלה וחברי כנסת מהאופוזיציה, התקנות צפויות לעבור במלואן.
בישיבה הממשלה, שהחלה ב-23:00 אמש, נדרשו השרים להצביע על שתי החלטות: הטלת הסגר ותקנות הבריאות שיגבילו את ההתקהלויות. התקנות המלאות עם רשימת מקומות העבודה החיוניים שיאושרו לפעול במגבלות הסגר יפורסמו לאחר האישור בממשלה בהמשך היום. בעקבות הפגיעה הכלכלית, שר האוצר ישראל כץ התנגד לסגר במתכונת שהוצעה, וכך גם הפרויקטור פרופ' רוני גמזו ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. מאוחר יותר פורסם כי ככל הנראה הממשלה תרכך את ההגבלות על מקומות עבודה רבים.
הסגר שעליו החליטה הממשלה ייכנס לתוקף מחר בשעה 14:00, ויימשך שבועיים לפחות. למעשה, הממשלה מכריזה בחוק על מצב חירום, ושוטרים יוכלו להטיל קנסות על מפגינים שלא ישמרו מרחק של שני מטרים. במקביל, תצומצם התחבורה הציבורית למינימום. ככל הנראה, המשלוחים ימשיכו לפעול כרגיל.

רשימת ההחרגות בסגר הכללי כוללת לעת עתה את הסעיפים הבאים: הצטיידות במוצרים חיוניים או קבלת שירותים חיוניים, סיוע לאדם שיש לו קושי או מצוקה הדורשים סיוע, קבלת טיפול רפואי חיוני או טיפול סוציאלי חיוני, טבילת אישה במקווה טהרה, העברה של קטין בין הורים החיים בנפרד, העברה של קטין שההורה האחראי עליו דרש לצאת לצורך חיוני ואין במקום המגורים אחראי שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו, טיפול חיוני בבעל חיים, יציאה למקום עבודה חיוני (לרבות של עיתונאי או עובד מקצועות התקשורת), הגעה למשכן הכנסת, השתתפות בהפגנה (לפי המתווה של עד קילומטר מהבית), הגעה להליך משפטי שהיוצא למרחב הציבורי הוא צד לו, תרומת דם, השתתפות בהלוויה של בן משפחה קרוב, יציאה ממקום שהייה קבוע אחד למשנהו ויציאה לצורך פעילות ספורט של יחיד או אנשים שגרים באותו מקום שלא באמצעות כלי רכב ממונע.