3 צפייה בגלריה
שלומי ואורן קורידו
שלומי ואורן קורידו
שלומי ואורן קורידו
(צילום: גיל נחושתן)
כבר יותר משבוע שהורי העיר תל אביב-יפו שרויים בחששות בעקבות שמועות על כך שהאחים שלומי ואורן קורידו, שהורשעו בעבירות פדופיליה, מסתובבים ברחבי העיר. פוסטים ותמונות שהופצו ברשתות החברתיות על הימצאותם בגינות הציבוריות, הובילו למבול מכתבים ואזהרות ממסגרות החינוך והעירייה עצמה להורים - ויצרו תחושה של חוסר אונים ותסכול גדול אל מול מערכת שלא עושה מספיק כדי להגן על הילדים.
מחלקת הביטחון של עיריית תל אביב פרסמה היום (שלישי) דף הנחיות להורים ולצוותי החינוך תחת הכותרת "התמודדות עם תופעת הפדופיליה בעיר". בעירייה ציינו כי "בראשית השבוע נצפה אחד מהאחים בדרום העיר, ובמהלך השבוע עלו שמועות אודות הימצאות אחד מהאחים בצפון מזרח העיר. דבר שהוביל למבול של מידע ברשתות החברתיות ובשיח הציבורי בעיר. בשלב זה אין שום ודאות לגבי מקום הימצאותם של האחים. יש לצאת מנקודת הנחה שהם עדיין בעיר".
בהמשך הוסיפו גם כללי התנהגות מונעת להורים להתמודדות, בהם תדרוך ילדים לאיסור מגע עם זרים, ליווי ילדים מתחת לגיל 9, התקנת תוכנות מעקב בטלפונים ניידים, הקפדה על פנייה לעזרה מנשים בלבד, ליווי בשירותים ציבוריים ומלתחות, צמצום התעסקות בטלפון בזמן הסתובבות בחוץ עם הילדים וקריאה מיידית למשטרה בכל אירוע חשוד - בפרט אם אחד האחים זוהה באזור.
ועד ההורים המרכזי מסר כי הוא "מודאג מהסכנות שאורבות לילדים כתוצאה מפדופילים שמסתובבים בעיר ובכלל. הוועד פועל בשיתוף פעולה עם הקב"ט העירוני וצוותו לטיפול בתופעה ולהגברת הערנות בקרב תושבי והורי העיר. בנוסף, הוועד המרכזי ביקש להיפגש עם גורמים במשטרה על מנת לבדוק אפשרות להגברת הטיפול בסכנות הללו במסגרת אחריותם לשלום הציבור".
3 צפייה בגלריה
שלומי ואורן קורידו
שלומי ואורן קורידו
האחים קורידו צולמו גם בחיפה
(מתוך פייסבוק)
3 צפייה בגלריה
שלומי ואורן קורידו
שלומי ואורן קורידו
התמונות מחיפה הופצו בקבוצות השונות
(מתוך פייסבוק)
גם בחיפה הפיצו היום תמונות של אחד האחים ואנשים נוספים, שזהותהם אינה ידועה, יושבים בטיילת לואי בכרמל. לתמונות צורפה אזהרה, לפיה "האחים הפדופילים נצפו היום בטיילת לואי ובשדרות הנשיא. שמרו על ילדיכם תמיד, וכעת במיוחד". התמונות והאזהרה הופצו בקבוצות וואטסאפ שכונתיות ובאלה של בתי הספר.
עוזר ראש עיריית חיפה, ניר שובר, כתב בתגובה: "אני אעשה הכל בשביל לסלק אותם מהאזור ובכלל מהעיר חיפה. האחים האלה צריכים טיפול מחוץ לעיר חיפה ובאופן כללי, אני בעד עונש מוות או סירוס כימי לפדופילים ואנסי ילדים". המשטרה, עם זאת, אינה יכולה להתמודד עם נוכחותם בעיר, בין השאר משום שאינם עוברים עבירה בעצם נוכחותם. האחים, ריצו מספר פעמים עונשי מאסר בגין עבירות מין בקטינים, ועבירות נוספות (הפרות תנאים של מעצרי הבית וכו').
עורכת הדין סיגל דבורי שייצגה את אורן קורידו מטעם הסנגוריה הציבורית מסרה כי "בתום מאבק ממושך ועיקש של הסנגוריה הציבורית, אורן שולב בתכנית טיפולית משמעותית ונמצא במסגרת מוגנת במשך למעלה משנתיים. ע"פ צו שיפוטי אורן לא נמצא בקשר עם אחיו ולא מסתובב איתו. המידע שנוגע לאורן ומופץ הוא שיקרי ועלול לפגוע בתהליך השיקומי החשוב שאורן עובר".

"הם רק סימפטום"

עם זאת, דף ההנחיות עורר את כעסם של פעילים חברתיים לאיתור פדופילים. "האחים קורידו הם לא הבעיה, הם הסימפטום", מסביר אלירן מלכי, יו"ר עמותת מצו"ף (מאגר ציבורי וניטור פדופילים). "מדינת ישראל מתנהלת מול עברייני מין בכלל ופדופילים בפרט באופן חובבני ומביך. לא יעלה על הדעת שאין רף ענישה מינימלי, מערך שיקומי מחייב לכלל עברייני המין או לכל הפחות מאגר פדופילים מורשעים. כמה ילדים צריכים עוד ליפול קורבן לעבירות מין כדי שמישהו יתעורר? האם הפתרון היחיד שיש להורים הוא לנעול את הילדים בבית בזמן שהפדופילים יוצאים לצוד?".
מלכי הוסיף כי "עברייני מין לא מחויבים לעבור שיקום בכלא. המדינה לא מתנה את השחרור שלהם בשיקום מלבד קיצור העונש. המחדל הזה ממשיך גם עם השילוב שלהם בקהילה. עבירות מין גם ככה מאוד קשה לשקם. לצערי בישראל, בניתוח הנתונים, שב"ס משקיע יותר כסף במשכורות לעובדים שלו מאשר בשיקום הלקוחות שלו".