אחד מיועציו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקר השנה בחשאי בדמשק, ונפגש עם אנשי משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד בנוגע לשחרור שבויים אמריקנים שככל הנראה מוחזקים במדינה. כך אמר הלילה (בין ראשון לשני) גורם בממשל טראמפ ל"וול סטריט ג'ורנל". לפי גורמים המעורים בשיחות, המגעים לא הבשילו לכדי עסקה לפי שעה ורחוקים מכך מאוד.
2 צפייה בגלריה
בשאר אל אסד
בשאר אל אסד
בשאר אסד. קיבל מכתב מטראמפ
(צילום: AP)
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", קאש פאטל, בכיר הבית הלבן לנושאי הלוחמה בטרור, היה זה שביקר בדמשק. נטען כי זו הייתה הפגישה הראשונה זה עשור של בכיר אמריקני עם אנשי משטרו של אסד, אף שבדיווח לא צוין עם מי בדיוק נפגש פאטל. ארה"ב, נזכיר, ניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם סוריה בשנת 2012, עוד בימי ממשל אובמה, בעקבות הדיכוי האלים שהפעיל אסד נגד המפגינים שקראו להפלתו.
גורמים אמריקנים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם מקווים שיצליחו להגיע לעסקה שבמסגרתה ישוחררו לפחות שני שבויים שמוחזקים בסוריה: אוסטין טייס, עיתונאי ואיש מארינס לשעבר שהקשר עימו אבד בזמן שדיווח מסוריה ב-2012, ומג'ד קמלמלז, תרפיסט סורי בעל אזרחות אמריקנית, שהקשר עימו אבד ב-2017 אחרי שנעצר במחסום של אנשי משטרו של אסד.
2 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב פלורידה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב פלורידה
טראמפ. מכיר שוב במשטרו של אסד?
(צילום: MCT)
לפי ההערכות בארה"ב, לפחות ארבעה אמריקנים נוספים מוחזקים על-ידי אנשיו של אסד, אך לא הרבה ידוע עליהם. בדיווח נטען גם כי טראמפ כתב לאסד בחודש מרץ האחרון מכתב אישי ובו הציע לו לקיים דיאלוג ישיר בנוגע לשחרורו של טייס.
גורמים אמריקנים ציינו עוד כי בשבוע שעבר נפגש היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב רוברט אובראיין עם ראש שירותי הביטחון הלבנוניים, עבאס איבראהים, ודן עימו בסוגיית השבויים האמריקנים שמוחזקים בסוריה.
איבראהים שימש בשנים האחרונות מתווך בין סוריה וארה"ב. בשנה שעברה הוא הצליח לסייע בשחרור מטייל אמריקני שהוחזק במשך יותר מחודשיים בסוריה, במסגרת ניסיונו לבקר בכל מדינה בעולם.
משפחותיהם של קמלמלז וטייס, כך דווח, מאמינות שהם חיים. עם זאת, המשטר הסורי לא מסר עד היום אף הוכחה ממשית לכך. משטר אסד שב וחזר על דרישתו מארה"ב להוציא את כל כוחותיה מסוריה, וייתכן שזה גם אחד התנאים שהוא מעמיד לקיום עסקה כזו. ארה"ב, נזכיר, מחזיקה בצפון-מזרח סוריה כמה מאות חיילים במסגרת המאמצים שלה לבלום את חזרתו של דאעש.
הדיווח על המגעים עם סוריה מגיע כשבועיים וחצי לפני הבחירות בארה"ב ובצל ניסיונותיו של הנשיא דונלד טראמפ להביא הישגים שייצרבו תודעתית במוחם של האמריקנים. נכון לעכשיו, יריבו של טראמפ, ג'ו ביידן, נהנה מיתרון ארצי של כ-10.7% בסקרים, הפער הגדול ביותר שרשם מועמד כלשהו לנשיאות בשלב זה של המרוץ מאז ביל קלינטון ב-1996.
טראמפ מתגאה בחודשים האחרונים במאמציו להשיב הביתה את השבויים האמריקנים בעצרות הבחירות שהוא מקיים. בוועידה הרפובליקנית שהתקיימה בחודש אוגוסט האחרון, הוא הציג סרטון שבו נפגש עם אזרחים אמריקנים ששוחררו משורת מדינות בעולם ובהן גם סוריה ואיראן.
יועצו של טראמפ, פאטל, סייע בהגעה לעסקה לשחרור שני אזרחים אמריקנים שהוחזקו על-ידי המורדים החות'ים בתימן בתמורה להחזרתם של כ-250 אזרחים תימנים שנתקעו במדינות המפרץ ובמדינות אחרות למולדתם. העסקה הושגה בתיווך של סולטנות עומאן. העסקה יצאה לפועל בשבוע שעבר.