מוחמד דראושה, יו"ר המפלגה הערבית מען, אמר הבוקר (יום ד') בריאיון לאולפן ynet כי בבחירות הקרובות הוא מעוניין שרשימתו תהיה חלק מהממשלה הבאה: "איפה שההחלטות מתקבלות באמת והתקציבים מתחלקים. החברה הערבית שוקעת בכל מיני בעיות ולאף אחד לא אכפת".
- למה צריך מפלגה ערבית נוספת? הרי יש את הרשימה המשותפת "מי שרוצה בחברה הערבית להצביע למשותפת, תפדל, שיצביע למשותפת. אבל אנחנו רואים שהמשותפת, שהיא רשימה שיש בה ארבע מפלגות אידיאולוגיות, לא מצליחה להתרומם בכדי למקסם את הפוטנציאל של החברה הערבית. אולי היא מצליחה בלייצג את הכאב והכעס של החברה הערבית בכנסת, אבל היא לא מצליחה לחדור למקומות ההשפעה במדינה".
- אז אתה אומר שיש הרבה מאוד תסכול, ויש הרבה מאוד כעס, אבל הם עסוקים בזה במקום להשתלב בממשלה. השאלה היא אם אתה כן תרצה להשתלב עם המפלגה החדשה שלך בממשלה שתקום "אנחנו חד-משמעית אומרים שאנחנו רוצים להיות בממשלה הבאה של מדינת ישראל. החברה הערבית שוקעת בכל מיני בעיות שכמעט נראה לי שאף אחד לא שם לב אליהן. את יודעת שבשנה שעברה 113 צעירים ערביים נהרגו? זו אוזלת יד של המשטרה, של המדינה, של החברה הערבית. אין מנהיגות שמצליחה לטפל בנושא הזה. את יודעת ש-47% מהערבים מתחת לקו העוני? 50% מקבוצת הגיל 18-24 לא עובדים ולא לומדים. אלו בעיות אקוטיות שלוקחות את החברה הערבית לתהום. החברה הערבית מתפוררת חברתית וכלכלית".
1 צפייה בגלריה
 מוחמד דראושה
 מוחמד דראושה
מוחמד דראושה
- אתה אומר דברים יוצאי דופן יחסית לפוליטיקאי שבא מהחברה הערבית. אתה אומר שתרצו לשבת בממשל, זה אומר גם תחת ראש הממשלה נתניהו? "אין לנו אמון בבנימין נתניהו. במשמרת של נתניהו חוקק חוק הלאום הגזעני, חוק קמיניץ שהורס בתים של החברה הערבית; היו גם התבטאויות שמטרתן לעשות דה-לגיטימציה למצביעים הערבים. לי אין אמון בנתניהו, אז נחפש כנראה מועמדים אחרים שאפשר לעשות איתם עסקים".
- גם ברשימה המשותפת חשבו שאפשר לעשות עסקים לצורך העניין עם גנץ, ובסופו של דבר התאכזבו לגלות שברגע האמת הוא לא רצה לשבת איתם בממשלה. אתה לא חושש שזה יקרה גם לכם? "אנחנו לא נחלק ארוחות בחינם כפי שהמשותפת עשתה. הם הלכו ונתנו המלצה על גנץ בלי שקיבלו כלום. אפילו הבטחה כתובה ומסודרת ממנו הם לא קיבלו. אנחנו ננהל פוליטיקה אחרת, פוליטיקה פרגמטית שבאה ואומרת מלכתחילה – המטרה שלנו היא לשחק את המשחק הישראלי 'אול אין'. אנחנו לא באים עם מעצורים ותקרת זכוכית אידיאולוגית. אנחנו באים עם ידיים מושטות לפרגמטיות. יש פקק במערכת הפוליטית שחוסם את ההשפעה הפוליטית של החברה הערבית. זה הפקק שאנחנו באים לפתוח".
-בניגוד לרשימה המשותפת אתם לא כל כך מדברים על העניין הפלסטיני, ולא מדברים על ענייני כיבוש. אתם מכירים בישראל כמדינה לכל דבר? "אנחנו מכירים בישראל כמדינה לכל דבר ואנחנו לא משקרים לעצמנו. כל המפלגות הערביות, ארבעת המפלגות הערביות שנמצאות בכנסת היום, חתומות על חוק הבחירות שאומר – מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. אבל הן משקרות לציבור הערבי. הפוליטיקאים הערבים הולכים עם ומרגישים בלי. כתוב על שער הכניסה לכנסת – מדינה יהודית ודמוקרטית. מי שרוצה להיכנס למשחק הפוליטי צריך להודות באמת שלו. אנחנו לא משקרים. הנושא הפלסטיני הוא נושא מאוד חשוב, לא רק לציבור הערבי אלא גם כן לציבור הכלל ישראלי. גם לציבור היהודי. צריך לפתור את הסיפור הזה, צריך לגמור ולהגיע לפיתרון של שתי מדינות מישראל ופלסטין אבל צריך להגיע לפתרון של שלום. אנחנו נתמוך במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, אבל יש רשות פלסטינית שתהיה אחראית לניהול המשא ומתן, יש ממשלה ישראלית שהיא אחראית למשא ומתן. לא נדחוף את עצמנו כמובילי הפתרון בין ישראל לפלסטינים. אם יהיה לנו משהו חיובי לתרום - נתרום אותו".