3 צפייה בגלריה
פיילוט חדש של חברת אל על לתוצאות מהירות של בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס
פיילוט חדש של חברת אל על לתוצאות מהירות של בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס
ציוד לבדיקות קורונה מהירות
(צילום: שאול גולן)
ביום ראשון הקרוב תיכנס לתוקפה התקנה המאפשרת את הפעלתן של בדיקות הקורונה המהירות. אלו יתירו לאנשים לא מחוסנים להיכנס למקומות העומדים בתנאי התו הירוק. אלא שבפועל, נראה שהמהלך צפוי להיתקל בקשיים רבים וכלל לא בטוח באיזו מתכונת הוא ייושם.
מטרת המהלך, שעליו הכריז השבוע משרד הבריאות, היא לאפשר כניסה של לא מחוסנים, בהם גם בני 16 ומטה, למסעדות, ברים, חדרי הכושר, בתי מלון, תיאטראות ואולמות ספורט. למעשה, החל מיום ראשון הקרוב יוכלו בעלי העסקים להזמין את הבדיקות, ואולם כלל לא ברור מהו התמריץ שלהם לעשות זאת, שכן הם אלו שיישאו בעלויות. בתשובה לפנייה בעניין כמות בעלי העסקים שהזמינו עד כה את הבדיקות נמסר ממשרד הבריאות: "אין בידינו את הנתון המבוקש".
"הרעיון מבורך אבל השיטה הכלכלית הזויה", אומר בתסכול יקי כביר, מבעלי מסעדת סרפינה בתל אביב. "זה הזוי להשליך את זה על הלקוח או על הבעלים של המקום. למה שמשפחה עם שלושה ילדים או יותר מתחת לגיל 16 ישלמו על בדיקה? מנגד, גם עבור בעלי העסקים מדובר במעמסה. במשרד הבריאות לא חשבו על כלום. לא על הלוגיסטיקה, לא על פרקטיקה ולא על סבסוד המחיר עבור הדוגם".
3 צפייה בגלריה
יקי כביר
יקי כביר
"למה שמשפחות ישלמו על בדיקה?". יקי כביר
(צילום: חיים יוסף)
3 צפייה בגלריה
נתי אבידן
נתי אבידן
"לא יגרום ליותר מתאמנים להגיע". נתי אבידן
(צילום: יובל חן)
גם בחדרי הכושר לא ממהרים להציב את עמדות הבדיקות. "לא נראה לי הגיוני להוציא עכשיו עוד כסף", אומר נתי אבידן, בעלים של חדר כושר בתל אביב. "רוב העסקים כרגע בהישרדות. זה לא מה שיגרום ליותר מתאמנים להגיע".
לדבריו של ראש מטה "מגן ישראל" תומר לוטן, הבדיקות יחלו בהדרגתיות, תוך למידה של תנאי השוק. "אני מעריך שבשלב ראשוני נראה בעיקר מקומות ואתרים גדולים פועלים באמצעות הבדיקות המהירות. נעקוב אחר נושא המחיר ובמידת הצורך, בשיתוף משרד האוצר, נפעיל כלים לשמירה על מחיר ראוי ושווה לכל נפש". גם שר הבריאות יולי אדלשטיין הודה שהמהלך צפוי לקחת זמן עד לתפעול מלא: "יש עוד לא מעט שאלות שנותרו פתוחות באשר לעלות הבדיקות ותפעולן".