2 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת כנסת מיקי זוהר
הוועדה המסדרת כנסת מיקי זוהר
ח"כ מיקי זוהר, יו"ר הוועדה המסדרת כעת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המנדט שניתן לראש הממשלה בנימין נתניהו יסתיים עוד 15 ימים, ובינתיים הקרב המרכזי ניטש על הוועדה המסדרת: היום (ב') אותו מאבק על השליטה בוועדה יעלה להצבעה במליאת הכנסת, כשעל הפרק שתי הצעות שונות שיובאו להצבעה ונוגעות להרכב הוועדה.
לפי הצעת הליכוד, לשון המאזניים בוועדה יהיו חברי סיעת ימינה וחברי סיעת רע״מ. לפי ההצעה הנגדית, של גוש מתנגדי נתניהו, רק חברי ימינה ישמשו כלשון המאזניים. בשבוע שעבר לא התקיימה הצבעה בשל היעדר הסכמות וסירוב הליכוד להעלות להצבעה את הצעת "גוש השינוי".
חברי ימינה טרם החליטו באיזו הצעה לתמוך, אולם ההערכה היא שההצעה של חברי גוש השינוי - שמעניקה להם זכות וטו בוועדה - טובה יותר עבורם ומעניקה להם כוח פוליטי חשוב, ולכן יתמכו בה.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט מנסור עבאס
נפתלי בנט מנסור עבאס
בנט ועבאס. מי יהיה לשון המאזניים בוועדה?
(צילום: עידו ארז, עמית שעל)
הקרב על הוועדה המסדרת הפך לאחד הקרבות המרכזיים בימים האחרונים, זאת משום שהשליטה בה בשעה שהכנסת אינה מתפקדת מעניקה כוח ומרחב תמרון גדול. כל עוד לא הוקמה ממשלה לא ניתן לקדם חקיקה בכנסת, אולם הוועדה המסדרת מתפקדת בימים אלה על תקן של ועדת הכנסת - וככזו יכולה להעניק להצעות חוק פטור מחובת הנחה ולנתב את המהלכים שמתרחשים בכנסת.
במקרים שבהם בתקופת הביניים הזו יובאו חוקים דרמטיים ושנויים במחלוקת, בעד או נגד נתניהו, לוועדה יהיה תפקיד קריטי והיא תוכל לקדם אותם או למנוע זאת.
כך לדוגמה, בכנסת הקודמת - ערב הקמת ממשלת האחדות בין הליכוד לכחול לבן - הוועדה המסדרת היא שאישרה להקים ועדה מיוחדת שתטפל בחוקי הרוטציה ובממשלת החליפים. כך תוקנו חוקי היסוד והתבצעה החקיקה עוד לפני הקמת הממשלה.
למעשה, מלבד ועדת כספים וגם ועדת חוץ וביטחון שצריכות לקום ללא קשר לאירועים הפוליטיים, הועדה המסדרת היא הציר המרכזי שסביבו הכל סובב, ולכן יש משמעות להרכב הוועדה ולמי ששולט בה. כל עוד המנדט להרכבת ממשלה מצוי בידי נתניהו, העומד בראש הוועדה יהיה מהליכוד, ובמקרה זה ח"כ מיקי זוהר, ראש הוועדה הנוכחי. אם וכאשר יועבר המנדט, "גוש השינוי" יציב בראשה מועמד מטעמו.
בינתיים, נתניהו ביטל היום את ישיבת שרי הליכוד שתוכננה להתקיים לפני הצהריים. בסביבות השעה 14:30 ידבר ראש הממשלה בפתח ישיבת סיעת הליכוד, ובשעות הצהריים יתקיימו גם ישיבות הסיעות האחרונות, כבכל שבוע. יו"ר רע"מ מנסור עבאס, מאנשי המפתח במערכת הפוליטית, צפוי לנאום בסביבות השעה 15:30, אחרי תקופה ארוכה.