1 צפייה בגלריה
אריה דרעי, בנימין נתניהו ומשה גפני
אריה דרעי, בנימין נתניהו ומשה גפני
במפלגות החרדיות מעריכים שנתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי)
במפלגות החרדיות הולכת ומחלחלת בימים האחרונים ההערכה כי לבן בריתם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, אין סיכוי להצליח במשימת הרכבת הממשלה - והם חוששים כי הממשלה שתוקם בלעדיו לא תכלול אותם.
חששן הגדול של ש"ס ויהדות התורה הוא כי התוצאה תהיה פגיעה חמורה בסטטוס קוו בנושאי הדת והמדינה ובאינטרס החרדי, כפי שהיה בין 2015-2013, התקופה האחרונה שבה היו באופוזיציה, והם שוקלים כעת למנוע זאת גם במחיר של זניחת הברית עם נתניהו ובגידה בו - אך לא להפנות את העורף לגוש הימין. מבחינת המפלגות החרדיות, המשימות הבוערות כעת הן חוק הגיוס, חוק הגיור וטיפול במצוקת הדיור ובענייני רווחה נוספים של המגזר.

ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה רמז הערב (חמישי) כי מפלגתו עשויה לפעול להקמת ממשלה בראשות ח"כ מהליכוד שאינו בנימין נתניהו - אם זה לא יצליח להרכיב בזמן הקרוב ממשלה בראשותו. בפאנל פוליטי שקיים רדיו "קול חי" אמר אשר כי "אנחנו לא מתערבים למפלגות אחרות מי יעמוד בראשן, אבל אנחנו לא מתכוונים לחכות לרגע האחרון של ימי המנדט ולתת לבנט או אחרים להפתיע אותנו". לדבריו, אם הוא וחבריו לא יראו התקדמו במאמציו של נתניהו לגבש קואליציית ימין הזוכה לתמיכה של 61 ח"כים - "נשב ביחד ונחליט מה עושים".
גורם ביהדות התורה הוסיף כי לקראת תום 28 הימים שהקציב נשיא המדינה לראש הממשלה לעניין הם ידרשו מנתניהו הבהרות, ו"אם לא נתרשם שיש לו סיכוי להקים ממשלה - יכול להיות שנעשה לזה סטופ".
נזכיר כי במפלגות החרדיות זעמו על נתניהו על התערבות לא הוגנת, לדבריהם, בחלוקת הקולות בתוך גוש הימין. בימים האחרונים שלפני הבחירות, במסגרת בליץ הראיונות המסורתי, הופיע ראש הממשלה בכלי התקשורת החרדיים וקרא להצביע דווקא לסמוטריץ'. בש"ס וביהדות התורה התאכזבו מכך שנתניהו לא התאמץ גם בשבילן, ואף רתחו במיוחד כאשר פנה לקהל הטבעי שלהן ורמז כי ההצבעה לסמוטריץ' עדיפה משום שמפלגותיהן במצב טוב יותר משלו והן אינן נמצאות כמותו באזור הסכנה.
סגן שרת התחבורה, אורי מקלב מיהדות התורה, אמר אחרי הבחירות ל-ynet כי אכן יש "תרעומת" על ראש הממשלה, ש"עשה דבר שלא יעשה ושלא קרה אף פעם, ולמעשה העצים ביקורת לא מוצדקת שאיתה התמודדנו מול הבוחרים שלנו". לדבריו, "נקלענו למערכת בחירות לא פשוטה", כאשר חרדים רבים מהבייס כעסו על אירועים נקודתיים בתקופת הקורונה, שבהם נציגיהם בממשלה ובכנסת לא תפקדו כראוי בעיניהם, ושקלו בגלל זה להצביע לסמוטריץ' - ונתניהו ניצל זאת לרעה כדי לחזק את הציונות הדתית.