6 צפייה בגלריה
רועי צורף
רועי צורף
שובתים זה השבוע החמישי ברציפות. הסגל הזוטר של המכללות הציבוריות
( צילום: תמר לב-און)
עשרות מרצות ומרצים הפגינו הבוקר (שלישי) מול ביתו של השר להשכלה גבוהה זאב אלקין בגבעת זאב, כחלק ממחאת הסגל הזוטר במכללות האקדמיות הציבוריות, ששובתים זה השבוע החמישי ברציפות.
המשא ומתן עם משרד האוצר וראשי המכללות שהחל לפני כשלוש שנים עדיין רחוק מלהסתיים. המפגינים קראו לשר אלקין להתערב במשבר במשא ומתן בין איגוד הסגל האקדמי, משרד האוצר וראשי המכללות, שבגללו לא נפתחה שנת הלימודים האקדמית ב-11 מכללות ציבוריות.
כ-3,000 חברי הסגל הזוטר, המיוצגים על ידי ארגון כוח לעובדים, שובתים במחאה על תנאי העסקה שהם מגדירים כפוגעניים, הכוללים פיטורים מדי סמסטר ופערים משמעותיים בין שכרם לזה של עמיתיהם באוניברסיטאות. המפגינים טענו ש"הגיעו לתחתית" ואין להם כוונה להפסיק את השביתה עד אשר יימצא פתרון הולם למצבם.
מירית בראשי, מרצה במכללת ספיר במחלקה ללימודי תרבות, סיפרה על חוסר הביטחון התעסוקתי. "אני מפוטרת אחת לסמסטר, אין לי יכולת לצבור ותק או תנאים, אין לי אופק תעסוקתי ולכן אין לי ברירה אלא לעבוד בכמה עבודות - גם כמרצה, גם כעורכת לשונית וגם עורכת תזות", סיפרה.
6 צפייה בגלריה
מירית בראשי
מירית בראשי
"אני אצטרך להחזיר עשרות אלפי שקלים שאין לי מאיפה להחזיר אותם". מירית בראשי
המרצים זועמים שמשרד האוצר דורש כי מרצה שקיבל שכר על יותר מ-13 שבועות בסמסטר יידרש להחזיר את הכסף שנים אחורה. באוצר טוענים כי בחלק מהמכללות נתגלו חריגות שכר משמעותיות, ותובעים מחלק מהמרצים להחזיר למדינה 17 אלף שקל בממוצע על כל שנת עבודה.
"במכללת ספיר משלמים על 16 שבועות כי המרצים מגיעים בתקופות מבחנים, עושים עבודות הכנה ועבודה פרטנית עם הסטודנטים שלנו", אמרה בראשי. "לפי האיומים של משרד האוצר אני אצטרך להחזיר עשרות אלפי שקלים שאין לי מאיפה להחזיר אותם. הנחת היסוד שמרצה לא אמור להיות מתוגמל על עבודה מעבר לשעות שהוא בכיתה היא הזויה. הוראה היא הרבה מעבר לשעה וחצי שאני מלמדת. אני מלמדת את הסטודנטים שלי לעזור לחלש ולהיות אנשים טובים, ואני עושה את זה בידיעה שאני עובדת מוחלשת. זה דיסוננס מאוד גדול שקשה מאוד להתמודד איתו".
6 צפייה בגלריה
עופר כסיף
עופר כסיף
"סיום שביתת המרצים צריך להיות האינטרס של כל המערכת". עופר כסיף
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
היום התקיים הדיון ראשון בוועדת המשנה להשכלה הגבוהה בעניין המשבר במכללות הציבוריות. יו"ר הוועדה, ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת), אמר בפתח הדיון כי המשא ומתן עם משרד האוצר תקוע בשל הדרישה מהמרצים להחזיר כסף שכבר קיבלו.
"במשך שנים מפלים את המרצים הללו, ועכשיו רוצים גם לדרוש מהם את חריגות השכר. זה לעג לרש. אנחנו מדברים על שישה מיליון שקלים שמשרד האוצר לא מוכן לספוג בשביל המרצים. על זה מתווכחים? על זה מונעים מהסטודנטים ללמוד? על תנאים בסיסיים שצריכים להיות למרצים האלה?", תהה כסיף. "הם אפילו הסכימו לרדת בשכר שלהם, ולזה לא מוצאים פתרון? רק אתמול פורסם שניתנה תוכנית סיוע לסטודנטים בסך 800 מיליון שקלים, אבל שישה מיליון לטובת המרצים לא יכולים לתת? הפגיעה במרצים זו פגיעה באקדמיה, וסיום השביתה שלהם צריך להיות אינטרס של כל המערכת".
6 צפייה בגלריה
רועי צורף
רועי צורף
"כמה זמן נחכה להסכם הזה?". רועי צורף
רועי צורף, שמרצה במכון הטכנולוגי בחולון, סיפר בהפגנה על המאבק של המרצים לתנאי העסקה הולמים שנערך יותר משלוש שנים. "זו סיטואציה מצערת כלפי המרצים והסטודנטים כאחד, אבל אנחנו נמצאים במצב שלא נותרה לנו דרך אחרת. מספיק, יש קורונה, יש אי יציבות פוליטית, כמה זמן נחכה להסכם הזה?".
לטענתו, הדרישה של האוצר להחזיר את חריגות השכר במכללות תביא לפגיעה במרצים רבים. "אני לא מכיר מכללה אחת שמשלמת על 13 שבועות. זה יגרום לכך שהשכר של המרצים ירד ב-30%. במקום לשפר את התנאים שלנו במשא ומתן הזה - הם פוגעים בהם". עוד אמר כי הגורמים הפוליטיים חייבים להתערב: "הפגנו מול הבית של אלקין והוא לא יצא לדבר איתנו, ראשי המוסדות גם יושבים בשקט ולא עוזרים וכמובן משרד האוצר, שהוא הגוף הכי חזק במדינה, לא עוזר. מישהו פה חייב להציל את המרצים".
6 צפייה בגלריה
יוליה שבצנקו
יוליה שבצנקו
"רוצים שנחזיר כסף שכבר קיבלנו? זה שוד!". יוליה שבצ'נקו
יוליה שבצ'נקו, דוקטורנטית לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ומרצה בעשור האחרון במכללת ספיר, סיפרה על הקושי הכלכלי שהיא חווה. "כל הזמן אני צריכה לדאוג איך אני אביא אוכל הביתה, מתי יעסיקו אותי ואיך יעסיקו אותי. יש לי בית, יש לי חשבונות שאני צריכה לשלם, ואין לי מאיפה להביא את המשכורת".
על תנאי המשא ומתן שהציב משרד האוצר בפני המרצים אמרה שבצ'נקו כי "הם קוראים לזה החזרה של חריגות השכר, אבל אני רואה את זה כאילו האוצר החליט לגזור עלינו קנסות. להחזיר כסף שכבר קיבלנו? זה שוד! השכר הממוצע של מרצה עומד על שכר מינימום של 5,600 בחודש ומזה רוצים שנחזיר שכר, זה הגיוני? האוצר מצפה שאחזיר עשרות אלפי שקלים שאין לי. כבר חמישה חודשים שלא נכנס לי שקל בבנק מהמכללות, כי ארבעה חודשים לא קיבלנו משכורת, ואחר כך שבתנו במשך חודש. זאת החלטה קשה מאוד לשבות בתקופת הקורונה כשבני ובנות הזוג שלנו נכנסים לחל"תים במקרה הטוב ומפוטרים במקרה הרע, אבל אין ברירה".
6 צפייה בגלריה
ד"ר שגיא מעין
ד"ר שגיא מעין
"להגיד שהשכר הנמוך של המרצה הוא חורג? זו בושה". ד"ר שגיא מעין
(צילום: ערן שפירא )
ד"ר שגיא מעין, גם הוא ממכללת ספיר וחבר בהנהגת איגוד הסגל האקדמי, אמר כי הדרישה להחזר כספים מצד המרצים הגיעה אחרי תהליך ארוך של משא ומתן מול משרד האוצר. "באוצר נזכרו שיש חריגות שכר אחרי שהכרזנו על סכסוך עבודה, והם החליטו שאנחנו מקבלים זימון לשימוע בנושא הזה. להגיד שהשכר הנמוך של המרצה הוא חורג? זו בושה". לדבריו, מדובר בשעות הכרחיות שהמרצה עובד בהן ואין סיבה שלא יקבל עליהן שכר. "אלה שעות של הדרכה, של פגישות אישיות ושל סיוע בכתיבת סמינריונים. מדובר בפגיעה משמעותית בשכר המרצה. לא נוכל להסכים להסכם כזה שפוגע בכל כך הרבה מרצים", אמר.
ממשרד האוצר נמסר: "במסגרת הסדרת מעמדם של חברי הסגל הזוטר במכללות והעברתם למעמד של חברי סגל מן המניין, עלה כי בחלק מהמוסדות קיימות חריגות שכר בהיקפים רחבים, זאת בניגוד לחוק ועל חשבון תקציבי המכללות והסטודנטים. על מנת לאפשר לכלל חברי הסגל לשפר את מעמדם ותנאי העסקתם באופן מיידי נדרשת הסדרת הנושא. אנו מצרים על כך שארגון כוח לעובדים מונע את ההסדרה ופוגע בסטודנטים דווקא בתקופה זו ומקווים כי יגיעו להבנות בהקדם".