יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף הערב (יום א') את התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשבר הקורונה - והחליף האשמות עם סגן שר הבריאות יואב קיש שנכח באותה העת במליאה.
לפיד תקף את נתניהו שהזכיר לאחרונה לא מעט את הביטוי "הצלחה כבירה" בעקבות מבצע החיסונים, ואמר: "4,738 מתים, הצלחה כבירה. 4,738 אנשים מתו מהקורונה וראש ממשלת ישראל אומר להם הצלחה כבירה. פה ליד, בקפריסין, מתו בכל הקורונה 197 בני אדם כשבשבוע האחרון במדינת ישראל מתו יותר - הצלחה כבירה. אפס אכיפת חוק - הצלחה כבירה. בנתב"ג, חודשים על גבי חודשים, מגיעים מניו יורק מטוסים מלאים בחולי קורונה שבאים הנה לקבל טיפול רפואי - הצלחה כבירה. אפס טיפול בעסקים, 90 אלף עסקים נסגרו - הצלחה כבירה. ראש ממשלת ישראל אומר לכל מי שסגר את העסק הצלחה כבירה.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד
(צילום: קובי קואנקס )
4 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה
לפיד: "רה"מ אומר לכל מי שסגר את העסק הצלחה כבירה"
(צילום: אסף קמר)
"אין מדינת אי אחת עם מספרים כאלה של מתים", אמר לפיד. "לא מזמן ראש ממשלה היה ב'זום' עם ראש ממשלת אוסטרליה. דיבר איתו על ההצלחה הכבירה. באוסטרליה, מדינה של 26 מיליון, מתו 906 בני אדם. רבע מאיתנו. (נתניהו) טוחן את ההצלחה כבירה הזאת בתקווה שכולנו נשכח. יש בעיה אחת עם כל השיווק האינסופי הזה: שקרים לא מחזירים אנשים לחיים. מי שמת - מת לתמיד. מי שהעסק שלו נהרס כבר לא יקום מזה. זו לא הצלחה כבירה, זה הכישלון הגדול ביותר שהיה פה אי פעם".
לפיד הוסיף: "אני רוצה לראות את ראש הממשלה בלוויה אחת אצל משפחה שחייה נהרסו. נראה אותו אומר הצלחה כבירה ליהודה משי זהב, שאמו, אביו ואחיו מתו באותו שבוע. תסתכל לו בעיניים ותגיד לו הצלחה כבירה. אין לכם לב? לפחות תורידו טונים, תרכינו ראש. כשהיו פיגועים ונתניהו היה באופוזיציה - הוא לא היסס לרגע לבוא לזירות של פיגוע ולרקוד על הדם. למה אתה לא הולך למשפחה אחת שיושבת שבעה על זה שהאיש, הבעל, האח, האבא, מת מהקורונה? למה אתה לא משתתף בצער, כי זה הורס את קמפיין ההצלחה הכבירה שלך. כי תצטרך להודות באמת שאין אף מנהיג של מדינת אי שפישל כמוך בקורונה". יו"ר האופוזיציה תקף את ההתנהלות של המשטרה בהלוויה ההמונית בירושלים ואמר: "אף שוטר לא נשלח לתת דו"ח אחד לאנשים שמפיצים מחלות. לא מפני שהם רוצים להפיץ מחלות, אלא מפני שרימו והונו אותם, המנהיגים שלהם מוליכים אותם שולל. הרי יהיו מתים בגלל ההלוויה הזאת, היא תוביל ללוויות אחרות. ראש הממשלה מצלצל בלילות לנכד של הרב קנייבסקי כדי לבקש רשות להמשיך את הסגר. בכניעה, שפל רוח, זוחל מולו כדי לבקש רשות כי הוא נסחט על ידו, ואנחנו מתייחסים לזה כאילו זה סביר".
4 צפייה בגלריה
 הלוויה בירושלים
 הלוויה בירושלים
ההלוויה היום בירושלים
(צילום: AFP)
הוויכוח עם סגן שר הבריאות קיש התחיל כשלפיד טען שהוא היה סוגר את נמל התעופה בן גוריון כבר ביום הראשון. "זה לא מספיק", צעק לו קיש מספסלי המליאה. "סגן שר הבריאות, אם לא היו מכניסים לפה חולי קורונה, לא היו פה 4,738 מתים במשמרת שלך", השיב לו לפיד. "שיא הפופוליזם, זאת מלחמת עולם שלישית, לא מלחמת יום כיפור. אתה לא תלמד אותי על יום כיפור", קרא סגן השר.
לפיד יצא מהמליאה, וכעבור זמן מה עלה קיש להשיב לטענותיו בהיעדרו. "אני מצטער לראות שהיו"ר הפופוליסטי לפיד לא פה. הוא אמר הרבה דברים לא נכונים אבל זה כנראה הרגלו בקודש, אז אני לא מתרגש. המסחרה שהוא עשה במתים, זה אחד הדברים הכי מגיעלים. השתמשתם פה בביטויים כמו יום כיפור. אנחנו במלחמת עולם שלישית, למי שלא הבין", אמר סגן השר. "אני לא זוכר שבמלחמת יום כיפור לבריטניה היו 100 אלף הרוגים או לאיראן 60 אלף מתים. גם כשאתם מדברים על מדינות אי זה עוד פופוליזם. בריטניה היא לא מדינת אי. הולכים לחפש איזה אי באוקיינוס האטלנטי שהצליח בגלל המיקום, הגודל והצפיפות שלו להביא להישג של אפס תחלואה - וגם על זה אפשר לדבר. לישראל יש גבולות, נכנסים ויוצאים גם פלסטינים. גם אם רוצים לסגור את נתב"ג יש כניסות מירדן ומעזה. לקרוא לנו מדינת אי זה פופוליזם זול ואי הבנה בסיסית של איך הדברים הנראים".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ויואב קיש
יאיר לפיד ויואב קיש
יאיר לפיד ויואב קיש
(צילום: קובי קואנקס, אבי מועלם)
על דבריו של לפיד בעניין ההלוויה בירושלים אמר קיש: "אני חייב להתייחס למשהו שאני קורא לו מפגן הצביעות. איך שראיתי את התמונות מהלוויה של הרב משולם דוד סולוביצ'יק ז"ל, ההפרה הבאמת נוראית הזו תעלה לנו במתים, וכתבתי בטוויטר שההלוויה הזאת תעלה בהלוויות נוספות. אבל איפה הצביעות המגעילה שלכם? כי אתם כשרואים את ההפגנות בבלפור אתם מקדשים אותן ונלחמים עליהן. ואני אומר לכם שבעיניי 1,000 איש מתגודדים וצועקים בלי מסכות - אין הבדל".
חבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו העיר לקיש כי החוק מתיר הפגנות, אך לא הלוויות. "אתה יודע למה זה החוק?", שאל קיש, "כי אבי ניסנקורן כשר משפטים מתאבד פוליטית על החוק הזה, וכשאמרתי לו שזה יעלה במתים הוא אמר לי 'לא משנה'. הוא צבוע, וגנץ צבוע, ומה שאתם עושים זה להאשים מגזר חרדי שיש בו קיצונים. החוק לא רלוונטי. אנשים נדבקים גם בבלפור וגם בהלוויה. מה לעשות? נדבקים".