חידוש הלימודים בקפסולות בכיתות א'-ב' או חזרה במתכונת מלאה "תוך לקיחת סיכון". אלו שתי הגישות שעלו היום (ה') בדיון שבו דנו במתווה מוסכם לפתיחת מוסדות החינוך. הדיון בהובלת המל"ל והגורמים המקצועיים התקיים בהמשך לדיון בקבינט הקורונה אמש ולקראת דיון נוסף שיתקיים בתחילת השבוע. במל"ל ביקשו ממשרד החינוך "לחשוב מחוץ לקופסה" ולהציג מתווה חלופי.
2 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ברמת גן. ארכיון
(צילום: AP)
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר הערב ל-ynet: "מבחינתי, כיתות ג' ו-ד' יכולות להיפתח כבר ב-1 בנובמבר, בהינתן שמדדי התחלואה יהיו כפי שאנחנו חוזים. לגבי כיתות א' ו-ב', על משרד החינוך להציע מתווה לתקופת הביניים הזו. במקביל נפתח את פעילות המקצועות הרפואיים ושאינם רפואיים כמו המספרות, המסז'ים ומכוני הקוסמטיקה, בהתאם למתווה משרד הבריאות. המשמעות של פתיחת עסקים במקביל לפתיחת מערכת החינוך היא השלכה של מתווה משרד הבריאות".
משרד החינוך מוכן למתווה של משרד הבריאות אבל אומר שהוא יעלה 5.3 מיליארד שקלים וידרוש היערכות שתימשך כחמישה שבועות וגיוס של 13 אלף עובדים. בינתיים, הם אומרים שישמרו על קפסולות של חצי שבוע-חצי שבוע - בכיתות א'-ב'. לגבי כיתות ג'-ד' הוסכם על פיצול שעליו הוחלט עוד לפני הסגר והנושא תוקצב. הבעיה נותרה בכיתות א'-ב'. משרד הבריאות סבר תחילה שאין צורך בקפסולות ושינה את דעתו.
2 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
"נפתח את המספרות בהתאם למתווה". אדלשטיין
(צילום: גיל נחושתן)
בדיון היום הוצגו המחלוקות בנוגע למתווה פתיחת מערכת החינוך, שבמרכזה דרישת משרד הבריאות לפתוח את כיתות א'-ב' במתכונת של קפסולות, למול מה שהוגדר כ"תפישה הפדגוגית" שמשרד החינוך מבקש לשמר (חינוך רציף בקבוצות) והעלויות התקציביות הנדרשות למהלך זה.
המשנה לראש המל"ל ביקש ממשרד החינוך לבחון את הרחבת החלופות הקיימות מבחינתו למתווה פתיחת מערכת החינוך ולייצר פתרונות "מחוץ לקופסה" בהתאם להגדרות של משרד הבריאות. עוד הוצע למשרד החינוך לקיים שולחן עגול יחד עם נציגי ההורים, המורים והשלטון המקומי ולהציג את המסקנות בפניהם עד לדיון הקבינט.
לקראת הדיון בתחילת השבוע הבא בראשות ראש הממשלה בנושא, נדרש משרד החינוך להציג מודל השוואתי לפתיחת מערכת החינוך במדינות המערביות, וכן את פירוט העלויות הנובעות מהמשמעויות לפתיחת כיתות א'-ב' בשיטת הקפסולות על מנת להציגם, ככל שיידרש, לקבינט.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיבח הערב את תוצאות הסגר והזהיר מפני הכבדת הקנסות נגד מוסדות חינוך שנפתחים ללא אישור: "ההחלטה האמיצה והלא פשוטה שקיבלנו להנהיג סגר הניבה תוצאות. ישראל הייתה במקום הראשון בעולם ברמת תחלואה, והיום אנחנו כמעט במקום האחרון באירופה ועדיין יורדים. אני רוצה להודות לכם אזרחי ישראל על שיתוף הפעולה ועל הערבות ההדדית.
"ועם זאת, לא כולם משתפים פעולה, ולכן בשבוע הבא בקבינט אני הולך להביא צעדים נוספים נגד מפירי ההנחיות, לרבות קנסות כבדים על מוסדות חינוך שנפתחים ללא אישור. זה לא מיועד נגד מישהו זה מיועד נגד משהו - נגד הנגיף, נגד המחלה. אני מצפה לשיתוף פעולה של כולם בלי יוצא מהכלל".