נשיא סרביה נסוג היום (ד') מכוונתו להטיל עוצר על הבירה בלגרד במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, אחרי שאלפי בני אדם יצאו אמש לרחובות והפגינו במשך שעות ארוכות נגד ההגבלות החדשות, במחאה שהפכה לאלימה ובמהלכה אף הצליחו כמה מהמפגינים לפרוץ לבניין הפרלמנט.
הכאוס בבירת המדינה הבלקנית פרץ בלילה האחרון אחרי שהנשיא אלכסנדר ווצ'יץ' הודיע כי יוטל על העיר עוצר בין יום שישי ליום שני, בעקבות זינוק מחודש בתחלואת הקורונה במדינה. היום הודיע כי הוא נסוג מהצעד הזה, כשלדבריו לא ניתן ליישם עוצר על הבירה מבלי שיוכרז מצב חירום ברחבי סרביה.
12 צפייה בגלריה
מחאה נגד הגבלות קורונה ב בלגרד סרביה
מחאה נגד הגבלות קורונה ב בלגרד סרביה
המחאה אמש מחוץ לפרלמנט בבלגרד. "סרביה מתקוממת"
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
מחאה נגד הגבלות קורונה ב בלגרד סרביה
מחאה נגד הגבלות קורונה ב בלגרד סרביה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
מחאה נגד הגבלות קורונה ב בלגרד סרביה
מחאה נגד הגבלות קורונה ב בלגרד סרביה
(צילום: רויטרס)
ווצ'יץ' הדגיש שהוא עדיין תומך בצעד מחמיר שכזה, אך הודה: "רוב הסיכויים שלא יהיה עוצר". הנשיא הסרבי ציין כי בממשלתו שוקלים כעת הגבלות אחרות, כגון קיצור שעות פעילותם של מועדוני לילה וקנסות למי שלא יעטה מסכה בפומבי.
המחאה הסוערת בלילה האחרון בבלגרד, נזכיר, פרצה כשברקע ההאשמות מצד מתנגדיו של הנשיא, שלפיהן הוא האחראי לגל השני שחווה כעת סרביה. לטענתם, הוא הסיר מוקדם מדי את ההגבלות הקודמות שהוטלו, כבר בתחילת מאי, כדי להגדיל את סיכויי מפלגתו לנצח בבחירות לפרלמנט בחודש יוני. ווצ'יץ' מכחיש את הטענה הזו.
אמש, אלפים התאספו מול בניין הפרלמנט בעיר הבירה והתעמתו עם כוחות המשטרה. הם קראו להתפטרותו של ווצ'יץ' וחלקם צעקו: "סרביה מתקוממת". כאמור, אחת הקבוצות הצליחה לפרוץ דרך בין השוטרים ולהיכנס לזמן קצר לבניין הפרלמנט. בעימותים השליכו חלק מהמפגינים אבנים, ביצים ובקבוקים על השוטרים, שהגיבו בירי של גז מדמיע.
12 צפייה בגלריה
נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ'
נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ'
"אין להפגנה שום קשר לקורונה". נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ', היום
(צילום: רויטרס)
במשטרה הסרבית מסרו היום כי ההתנגשויות נמשכו שש שעות ובמהלכן נעצרו 23 מפגינים. מפקד המשטרה ולדימיר ראביץ' אמר לערוץ הטלוויזיה הממלכתי RTS כי היא פועלת לאתר מפגינים שלקחו חלק בהתפרעויות. לדבריו, 43 שוטרים ו-17 מפגינים נפצעו בעימותים.
ראביץ' טען כי המשטרה הפעילה "ריסון מקסימלי" והתעמתה עם המפגינים רק כאשר הדבר היה נחוץ לחלוטין. מנגד, כמה ארגוני זכויות אדם שפועלים בסרביה גינו את מה שתיארו כ"אלימות אכזרית" מצד השוטרים.
ווצ'יץ', שמבקריו רואים בשלטונו אוטוריטרי, הביע תמיכה מוחלטת בהתנהלות המשטרה וטען היום כי מאחורי ההפגנה עמדו שירותי ביון זרים, אם כי לא ציין אילו. "לעולם לא נאפשר לערער את היציבות של סרביה, מבפנים או מבחוץ", אמר היום ווצ'יץ', שטען כי להפגנה לא היה "אף קשר" לנגיף הקורונה, תוך שהוא מכנה את המפגינים נגדו "ימנים-קיצוניים ופרו-פשיסטים".
סרביה, מדינה של 7 מיליון תושבים, מדווחת בסך הכול על 16,719 נדבקים בקורונה ו-330 מתים. אחרי שהסירה במאי את ההגבלות הנוקשות שהוטלו בה עם פרוץ המגפה במרץ, הרשויות אפשרו גם קיום אירועי ספורט כמו תחרויות טניס וכדורגל, שמשכו אליהן אלפי צופים – וכעת חווה סרביה זינוק מחודש.
אתמול היא דיווחה על מספר המתים היומי הגבוה ביותר שלה מפרוץ המגפה בשטחה, 13. ב-24 שעות אובחנו שם עוד 299 נדבקים חדשים, נתון שמבחינת סרביה נחשב גבוה מאוד. אפידמיולוגים ורופאים במדינה מזהירים כי גם מספר המאושפזים עולה, וכי בבתי החולים כבר עתה מתמודדים עם עומס רב.
בשבוע שעבר כבר הטילה הממשלה הגבלות חדשות על כמה ערים ועיירות שנחשבות למוקדי התפרצות של הנגיף, בהן גם הבירה בלגרד, שבה כעת חובה לעטות מסכות במרחבים סגורים. כמה בתי חולים בבירה הוסבו למרכזי טיפול מיוחדים לחולי קורונה, ובית חולים שדה הוקם באיצטדיון ספורט.
לא רק סרביה חווה כעת התפרצות של גל שני, ומדינות ברחבי הבלקן מדווחות על זינוק מחודש של הנגיף בשטחן, אחרי שנראה היה כי הצליחו לבלום אותו. ביום שני מונטנגרו הטילה מחדש עוצר לילי בבירה פודגוריצה ובשלוש עיירות אחרות.