נבחנים לבגרות בצל הלחימה: בעיצומה של בחינת הבגרות במתמטיקה נשמעה אזעקה ברחובות, באר שבע, אשדוד, אשקלון, קריית ביאליק, קריית מוצקין, קריית ים, עכו וביישובים נוספים ברחבי הדרום, השפלה והקריות. משרד החינוך הודיע כי התלמידים יקבלו תוספת זמן של חצי שעה, אך בכמה מקומות הבחינה הופסקה.
בעקבות האזעקה בקריות הבחינה באורט מוצקין ובאורט ביאליק הופסקה. כך גם בתיכון קריית חיים. בתיכון רבין בקריית ים הוחלט להמשיך את הבחינה באופן חלקי. בתיכון רוגוזין בקריית אתא, שם לא הופעלה אזעקה, הבחינה נמשכת כרגיל, כמו גם בבית הספר הטכני של חיל האוויר במפרץ חיפה.
בסך הכל כ-80 אלף תלמידים בכיתות י"א-י"ב נבחנים היום (רביעי) ומחר בבגרות במתמטיקה, במקלטים ובמרחבים מוגנים. כ-120 אלף תלמידים נוספים בחרו לגשת למועד נוסף שנקבע בעקבות המצב הביטחוני, ב-9 ביוני.
5 צפייה בגלריה
בחינת בגרות בגן יבנה
בחינת בגרות בגן יבנה
בחינת בגרות בתיכון האזורי גן יבנה
(צילום: משרד החינוך )
במקביל, פרסם פיקוד העורף מידע על אודות הלימודים מחר. בעוטף עזה אין לקיים לימודים כלל במוסדות החינוך. במערב הנגב, מרכז הנגב, מערב לכיש, לכיש, דרום השפלה, השפלה, דן, ירקון ושרון - לא יתקיימו לימודים במוסדות החינוך, פרט לחינוך המיוחד שילמד רק במקומות שבהם יש מיגון תקני. עם זאת, חלק מהחינוך המיוחד החליט לקיים לימודים מרחוק. גם על חלק מיישובי השומרון הוטלו הגבלות על המסגרות החינוכיות.
מירי גיל, מנהלת אמית הלל ברחובות, סיפרה: "האזעקה נשמעה בדיוק כשתלמידות י"א פותרות את הבחינה במתמטיקה. הן המשיכו את המבחן שנערך במרחב המוגן. ראיתי בעיניהן חוסן, עוצמה של תלמידות שיודעות לקחת את הרגע למקום הנכון. באצילות ובחן המשיכו את הבחינה ונהגו באופן מופתי ומעורר השראה. היום למדתי מהתלמידות שלי שיעור מאלף בעמידה איתנה".
אתי צברי, מנהלת אמית עכו, סיפרה כי "האזעקה תפסה אותנו באמצע המבחן במתמטיקה. התלמידים יצאו מהכיתה ורצו למקלט מיד. רק אחרי שהתאפשר הם שבו לחדר הבחינות. מדובר בתלמידי חמש יח"ל, תלמידים שהשקיעו לילות כימים כדי להצליח וברור שקשה עד בלתי אנושי להתרכז ולהצליח במציאות כזו".
5 צפייה בגלריה
כפר הנוער מוסנזון
כפר הנוער מוסנזון
כפר הנוער מוסינזון
(צילום: משרד החינוך )
מנהל תיכון אזורי ברנר, איציק חולדאי, אמר: "ביקשנו ולשמחתי קיבלנו אישור מפיקוד העורף לקיים את הבחינה. כרבע שעה אחרי תחילת הבחינה נשמעה אזעקה ואנשי הצוות נכנסו גם הם למקלט. נערכנו למצב זה מראש. כל המקלטים פתוחים ומסודרים וכל התלמידים נבחנים במקלטים. אני גאה בתלמידים שלמרות המצב התכוננו לבחינה וניגשו אליה ואפילו תוך כדי האזעקה המשיכו לפתור בנחישות את המבחן, בין היתר בזכות זה שהרגישו מוגנים ובטוחים במקלט".
בהתאם להנחיות פיקוד העורף ומשרד החינוך, הנבחנים מאזור השפלה, גוש דן והשרון, ייבחנו במקלטים ובמרחבים מוגנים אחרים. רוב התלמידים המתגוררים ביישובי עוטף עזה בחרו להיבחן במועד המיוחד הנוסף שקבע משרד החינוך.
5 צפייה בגלריה
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
(צילום: חגי דקל)
קודם לכן, מנהלי בתי הספר והמורים שוחחו עם הורים וילדים, והסבירו כי ניתן להיבחן במועד הנוסף במידה שהם חשים חרדה, או מצויים במצוקה כלשהי בשל המצב.
בראשון לציון למשל, בתיכון מקיף ו', כ-50% מהתלמידים הנבחנים לשלוש יחידות במתמטיקה החליטו בכל זאת להיבחן במועד, וכן כ-80% מתלמידי חמש יחידות. זאת למרות שרק לאחרונה חוותה העיר פגיעה ישרה של רקטה.
אחד התלמידים שהחליטו לגשת לבחינה היום, למרות המצב, הוא נועם שטיינבך הלומד בכיתה י"א. "התלבטתי והתייעצתי עם המורים שעודדו ותמכו, היה לי ברור שאבחן משום שהבגרות במילא נערכת במקלט ואנחנו מוגנים. אני לא מפחד. האזעקות הפריעו לי אבל למדתי כמה שאפשר. הבגרות חשובה לי, אני מעדיף להיבחן ולסיים".
"נוכל לדעת כמה יגיעו לבחינה באופן מדויק ממש ברגע האחרון, היות שאם חלילה תהיה אזעקה הכול יכול להשתנות", אמרה מנהלת בית הספר אורנה פרבר. היא סיפרה כי הצוותים נערכו בשיתוף העירייה להכנת המקלטים והמרחבים המוגנים.
5 צפייה בגלריה
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
"לא מפחדים". נבחנים לבגרות
(צילום: חגי דקל)
5 צפייה בגלריה
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
בגרות מתמתטיקה בצל מבצע "שומר החומות"
"האזעקות הפריעו ללמוד, עשינו מה שאפשר"
(צילום: חגי דקל)
"אחרי שנה קשה של מגפת הקורונה, אנחנו מתמודדים עכשיו עם טילים", היא אמרה, "לכן היה לנו חשוב להרגיע את הילדים. הסברנו להם שאם הם חוששים -שייגשו למועד הבא. לא לחצנו כמובן, אפשרנו להם להחליט על כך ותמכנו בהם".
בהתאם להנחיות משרד החינוך, בחינת הבגרות במתמטיקה תתקיים באזורים שבהם פיקוד העורף התיר פעילות חינוכית כבשגרה, על פי בחירת בתי הספר ובלבד שהן יתקיימו במרחב מוגן תקני. במוקמות שבהם לא תתאפשר הבחינה במועד המתוכנן, נקבע תאריך חלופי - כאמור 9 ביוני.
פורסם לראשונה: 14:48, 19.05.21