4 צפייה בגלריה
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת
ישראל מחפשת פתרונות. ניהאל אל מקת ודיאב קהמוז
(צילום: עידו ארז, יואב זיתון)
מתאם השבויים והנעדרים והיועץ לביטחון לאומי חזרו מרוסיה, אבל העסקה שתחזיר לארץ את הישראלית שחצתה את הגבול לסוריה עדיין לא נסגרה סופית: שני האסירים שלפי סוכנות הידיעות הסורית היו אמורים לעבור לסוריה תמורת הצעירה ממודיעין עילית מסרבים לגירוש - וישראל תצטרך למצוא לכך פתרון. ההערכה היא שהסוגיה תיפתר בזמן הקרוב, אבל יש כמה עיכובים.
נציגי שב"ס קיבלו מהשניים - ניהאל אל-מקת ודיאב קהמוז - סירוב לעבור לסוריה. למעשה, בישראל שכחו בכלל לשאול אותם אם מוכנים לגירוש, ולאחר שנשאלו - הם סירבו ודרשו לחזור לבתיהם שבצפון. אחד הפתרונות האפשריים לסוגיית הסירוב היא שהם יילכו לבתיהם או שהרוסים "יאפסו" את הסורים - והעסקה תחזור למתווה המקורי.
הערב התברר כי ישראל היא לא זו שפנתה ראשונה בנוגע לצעירה ממודיעין עילית. הסורים הבינו שיש לה בעיה מסוימת, אבל גם חשבו שיכלו בתמורתה דבר מה - והם היו אלה שפנו לרוסים. הרוסים פנו בעקבות זאת לישראל.
אחרי שטסו למוסקבה, במטרה להשלים את העסקה שנעשית בתיווך רוסי, חזרו הערב ירון בלום מתאם השבויים והנעדרים ומאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי. הם נחתו בטיסה פרטית במטוס מנהלים ממוסקבה, וכאמור - עסקה עדיין אין.
בתגובה לאמירה של בכיר רוסי לפיה כחלק מהעסקה ישראל התחייבה לא לתקוף בסוריה, אמרו בישראל כי מדובר בעורבא פרח. גורמים מדיניים הבהירו כי ישראל כלל לא נדרשה לכך, וכמובן שלא התחייבה לדבר שכזה.
בכלי התקשורת הערביים דווח כבר מוקדם יותר כי קהמוז אמור להיות מגורש לדמשק כחלק מהעסקה, אך הארגון "מועדון האסיר הפלסטיני" הודיע שהוא מתעקש לחזור לביתו ברג'ר. לפי הפרקליטות, קהמוז, בן לסוחר סמים ואיש חיזבאללה שברח ללבנון ב-2006, יצר קשר עם אביו שהציע לו לנצל את נתיבי הברחות הסמים למטעני חבלה. גם נגד שני אחיו ובן דודו הוגשו כתבי אישום בפרשה.
4 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת ירון בלום
מאיר בן שבת ירון בלום
ישראל וסוריה בדרך לעסקה? מאיר בן שבת וירון בלום
(צילום: אוהד צויגנברג, דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
סודקי אל מקת אסיר סורי עסקה לשחרור גופות חיילי צה"ל
סודקי אל מקת אסיר סורי עסקה לשחרור גופות חיילי צה"ל
סודקי אל-מקת, אחיה של ניהאל ששוחרר לפני שנה
אל-מקת אמרה בריאיון לטלוויזיה הסורית כי היא שולחת את ברכותיה ל"אומה שלנו, להנהגתנו, לצבא האמיץ שלנו, לעם הסורי הגיבור ולנשיא אסד שדבק בשחרור הגולן הסורי הכבוש". לדבריה, "הבוקר הגיעו לביתי ארבע מכוניות של כוחות הכיבוש והודיעו לי שיש משא ומתן. אני נתונה תחת מעצר בכפייה בתקופה האחרונה, לאחר שניתן לי גזר דין של שלוש שנות מאסר על תנאי. הייתי תחת מעקב של שנה עם עבודות שירות במשך חצי שנה שהתארכו לשמונה חודשים. במהלך השנה הזאת יכלו לזמן אותי בכל זמן שרצו ולאיפה שרצו. אסור היה לי להופיע בכלי התקשורת. כעת שוחררתי מכל זה ללא כל תנאי, הודות להנהגתנו החכמה".
היא הוסיפה כי "אני מודה לנשיא בשאר אסד על כך שהציב את סוגיית האסירים בבתי הכלא בישראל בראש סדר העדיפויות, במיוחד לאור התנאים הקשים שחווה המולדת".
קרוב משפחתה של ניהאל אל-מקת אמר ל-ynet כי היא הייתה צריכה לרצות עוד חצי שנה עבודות שירות: "לפני זמן קצר שירותי הביטחון היו אצלה בבית. היא חתמה על טפסים מסווגים וכך סיימה את עבודות השירות שלה".

אל-מקת היא אחותו של סודקי אל-מקת, שנחשב ל"זקן האסירים הסורים" ושוחרר לפני מעט יותר משנה בעסקה אחרת. מלבדו שוחרר אסיר נוסף, במה שכינתה לשכת ראש הממשלה "מחווה מדינית וכצעד של רצון טוב, בעקבות הבאת גופתו של זכריה באומל ז"ל מסוריה לישראל". זמן קצר אחר כך שוחררה נעמה יששכר מהכלא הרוסי. אל-מקת, תושב מג'דל שמס ברמת הגולן, היה אמור לרצות 11 שנות מאסר משנת 2015 בגין עבירות בגידה וריגול, תמיכה בטרור ומגע עם ארגון עוין.

תכנן לבצע פיגועים עבור חיזבאללה - וישוחרר

מלבד אל-מקת, האסיר הנוסף שישוחרר בעסקה הוא דיאב קהמוז - שהואשם לפני ארבע שנים וחצי בתכנון לבצע פיגוע בשם חיזבאללה במרכזי קניות בצפון ונשלח ל-14 שנות מאסר. לפי הפרקליטות, קהמוז - בן לסוחר סמים ואיש חיזבאללה שברח ללבנון ב-2006 - יצר קשר עם אביו שהציע לו לנצל את נתיבי הברחות הסמים למטעני חבלה. גם נגד שני אחיו ובן דודו הוגשו כתבי אישום בפרשה. במהלך החקירה התברר כי המטענים הוברחו מלבנון וקהמוז קיבל אותם לאחר שנזרקו מעבר לגדר הגבול, הניח אותם בתיק, והחביא אותם בחורשה.
על פי ההנחיות שקיבל, אמור היה קהמוז להניח את המטענים באזורים הומי אדם בחיפה, ולבצע פיגוע. הוא סייר במקומות שבהם הונחה להניח את המטענים, אך החליט שאינם מתאימים בשל ריבוי האבטחה והמצלמות במקום. במקום זאת, בחן אפשרות לבצע פיגוע בעיר נשר, ושיתף את אחיו, כאשר באחד מהם אף תכנן להסתייע למימוש הפיגוע.
לפי האישום, הציע קהמוז להניח את המטענים בצומת גולני, מקום שבו נאספים חיילים רבים מדי בוקר. "בעת שנסע באזור צומת טורעאן הבחין הנאשם בתחנת אוטובוס ובה חיילים רבים", צוין בכתב האישום. "הנאשם חשב כי מקום זה מהווה יעד מתאים לפיגוע, שכן ניתן לפגוע בחיילים רבים, וצילם את המקום". בהמשך כתב האישום תואר כיצד נסע ברכבו עם אחד מאחיו, וצילם תמונות וסרטון וידאו לאורך הדרך מצומת גולני לצומת טורעאן, וכן את תחנת ההסעה. אח אחר של דיאב שלח את התמונות לחיזבאללה.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ עם בנימין נתניהו
בני גנץ עם בנימין נתניהו
קיימו מגעים עם רוסיה בימים האחרונים. גנץ ונתניהו
(צילום: AFP)
דבר העסקה הותר לפרסום לאחר שסוכנות הידיעות הממלכתית בסוריה דיווחה בצהריים כי בתמורה לישראלית שנעצרה ישוחררו אסיר ותושבת מג'דל שמס שנידונה למאסר על תנאי. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אנו בעיצומם של מגעים רגישים ופועלים להצלת חיים. פועלים באופן דיסקרטי ואחראי לטפל בעניין, אני משתמש בקשרים האישיים שלי עם הנשיא פוטין כדי לפתור את הבעיה".
שגריר ישראל ברוסיה, אלכס בן צבי, נועד לאחרונה עם סגן שר החוץ של רוסיה מיכאל בוגדנוב ושר ההגנה סרגיי שויגו, וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בשבוע שעבר עם הנשיא פוטין. גם גנץ שוחח בשבוע שעבר עם מקבילו שויגו ומלשכתו נמסר כי השניים "סיכמו על הצורך בקידום צעדים הומניטריים במרחב".