4 צפייה בגלריה
אריאל
אריאל
ארכיון
(צילום: AFP)
עם הקמתה של הממשלה הנוכחית נוסדו גם כמה משרדים חדשים, שנועדו לספק תיקים עבור 35 השרים. אחד המשרדים שהוקמו הוא משרד ההתיישבות - שתחילה כיהנה בו השרה ציפי חוטובלי, ולאחר מינויה לשגרירה בלונדון הוחלפה בשר הוותיק צחי הנגבי. אלא שבהיעדר תקציב מדינה, משרד ההתיישבות מתנהל בתקציב של אפס שקלים - מה שמעורר כעס ותסכול בקרב המתנחלים.
"ברגע שאין תקציב, המשמעות היא אפס יכולת לעבוד", הסביר גורם בכיר בהתיישבות. הוא הסביר כי "ארבע הרגליים של המשרד הן השירות הלאומי, החטיבה להתיישבות, המכינות הקדם צבאיות והגרעינים המשימתיים, שכולם נשענים על כספים קואליציוניים. מכיוון שמדובר במשרד חדש הוא לא פועל תחת התקציב ההמשכי".
4 צפייה בגלריה
צחי הנגבי
צחי הנגבי
שר ההתיישבות צחי הנגבי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא ציין כי סגל המשרד כפוף כרגע למשרד ראש הממשלה. לדבריו, עובדה זו תקל גם על ביטולו. "כל המשרדים הקטנים, אלו שלא רוצים בהם לאורך זמן, משייכים אותם תקציבית למשרד רה"מ, מתוך הבנה שיהיה אפשר לפרקם במהירות", הסביר הגורם.
4 צפייה בגלריה
ציפי חוטובלי
ציפי חוטובלי
"נועדה עם שר האוצר והציגה את צורכי המשרד". השרה הקודמת חוטובלי
(צילום: עידן ארבל )
המתנחלים מבקשים כי המשרד ייכנס אל בסיס התקציב, ולא ימשיך להישען על כספים קואליציוניים. לדברי הגורם, "כרגע המשרד לא מתוקצב כך כי נתניהו רוצה לשמור לו את היכולת לפרק אותו בעת הצורך".
בין היתר מעוניינים המתנחלים בחיזוק המשרד כדי לקדם את תוכניות הסיפוח. "מהלך של ריבונות כרוך בהרבה כסף. מדובר על צוותי מיפוי, איסוף חומרים, פעילות מול משרד הפנים ומול שאר הרשויות", פירט הגורם בהתיישבות.
עם זאת המשרד כן הספיק לעבוד בארבעת החודשים מאז הוקם. אנשיו קיימו עשרות פגישות וסיורי שטח, ובין היתר גיבשו תוכנית להסדרת תחום המכינות, שחווה משבר בעקבות אסון נחל צפית. במסגרת ההכנות לסיפוח ביקרו אנשי המשרד במובלעות המתוכננות לפי תוכנית טראמפ.
4 צפייה בגלריה
דוד אלחייני
דוד אלחייני
"המשרד נדרש לתקציב ראוי". יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחיאני
(צילום: שלו שלום)
יו"ר מועצת יש"ע וראש מועצת בקעת הירדן דוד אלחיאני שיגר מכתב אל שר האוצר ישראל כץ שבו דרש לתקצב את המשרד. "קידום ההתיישבות הוא נושא שהיה בעל חשיבות לאורך כל שנותיה של מדינת ישראל, וכעת יותר מתמיד קיבל ביטוי חשוב ומשמעותי גם סביב שולחן הממשלה. הקמה של משרד כזה היא מעשה ציוני ראוי למדינת ישראל. אנו רואים חשיבות גדולה בפעילות המשרד בכל מרחבי ארץ ישראל: מהצפון ועד הדרום, בגליל, בשומרון ביהודה, בבקעת הירדן ובנגב", כתב אלחיאני.
"עם זאת על מנת שהמשרד יצליח לממש את האידאל ההתיישבותי שבגינו הוקם, הוא נדרש לתקציב ראוי. תקציב שבעזרתו נוכל להמשיך ולפתח את ההתיישבות הישראלית בכל מרחבי ארצנו", הוסיף יו"ר מועצת יש"ע.
ממשרד ההתיישבות נמסר בתגובה: "השרה לשעבר חוטובלי, יחד עם מנכ"ל המשרד אבי נעים, נועדו כמה פעמים עם שר האוצר וצוותו והציגו את צרכי המשרד החדש. כידוע, האוצר עדיין לא פרסם את תקציב המדינה. תקציב המשרד הוא עצמאי, אולם חלק מתקורותיו ייכללו בתקציב משרד ראש הממשלה, כמקובל לגבי שורת משרדים ממשלתיים (מודיעין, עניינים אסטרטגיים, שיתוף פעולה אזורי ועוד). ברור שכל עיכוב בהעברת התקציב ישפיע על הפעילות".