2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
(צילום: הדר ייואביאן, קובי קואנקס)
המאמצים להרכבת ממשלה נמשכים משני צדי המפה הפוליטית - על אף שהמנדט עדיין נמצא בידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בינתיים, גם בגזרת מפלגת הציונות הדתית ראש הממשלה לא רווה נחת.
אמש (שבת) צייץ יו"ר המפלגה ח"כ בצלאל סמוטריץ' בעקבות המהומות בירושלים וההסלמה בדרום: "תגידו, אחרי אין ספור אירועי טרור ולינצ'ים של האויב הערבי בימים האחרונים ואחרי מטח טילים מעזה לישובי הדרום נתניהו אשכרה קרא 'להרגיע את הרוחות מכל הצדדים'? יכול להיות שבאמת הגיע הזמן להחליף אותו".
בתגובה אמרו בליכוד כי "אחרי שראש הממשלה והליכוד תרמו שלושה מנדטים לציונות הדתית ושריינו להם ח"כ נוסף ברשימת הליכוד, וכשבצלאל סמוטריץ' לא שותף להערכות המצב הביטחוניות הרגישות ביותר, מוטב שסמוטריץ' יגלה מינימום של צניעות, אחריות והכרת הטוב ולא ישתלח בראש הממשלה שעובד לילות כימים לטובת ביטחון ישראל". ח"כ מיקי זוהר מהליכוד כתב על דברי סמוטריץ': "כפיות טובה. קווים לדמותה. עברת את אחוז החסימה כי הליכוד תרם לך 3 מנדטים, קצת צניעות לא תזיק".
בהתייחסו לחילופי המילים הללו, יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני מסר: "סמוטריץ' יכתיר את יאיר לפיד כראש ממשלה, ואת אביגדור ליברמן כשר האוצר ויפגע בארץ ישראל כדרכם של הסיקריקים מאז ומעולם".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ונפתלי בנט
בנימין נתניהו ונפתלי בנט
מסרים פומביים ולחץ גובר. בנימין נתניהו מול נפתלי בנט
(צילום: קונטקט, יונתן זינדל)
בינתיים, בליכוד ממשיכים לחפש פתרונות יצירתיים כדי לבלום ממשלה אחרת, ללא נתניהו, ואילו בגוש השינוי החלו השיחות על איוש אפשרי של תיקי המפתח. לדברי גורמים פוליטיים בכירים, יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער מעוניינים באיוש התיקים הרגישים הנוגעים למדיניות חוץ וביטחון בידי אנשי ימין ולא נציגי המרכז-שמאל. אלא שגם במפלגת העבודה וגם במרצ העבירו מסר ברור שלפיו לא יתפשרו על תיקים זוטרים שעה שבנט עם מספר מנדטים זהה, יעמוד בראש ממשלה שכזאת.
במפלגת העבודה צירפו לצורך המשא ומתן את היועץ האסטרטגי רונן צור, מי שעבד לאחרונה עם יו"ר כחול לבן בני גנץ ואת אלון גלרט. השניים טרם העבירו את כוונותיהם משום שהמשא ומתן עם המפלגות הנוספות טרם החל אולם כבר עכשיו ניתן לומר שיו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי תדרוש את תיק המשפטים או האוצר כאחד התיקים הראשונים והבכירים.
מנגד, גובר הלחץ על בנט בימין שלא להרכיב ממשלה עם לפיד. מיד עם צאת השבת תקפו בליכוד את בנט וקמפיין נגדו נמשך גם ברשתות החברתיות.
נתניהו דרש מוועדת החוקה של הליכוד להסמיך אותו להעביר תיקוני חוקה זמניים שיאפשרו לו איחוד סיעות עם מי שיתמוך בליכוד בכנסת הנוכחית. המטרה היא להעביר לבנט מסר שלפיו סגירה עם נתניהו תמנע ממנו להתמודד בבחירות נוספות ותקטין את החשש שלו מפני מצב שלא יעבור את אחוז החסימה כמו גם להפריע לצד השני במאמצי ההרכבה. לרשות נתניהו נותרו תשעה ימים ולפי שעה טרם הבקיע פריצת דרך במשא ומתן להרכבת ממשלה.