"מוטלת עלינו החובה לא לעצום עיניים לאור גילויי הגזענות המכוערים שחווים יוצאי אתיופיה בישראל ולעקור אותה מהשורש". כך אמר בצהריים (יום ג') יו"ר הכנסת מיקי לוי באירוע לציון 30 שנה לעליית היהודים הגדולה ביותר מאתיופיה במסגרת מבצע שלמה. את הטקס יזם בן העדה ח"כ גדי יברקן: "עבורי זו סגירת מעגל. ילד בן 8 יורד ומנשק את אדמת ארץ ישראל, ועד לפני שלושה ימים הייתי סגן השר לביטחון הפנים".
ב-25 במאי מלאו שלושה עשורים בדיוק למבצע שבמהלכו פונו מאדיס אבבה לישראל כ-14 אלף יהודים בתוך 36 שעות. בכנסת תכננו לציין את האירוע בטקס חגיגי בתאריך המקורי, אך בשל אילוצים שונים הוא נדחה להיום. הזמרת קורין אלאל ריגשה את הנוכחים עם השירים שהלחינה "אין לי ארץ אחרת" ו"זן נדיר".
4 צפייה בגלריה
הטקס בכנסת
הטקס בכנסת
משתתפי הטקס בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ח"כ נתניהו בכנס
(צילום: ערוץ כנסת)
4 צפייה בגלריה
יצחק בוז'י הרצוג
יצחק בוז'י הרצוג
הנשיא הנבחר הרצוג
(צילום: ערוץ כנסת)
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
השרה תמנו-שטה
(צילום: ערוץ כנסת)
יו"ר הכנסת לוי, שהתייחס בדבריו לקשיים שאותם חוו בני העדה האתיופית בקליטתם בישראל, אמר עוד: "ברור שיש לנו דרך ארוכה לעשות כדי לקלוט את אחינו יוצאי אתיופיה בישראל, זו חייבת להיות משימה עליונה לכל ממשלה".
יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו התקבל בתשואות רמות. "העלייה של יהדות אתיופיה מייצגת בעיניי יותר מכל דבר אחד את מהותה לא רק של הציונות אלא היהדות. היהדות נותנת מופת לאנושות לרעיון התקווה. אין עם שסבל יותר מהעם שלנו, אין עם שעבר חוויות גלות, נישול והתעללות יותר מהעם שלנו". נתניהו הוסיף: "הסיפור של יהודי אתיופיה הוא סיפור שחייב להילמד, להיות מופנם אצל כל חלקי עמנו ובעולם, בכלל זה המסר העיקרי שלי - אנחנו בדרך של מימוש התקווה בזכותכם וגם למענכם".

נשיא המדינה הנבחר ויו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג סיפר על ההתרגשות השנה עם עלייתם לארץ של 2,000 ממתינים ממחנות באתיופיה. לדבריו, עלייה זו הזכירה את אירועי מבצע שלמה. "אנחנו את המנגינה הזאת לא מוכנים להפסיק בשום אופן ומקווים לראות כמה שיותר עולים מאתיופיה מגיעים אלינו, משלימים את החלום והופכים אותו למציאות", אמר הרצוג.
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה אמרה כי תפעל להמשיך בעלייה של יהודי העולם לישראל: "כשאומרים לנו בלתי אפשרי, כשקוצבים לי מספרים, אני אומרת 'תסתכלו על מבצע שלמה'. מדינה שמסוגלת בזמן הפיכה להנחית עשרות מטוסים ולהביא אלפי אנשים בפחות מ-36 שעות, יכולה לבצע כל דבר. המפעל הזה של חזרה הביתה, של שיבת ציון בעת הזאת, הוא מפעל שימשיך ויתקיים כל עוד אני שרת העלייה והקליטה".
לאחר חילופי השלטון באתיופיה בתחילת שנות ה-90, הסכים הממשל החדש לאפשר תמורת כופר של 35 מיליון דולר את העלאת שארית היהודים. בדומה ל"מבצע משה" לפניו ולמבצעים נוספים של העלאת יהודים מרחבי העולם במהלך השנים - היה זה מבצע מורכב, רגיש וחשאי במידה רבה שאותו ביצע צה"ל יחד עם גורמים רבים: הסוכנות היהודית, הג'וינט, המוסד, שב"כ, כ-70 לוחמים מיחידת שלדג, בפיקוד בני גנץ, שאבטחו את אזור נמל התעופה - וכן אל על, שטייסיה הביאו את העולים לישראל. מבצע שלמה קיבל את שמו בהשראת דמותו של שלמה המלך, ששמו נקשר בשמה של מלכת שבא מאתיופיה והכינוי הצבאי של המבצע היה "גשמי זעף".