4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אני לא שומע אף הצעה". נתניהו
(צילום: AP)
לאחר שקבינט הקורונה החליט בלילה להחזיר את תלמידי כל הכיתות לבתי הספר בניגוד לדעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בישיבה הבאה יעסקו השרים בהגבלות אפשריות במטרה למנוע את העלייה בתחלואה. לאור העלייה במקדם ההדבקה בימים האחרונים, אם בימים הקרובים יהיה זינוק בתחלואה, ההחלטה על פתיחת מערכת החינוך לא תצא אל הפועל.
שר החינוך יואב גלנט רשם בישיבה הלילית ניצחון גדול ומהיר מהצפוי. השרים קיבלו את עמדתו להעדיף את החזרת התלמידים לכיתות על פני פתיחה של מגזרים נוספים במשק. אם זה היה תלוי בנתניהו, הקבינט לא היה מחליט על פתיחת בתי הספר. הוא ניסה למנוע הצבעה על הנושא ודרש שוב ושוב שיוצגו לו המלצות להגבלות שיורידו את מקדם ההדבקה.

הישיבה נפתחה בסקירה של המומחים ועברה לדיון ארוך על החינוך. גלנט הוביל את המאבק להחזרת התלמידים לכיתות, אף שאינו חבר קבינט ואין לו זכות הצבעה. הוא הציג מתווה לחזרת הלימודים שזכה לתמיכה רחבה בקרב עמיתיו השרים. אבל נתניהו נותר בשלו, ואמר כי לא תתקבל החלטה בנושא. גם חילופי הצעקות עם בני גנץ וגבי אשכנזי לא גרמו לו לשנות את דעתו.
גם אחרי חצות עדיין לא היה ברור אם הקבינט יקבל החלטה בנושא. גלנט אמר: "אם אנחנו נמשיך לדון על הנושא ולחכות לפתיחה לא יקרה כלום חוץ מנזק לתלמידים. אנחנו חייבים להחזיר אותם לבתי הספר ביום ראשון הקרוב".
4 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב גלנט בביקור בבי"ס יצחק שדה בכפר סבא
שר החינוך יואב גלנט בביקור בבי"ס יצחק שדה בכפר סבא
ניצחון גדול מהצפוי. גלנט, הבוקר
(צילום: ליהי קרופניק)
גלנט הבין שהוא צריך מנוף לחץ והתקשר לשר הפנים אריה דרעי, שהביע תמיכה נחרצת בישיבה בעד פתיחת מערכת החינוך. שר החינוך ביקש ממנו שיתערב ויפעיל את מלוא כובד משקלו. דרעי התקשר לראש הממשלה, תוך כדי ישיבת הקבינט, והפציר בו: "אין שום סיבה לא לפתוח. המומחים אומרים שאין עלייה בתחלואה בגלל מערכת החינוך. אני מסתובב בפריפריה והמצב שם חמור".
הדברים של דרעי עשו את שלהם ונתניהו השתכנע. הוא העלה את שר הבריאות יולי אדלשטיין לשיחת ועידה. אדלשטיין הסכים לחזרת החינוך ב-6 בדצמבר, אך בתנאי שלא יפתחו שום ענף אחר בשבועיים שלאחר מכן. דרעי התנגד ודרש שבתי הספר ייפתחו מוקדם יותר. אדלשטיין התרצה, וכפיצוי עבורו הוחלט להאריך את שלב ההרצה של פתיחת הקניונים עד 6 בדצמבר, בניגוד לעמדת שר האוצר ישראל כץ. כמו כן הוסכם שעד 20 בדצמבר לא ייפתחו ענפים נוספים, אך תישמר האפשרות לפתוח את הקניונים והשווקים לפי תוצאות שלב הניסיון ומצב התחלואה. כדי לגייס את תמיכת שרי כחול לבן העלו לקו את השר יזהר שי, שהשתכנע ורתם את יתר שרי המפלגה.
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
הפעיל לחץ ושיכנע את נתניהו. דרעי
(צילום: אבי מועלם)
שרים בקבינט אומרים כי אלמלא ההתערבות האישית של דרעי היה קשה מאוד לשכנע את נתניהו להסכים. להישג הגדול הגיע גלנט הרבה בזכות עמדתם של המומחים, ובפרט פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן שאמר כי "פתיחה דיפרנציאלית של מערכת החינוך ביישובים עם תחלואה נמוכה ובתוספת מדדי בקרה יכולה להיעשות תוך סיכון קטן להתפרצות".
לפי הנתונים שהציג פרופ' סגל, פתיחת הגנים וכיתות א'-ד' לא הביאה לעלייה בתחלואה. במגזר הכללי 91% מהאוכלוסייה מתגוררת ביישובים עם פחות מ-5 נדבקים ל-10,000 תושבים בשבוע - כלומר תחלואה נמוכה המאפשרת את פתיחת מערכת החינוך.
לבסוף אושרה פה אחד ההחלטה להחזיר את כיתות ה'-ו' היום, את י'-י"ב ביום ראשון, ואת ז'-ט' שבוע לאחר מכן. זאת ביישובים ירוקים וצהובים בלבד, תוך ביצוע בדיקות סקר למורים והתלמידים.
4 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
מסע"ת של שר הבריאות יולי אדלשטיין בנצרת
קיבל התחייבות להקפיא את ההקלות לחודש הקרוב. אדלשטיין
(צילום: גיל נחושתן)
בעניין הקניונים הביע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הסתייגות מהכוונה לפתוח רק 15 קניונים במסגרת שלב הרצה ואמר כי יש פגיעה בשוויון מול יתר הקניונים. אך גורמי המקצוע במשרד הבריאות הסבירו שאין ברירה אלא לעשות ניסיון מצומצם ורק לאחר מכן להרחיב אותו. שרת התחבורה מירי רגב לחצה לפתוח גם את השווקים ועמדתה התקבלה. זאת על רקע לחצים כבדים שמופעלים על שרי הליכוד מצד חברי מרכז המפלגה שמחזיקים בבעלותם דוכנים וחנויות בשווקים. גם במקרה זה נתניהו השתכנע, אף שהיה מסויג.
בעקבות ההחלטה הודיעו הערב השרים אדלשטיין ורגב סיכמו כי משרד הבריאות יביא לאישור קבינט הקורונה בישיבתו הבאה תקנות לפתיחת השווקים ואת תקנות תוכנית ההרצה לפתיחת הקניונים. במשרד הבריאות יגבשו מחר את התקנות וההנחיות לאכיפתן בסיוע פקחים עירוניים
לקראת ישיבת קבינט הבאה ולדרישתו של ראש הממשלה ירכז משרד הבריאות המלצות לצעדים אפשריים להורדת התחלואה. נתניהו מתח ביקורת על כך שהמשרד לא הצליח להביא המלצות כאלה עד כה ואמר: "אני לא שומע אף הצעה מעבר לסגר לילי". כמו כן בשל דרישת כחול לבן התחייב נתניהו לקדם את החמרת הקנסות - עניין שתקוע כבר כמה שבועות בשל לחץ החרדים.
בהכנת הכתבה השתתפה נינה פוקס