לפחות 17 בני אדם נהרגו ויותר מ-800 נפצעו בעימותים בקולומביה, בחמישה ימים של הפגנות סוערות נגד רפורמת מסים שקידמה הממשלה של הנשיא איוואן דוקה.
בלשכת נציב תלונות הציבור בקולומביה מסרו היום שאחד מההרוגים בהפגנות הוא שוטר, והיתר אזרחים. לפי הלשכה 846 בני אדם – רובם אנשי כוחות הביטחון – נפצעו מתחילת ההפגנות ב-28 באפריל. 306 מהפצועים בהפגנות, שהיו בכמה ערים, הם אזרחים.
6 צפייה בגלריה
מפגינים בבוגוטה, מחוץ לבית של הנשיא איוואן דוקה
מפגינים בבוגוטה, מחוץ לבית של הנשיא איוואן דוקה
מפגינים בבוגוטה, מחוץ לבית של הנשיא איוואן דוקה
(צילום: AFP)
מפגינים טוענים שבמהלך ההפגנות השוטרים פתחו באש לעבר אזרחים. הרשויות עצרו 431 בני אדם, והממשלה שלחה את הצבא לערים שבהן היו עימותים קשים.
שר ההגנה דייגו מולנו טען שהאלימות בהפגנות היא פעולה מתוכננת ומאורגנת של אנשי הארגונים המרקסיסטיים FARC ו-ELN. ארגון המורדים FARC חתם ב-2016 על הסכם שלום עם ממשלת קולומביה אחרי עשרות שנים של סכסוך אלים. הארגון פורק אחרי הסכם השלום, וכעת נשאר ה-ELN ארגון הגרילה היחיד בקולומביה.
כתוצאה מהמהומות החליטה אתמול הממשלה של דוקה להוריד את ההצעה מסדר היום בקונגרס. למרות זאת עשרות מפגינים יצאו היום למחות בבירה בוגוטה, וחסמו כבישים.
הממשלה הודיעה על הרפורמה ב-15 באפריל. רפורמת המסים עוררה ביקורת קשה, ונטען שהיא מענישה את מעמד הביניים בתקופה של משבר כלכלי כתוצאה ממגפת הקורונה.
בעקבות הגבלות הקורונה כלכלת קולומביה התכווצה ב-2020 ב-6.8%. שיעור האבטלה הגיע בחודש מרץ ל-16.8%. מתוך 50 מיליון התושבים, כ-42.5% חיים מתחת לקו העוני.
בתגובה למהומות הודיע הנשיא דוקה שהממשלה תנסח הצעת חוק חדשה, ולא תכלול את הסעיפים שעוררו סערה: הרחבת בסיס המס והעלאת המע"מ על סחורות ושירותים.