גם הערב (יום ד') אין עדיין מנצח ברור בבחירות לנשיאות ארצות הברית, אבל במטהו של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן מאמינים שהוא בדרך לניצחון. CNN הכריזה הערב על ביידן כמנצח בוויסקונסין, ובכך הוא עלה ליתרון 214-248 במניין האלקטורים. הוא ממשיך להוביל בפער קטן במישיגן ונבאדה, שם מתקרבת הספירה לסיום, ואם ינצח בשתיהן יגיע ל-270 האלקטורים הדרושים כדי לזכות בנשיאות.
במחנה ביידן מאמינים שהוא יגבר על דונלד טראמפ בשתי המדינות הללו, ושעד שעות הבוקר (שעון ישראל) הוא יוכרז כנשיא הבא של ארה"ב. עם זאת בקמפיין של טראמפ כבר מבהירים שהכרזה על ניצחון ביידן לא תהיה סוף הסיפור: אנשיו של הנשיא הודיעו הערב כי הם הגישו עתירה בדרישה לעצור את הספירה במישיגן, שם מוליך ביידן בפער של 0.9% אחרי ספירת 94% מהקולות, וכי הם מתכוונים לדרוש ספירה חוזרת בוויסקונסין, שם ממש על סף סיום הספירה הוביל ביידן ב-0.6%.
ארה"ב בוחרת 2020 - לעמוד המיוחד של ynet

4 צפייה בגלריה
עובדי הבחירות סופרים פתקי הצבעה  בפילדלפיה פנסילבניה
עובדי הבחירות סופרים פתקי הצבעה  בפילדלפיה פנסילבניה
סופרים קולות בפילדלפיה שבפנסילבניה המתנדנדת
(צילום: AFP)
טראמפ ממשיך בינתיים לנפק הצהרות שלפיהן הבחירות נגנבות ממנו ממש ברגעים אלה, ושבמדינות ברחבי ארה"ב סופרים קולות דמוקרטיים ש"צצים" משום מקום כדי להגיש את הניצחון לביידן. הערב, במבול ציוצים בטוויטר, כתב טראמפ בין השאר: "הם מוצאים קולות של ביידן בכל מקום – בפנסילבניה, וויסקונסין ומישיגן. כל כך רע למדינה שלנו!". עוד טען: "הם עובדים קשה לגרום ליתרון של 500 אלף קולות בפנסילבניה להיעלם בהקדם האפשרי! ככה גם במישיגן ובמקומות אחרים".
טראמפ, חשוב להסביר, מנצל את העובדה שבחלק ממדינות ארה"ב סופרים את הקולות שהגיעו מהדואר רק אחרי הקולות שהגיעו מהקלפיות: רוב המצביעים בדואר הם דמוקרטים ואילו רוב המצביעים בקלפיות הם רפובליקנים, ולכן – כפי שהעריכו פרשנים חודשים מראש – באזורים מסוימים צעד טראמפ בתחילת הלילה ביתרון מוקדם ומטעה, ואחר כך, כשנספרו הקולות מהדואר, חולל ביידן כצפוי מהפך. כבר שבועות שבארה"ב מדווחים כי טראמפ מתכוון לנצל הובלה מתעתעת שלו בליל הבחירות כדי להכריז בדיעבד שהבחירות נלקחו ממנו בדרכי מרמה.
טראמפ, נזכיר, זכה במהלך הלילה האחרון לשורה של ניצחונות מרשימים במדינות המפתח, בין השאר בפלורידה, טקסס, אוהיו ואייווה, וגם במדינות "מתנדנדות" אחרות הוא הצליח לכפות על ביידן קרב צמוד בהרבה משחזו הסקרים; אולם ביידן עצמו הצליח לשמור עד כה על כל המדינות שבהן ניצחה הילרי קלינטון ב-2016, וגם לחולל מהפך באריזונה, מדינה שבה רק מועמד דמוקרטי אחד ניצח ב-76 השנים האחרונות.
4 צפייה בגלריה
דלאוור ג'יל ביידן ג'ו ביידן
דלאוור ג'יל ביידן ג'ו ביידן
ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל. בקמפיין שלו מאמינים שהניצחון בדרך
(צילום: gettyimages)
שידור חי מפנסילבניה: ספירת הקולות בפילדלפיה:

לקראת סיום הספירה מוביל ביידן ב-0.9% במישיגן (שמחלקת 16 אלקטורים), והוא מוביל ב-0.6% בנבאדה (6), שהספירה בה נעצרה ותתחדש הלילה. ניצחונות בהן יביאו אותו כאמור ל-270 האלקטורים הדרושים לניצחון בקרב על הבית הלבן כולו. במניין קולות הבוחרים בארה"ב כולה צועד ביידן ביתרון של יותר מ-2.5 מיליון קולות על טראמפ, אבל בבחירות בארה"ב המנצח הוא המעומד שגרף אלקטורים רבים יותר, ולא זה שזכה ביותר קולות של מצביעים.
גם אם ביידן יוכרז בשעות הקרובות כמנצח על-ידי רשתות הטלוויזיה, מכיוון שמסתמן כי במדינות רבות הוא מנצח בפער קטן, בהחלט ייתכן שטראמפ יחליט להמשיך להיאבק ולגרור את הקרב על הבית הלבן לבית המשפט העליון, שם יש כעת רוב של 6 שופטים שמרנים (ש-3 מהם מינה טראמפ בעצמו) מול 3 ליברלים. טראמפ יקווה במקרה כזה שפסילה אפילו של מקצת הקולות מהדואר בנימוקים שונים ומשונים תוכל לקזז את הפער הקטן של ביידן באותן מדינות שהקרב בהן צמוד, ולהביא לו, לטראמפ, את האלקטורים שלהן - ועוד כהונה כנשיא.
4 צפייה בגלריה
קלפי ארה"ב עובדי הבחירות בדטרויט עובדים על ספירת פתקי הצבעה נפקדים לבחירות הכלליות 2020 במרכז TCF בדטרויט מישיגן
קלפי ארה"ב עובדי הבחירות בדטרויט עובדים על ספירת פתקי הצבעה נפקדים לבחירות הכלליות 2020 במרכז TCF בדטרויט מישיגן
ספירת קולות בדטרויט, מישיגן
(צילום: AFP)
למאמץ של הנשיא נרתמים בשעות האחרונות גם מקורביו. הבוקר, כשטראמפ יצא וניפק הכרזת ניצחון כוזבת בשעה שהספירה הייתה עדיין בעיצומה, התייצב לצדו סגנו מייק פנס, ובקהל הריעו לו ילדיו, משפחתו ובכירים בבית הלבן. בשעות האחרונות משתפים את ציוציו וטענותיו של טראמפ לזיופים גם שלל פעילי רשת בחוגים שמרניים. כך למשל אשת העסקים הרפובליקנית מרג'ורי טיילור גרין, שצפויה להיבחר לחברה בבית הנבחרים האמריקני ושהתפרסמה בתמיכתה בתנועת הקונספירציה QAnon, פרסמה היום שלל ציוצים שבהם טענה שהדמוקרטים "גונבים" את הבחירות. גם בנו הבכור של טראמפ, דונלד טראמפ ג'וניור, שיתף ציוצים עם טענות לא מבוססות שהבחירות זויפו.
על כל פנים, עדות למעמדו המתחזק של ביידן ככל שהספירה מתקדמת אפשר היה למצוא הערב גם באתרי ההימורים. בשוק ההימורים מדווחים שהמונים נוהרים בשעות האחרונות לשים את כספם על ניצחון של ביידן, אחרי ששעות קודם לכן הימרו הרוב דווקא על ניצחון של טראמפ. בכמה סוכנויות הימורים נותנים כעת לביידן סיכוי של 80% לנצח, אחרי שבחלקן זכה טראמפ במהלך הלילה לסיכוי דומה.
4 צפייה בגלריה
וושינגטון מלניה טראמפ דונלד טראמפ
וושינגטון מלניה טראמפ דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. יכול לראות פתח לקרב משפטי
(צילום: gettyimages)
לפי הרשתות בארה"ב, בשורה של מדינות אפשר כבר לקבוע שטראמפ ניצח: אינדיאנה (11 אלקטורים), טנסי (11), מיזורי (10), דרום קרוליינה (9), אלבמה (9), קנטקי (8), לואיזיאנה (8), אוקלהומה (7), מיסיסיפי (6), קנזס (6), ארקנסו (6), יוטה (6), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), וויומינג (3), צפון דקוטה (3), מונטנה (3), דרום דקוטה (3) ומיין (1). ביידן ניצח בקליפורניה (55), ניו יורק (29), אילינוי (20), ניו ג'רזי (14), וירג'יניה (13), וושינגטון (12), אריזונה (11) מינסוטה (10), מסצ'וסטס (11), מרילנד (10), קולורדו (9), אורגון (7), קונטיקט (7), ניו מקסיקו (5), רוד איילנד (4), הוואי (4), ניו המפשייר (4), מיין (3), דלאוור (3), מחוז קולומביה (3), ורמונט (3) ונברסקה (1).
בארה"ב, נזכיר, מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה ביותר אלקטורים, ולא בהכרח זה שזוכה ברוב קולות הבוחרים: מבחינה פורמלית את הנשיא לא בוחר העם, אלא "חבר האלקטורים", גוף מיוחד שמתכנס כדי להצביע על זהות הנשיא אחרי הבחירות. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב (וכן לוושינגטון הבירה) מוקצה מספר מסוים של אלקטורים, כלומר נציגים בגוף הזה, לפי גודל אוכלוסייתה (למשל לקליפורניה מרובת התושבים 55, ולאלסקה הדלילה רק 3). המועמד שזוכה ברוב הקולות באותה מדינה – גורף את כל האלקטורים שלה. מכיוון שבסך הכול יש 538 אלקטורים, מי שמשיג 270 (כלומר יותר ממחצית) – מנצח.
פורסם לראשונה: 19:57, 04.11.20