4 צפייה בגלריה
משה גפני אורנה ברביבא,
משה גפני אורנה ברביבא,
משה גפני ואורנה ברביבאי
(צילום: הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי)
אחרי הניצחון של יש עתיד במליאת הכנסת סביב הרכב הוועדה המסדרת, מסתמן שזו חלוקת הוועדות שיוקמו: ועדת הכספים צפויה להישאר בידי גוש נתניהו, כאשר היו"ר הנוכחי משה גפני ימשיך לכהן בראשה, ואילו ועדת החוץ והביטחון תישאר בידי "גוש השינוי", שם ייבחר נציג "יש עתיד". גורמים פוליטיים מעריכים כי לפיד ישים נציג מטעמו בראשות הוועדה - ומסתמן שיבחר במספר 2, אורנה ברביבאי, שהייתה האלופה הראשונה במטכ"ל. אם אכן תמונה ברביבאי, היא תהיה האישה הראשונה שתכהן בתפקיד.
ההרכב המסתמן נקבע בין היתר בשל סירוב המפלגות הערביות להחליף את יו"ר ועדת הכספים גפני במקום להעביר את הוועדה למפלגה אחרת בגוש. גם בסיבובים קודמים הודיעו חלק מנציגי הרשימה המשותפת כי לא יאפשרו את החלפתו של גפני בוועדה, ובשיחות המתקיימות בשעות האחרונות העבירו נציגי המשותפת את המסר לפיו גפני צריך להישאר בוועדה מבחינתם. מי שמוביל את ההתנגדות להחלפת גפני הוא ח"כ אחמד טיבי.

4 צפייה בגלריה
פועל להשארת גפני בתפקיד. אחמד טיבי
פועל להשארת גפני בתפקיד. אחמד טיבי
פועל להשארת גפני בתפקיד. אחמד טיבי
(צילום: אבי מועלם)
הערב התכנסה הוועדה המסדרת בראשות ח"כ מיקי זוהר והיא וצפויה למנות סגנים זמניים ליו"ר הכנסת וכן לדון בהרכב הוועדות הזמניות, וכן להמליץ על ראשי הוועדות הזמניות לענייני כספים ולענייני חוץ וביטחון. זוהר אמר בפתח הדיון: "אני מנסה להגיע להבנות עם כל חברי הוועדה לגבי הנושאים העומדים על על סדר היום".
הרכב הוועדה מונה 33 חברים - הליכוד: מיקי זוהר, דוד ביטן, מאי גולן, שלמה קרעי, קטי שטרית, גלית דיסטאל אטריביאן, אופיר כץ, אתי עטיה. יש עתיד: קארין אלהרר, מירב בן ארי, יואב סגלוביץ, בועז טופורובסקי. ש"ס: יעקב מרגי, מיכאל מלכיאלי. כחול לבן: איתן גינזבורג, יעל רון בן משה. ימינה: מתן כהנא, עידית סילמן. העבודה: רם שפע, אפרת רייטן. יהדות התורה: יעקב אשר, יעקב טסלר. ישראל ביתנו: עודד פורר, אלכס קושניר. הציונות הדתית: שמחה רוטמן, אורית סטרוק. הרשימה משותפת: אחמד טיבי ונציג נוסף. תקווה חדשה: זאב אלקין, יועז הנדל. מרצ: תמר זנדברג, עיסאווי פריג'. רע"מ: וואליד טאהא.
4 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
מיקי זוהר
(צילום: ערוץ כנסת )
מוקדם יותר אישרה מליאת הכנסת ברוב של 60 תומכים מול 51 מתנגדים את הצעת "גוש השינוי" בראשות יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד לקביעת הרכב הוועדה המסדרת. מנגד, ההצעה של הגוש שבראשו עומד בנימין נתניהו נחלה הפסד לאחר שחברי הכנסת של רע"מ בראשות מנסור עבאס התנגדו והפילו אותה למרות הסיכום הראשוני עם הליכוד.
לפני ההצבעה סיכם יו"ר ימינה נפתלי בנט עם ראש הממשלה נתניהו שמפלגתו תתמוך בהצעת הליכוד להרכב הוועדה המסדרת, כך שימינה תהיה המפלגה היחידה בעלת שבעה מנדטים שתיוצג על ידי שלושה חברי כנסת. אחרי שנציגי ימינה החלו להצביע בעד ההצעה של הליכוד - אנשי רע"מ, שכבר תמכו בהצעה של הליכוד שהפכה אותם ללשון המאזניים, נכנסו למליאה ובזה אחר זה התנגדו לה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה רע"מ
ישיבת סיעה רע"מ
יו"ר רע"מ מנסור עבאס
(צילום: עמית שאבי)
ההתנגדות של רע"מ להצעת הליכוד הגיעה ברקע הפגישה שהתקיימה מוקדם יותר בין יו"ר המפלגה ח"כ עבאס עם ח"כ לפיד. בהתאם לסיכום של השניים, מפלגת רע"מ תקבל את תפקיד סגן יו"ר הכנסת, ראשות ועדה מיוחדת למיגור פשיעה ואלימות וחברות בוועדת הכספים.
לפי הצעת גוש מתנגדי נתניהו, בוועדה המסדרת יהיו 33 חברי כנסת - הליכוד עם 8 נציגים, יש עתיד 4, ש"ס 2, כחול לבן 2, ימינה 2, העבודה 2, יהדות התורה 2, ישראל ביתנו 2, הציונות הדתית 2, הרשימה המשותפת 2, תקווה חדשה 2, מרצ 2, רע"מ 1.
הקרב על הוועדה המסדרת הפך לאחד הקרבות המרכזיים בימים האחרונים, זאת משום שהשליטה בה בשעה שהכנסת אינה מתפקדת מעניקה כוח ומרחב תמרון גדול. כל עוד לא הוקמה ממשלה לא ניתן לקדם חקיקה בכנסת, אולם הוועדה המסדרת מתפקדת בימים אלה על תקן של ועדת הכנסת - וככזו יכולה להעניק להצעות חוק פטור מחובת הנחה ולנתב את המהלכים שמתרחשים בכנסת.