ההפרדה בקמפוסים: בג"ץ יקיים היום (שלישי) דיון בהרכב מורחב של חמישה שופטים בסוגיית הפרדה המגדרית באקדמיה. מדובר בשורה של עתירות שאוחדו לדיון אחד בהרכב מורחב – האחת של ד"ר יופי תירוש, פרופסור אביעד קליינברג, פרופסור חנה הרצוג ומרצים מאוניברסיטאות נוספות המתנגדים להפרדה בלימודי תואר שני ובקמפוסים שאינם ייעודיים לסטודנטים חרדים, אליהם הצטרפו האגודה לזכויות האזרח, המרכז הרפורמי לדת ומדינה ושדולת הנשים בישראל. העתירה השנייה היא של פורום קהלת, שמבקש לאפשר לימודים נפרדים לא רק לחרדים אלא לכל מי שדורש.
1 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
דיון בהפרדה המגדרית לחרדים באקדמיה
(צילום: אורן בן חקון)
לטענת העותרים, כעשרים מוסדות להשכלה גבוהה, ורבים מהם בתקצובה של מדינת ישראל, מקיימים כיום מערך לימודי ענף המיועד לאוכלוסייה החרדית, שבו מתקיימת הפרדה בין סטודנטים לסטודנטיות. בנוסף – במרבית המוסדות האמורים מרצות נשים לא מורשות ללמד סטודנטים גברים.
"בשם הרצון לשלב את הציבור החרדי בהשכלה הגבוהה, הפכה תפישה הרואה בהשמעת קול אישה (סטודנטית או מרצה) באוזני גברים פגיעה בטוהר המידות, לעמדה מקובלת על האקדמיה הישראלית", נכתב בעתירה "תוכניות לימודים המופנות ללמעלה מ-10 אחוז מהאוכלוסייה מושתתות על ערכים אנטי-אקדמיים, של שיפוט אדם לא לפי דעותיו ותבונתו, אלא על פי מינו. כבודן של נשים, סטודנטיות ומרצות, מכל קבוצות האוכלוסייה, וזכותן לשוויון, הוא שעומד על הפרק".
מכללת אורות ישראל שבאלקנה היא מכללה הפונה לציבור הדתי לאומי, שהתאחדה לאחרונה עם מכללת מורשת יעקב, אשר פעלה בשיתוף עם ישיבת הסדר אורות יעקב ברחובות. באורות ישראל התקיימו תכניות לימודים לתואר שני לנשים ולגברים, אך בעקבות האיחוד בין המוסדות, יופרדו תוכניות הלימוד.
במייל ששלח נשיא מכללת אורות ישראל, פרופסור יובל סיני, הוא התגאה בהצלחתו לפתוח בשנת הלימודים הבאה תכניות לתואר שני נפרדות לגברים ונשים- בניגוד למדיניות המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) שהגבילה את ההפרדה לתואר ראשון בעקבות העתירה לבג"ץ. "אציין שזה לא היה פשוט כלל להשיג אישור מל"ג, שכן הם אינם מאשרים בימים אלו הפרדה מגדרית בתואר שני לאחר שבג"ץ אסר זאת, אך אני הכנתי חוות דעת הכוללת טיעונים משפטיים ואשר מתבססת בעיקר על הקבוע בחוזה האיחוד, שם נאמר מפורשות שתכניות תואר שני נשים הם באלקנה ותואר שני גברים ברחובות, והרציונל ברור – קמפוס גברים וקמפוס נשים" כתב סיני.
הוא הוסיף: "לשמחתי, הייעוץ המשפטי של המל"ג קיבל את פרשנותי ואת טענותיי. בכך השגנו הישג חשוב ביותר שיש לשמרו. לידיעתכם רק לאורות ישראל ולמרכז האקדמי לב יש קמפוסים נפרדים לחלוטין לגברים ולנשים – הן בתואר ראשון והן בתואר שני. מכללות נוספות ביקשו זאת לאחרונה מהמל"ג, ולא קיבלו אישור. זה הישג אסטרטגי ממדרגה ראשונה שיעזור לנו לפנות לקהלים תורניים ואפילו חרדיים שישמחו לבוא לקמפוסים נפרדים לחלוטין".
ד"ר יופי תירוש, משפטנית ומובילת העתירה נגד הפרדה בין המינים באקדמיה הגיבה, להפרדה באורות ישראל: "כשהמל"ג התחילה לסבסד ולעודד תוכניות אקדמיות בהפרדה, היא הבטיחה והרגיעה שהן יהיו זמניות ומצומצמות. גם לה היה ברור שהן פוגעות בשוויון ובמהות הלימודים האקדמיים. איש לא העלה על דעתו שהפרדה מעבר לכיתות הלימוד תהיה חזון נפרץ.
"היום ישנה הפרדה בקמפוסים, בספריות ובזמני הלימוד, ואפליה בין גברים ונשים בתוכניות הלימוד ובמלגות. גם הרעיון של הפרדה בתואר השני נראה דמיוני בזמנו, וכך גם פתיחת שערי הקמפוסים הנפרדים לציבור הדתי לאומי ול'תיירות הפרדה' לחרדים ודתיים מחו"ל. הדוגמה של מכללת אורות ישראל היא עוד דוגמה שמוכיחה שהפרדה איננה אמצעי לשילוב – אלא להרחבת ההפרדה והפיכתה לחלק אינטגרלי מהאקדמיה בישראל, וכן מהכשרות מקצועיות ומשוק התעסוקה".
מפורום קהלת, שעתר לבג"ץ בדרישה לאפשר לכל מי שרוצה ללמוד בהפרדה, נמסר כי "אנו סבורים שאסור למל"ג למנוע ממוסדות לקבל סטודנטים על רקע חברתי ודתי, ולא בסמכותו להחליט עבור מוסדות מי 'חרדי' ומי איננו. על המל"ג להתמקד בתפקידו לפי חוק - לפקח על הרמה האקדמית של המוסדות והתארים. מסלולים בהפרדה אינם מהווים אפליה, משום שהם לא כופים דבר על איש, ומציעים תנאים שווים לנשים ולגברים. המחוקק בישראל קבע במפורש בחוק זכויות הסטודנט כי הפרדה מטעמי דת לא תחשב הפליה בהשכלה גבוהה.
"למעשה המסלולים הנפרדים בעיקר מקדמים נשים חרדיות, שהן רוב מובהק מקרב המשתתפים בהם, ומאפשרים להן להשתלב בשוק העבודה לטובתן ולטובת עתידו של המשק הישראלי. המגבלות שקבע המל"ג נובעות מתפיסה פטרנליסטית המבקשת לחנך את הציבור ולקבוע עבורו מהם אורחות החיים הנכונים, ואין לכך כל בסיס חוקי".
ממכללת אורות ישראל נמסר: "המכללה הוקמה בעקבות איחוד שנעשה לפני 12 שנים בין מכללת אורות ישראל מאלקנה, שהייתה מכללה לבנות, לבין מכללת מורשת יעקב מרחובות שהייתה מכללה לבנים. בחוזה האיחוד שאושר ע"י משרד החינוך והמל״ג, נקבע כי המכללות יוכלו לשמר את המסלולים שהיו טרם האיחוד, וזו המדיניות הקיימת כיום במכללה.