"אם יש תחרות בין המדינות שהכי מותקפות על ידי ארגונים בינלאומיים והתקשורת הגלובלית אז ישראל והונגריה יהיו ללא ספק במקומות הראשונים", כך אמר אתמול (יום ב') שר החוץ של הונגריה פטר שיירטו, שהגיע לביקור קצר בישראל במהלכו נועד עם שר החוץ גבי אשכנזי, רה"מ נתניהו ושר המדע והטכנולוגיה יזהר שי.
3 צפייה בגלריה
פטר שיירטו
פטר שיירטו
פטר שיירטו
שיירטו הוסיף: "צריכים להיות מודעים לכך שיש הרבה כוחות שמעוניינים ליצור ריבים בינינו אבל אחרי הפגישות שלי עם גבי אני נאלץ לאכזב את כולם כי אנו יכולים להמשיך לסמוך אחד על השני. הונגריה תמשיך להיות מחוייבת לצאת להגנת ישראל ולעולם לא נתמוך החלטות מוטות נגד ישראל בין אם באיחוד האירופי או באו"ם. מעולם לא קיבלנו ולא נקבל את הסמכות של בית הדין בהאג כלפי ישראל כלפי שהבהרנו לבית הדין בכתב".
לגבי שיתוף הפעולה בזמני קורונה אמר שרייטו כי "יש לנו שותפות אסטרטגית והאתגר של הקורונה מביא אותה למימד אחר. אנו בונים יכולות אסטרטגיות כדי לייצר את ציוד המגן הטוב ביותר בעצמנו. הצעד הזה ייעשה בשיתוף פעולה עם ישראל. חברה ישראלית החלה לייצר מכונות הנשמה בהונגריה. 100 המכונות הראשונות כבר יוצרו וזה יאפשר לנו לענות על הצרכים שלנו וגם לייצא. ישראל היא שותפת הסחר מספר 1 במזרח התיכון".
שיירטו דן עם אשכנזי על נושאים אזוריים במזרח התיכון, בדגש על האיום האיראני ופרויקט הטילים המדויק. הונגריה הינה חברה במועצת הנגידים של סבא״א ומילאה תפקיד משמעותי בדו״ח האחרון של הסוכנות המציג את ההפרות האיראניות של מחוייבותיה הבינ״ל.
3 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי באולפן ynet
גבי אשכנזי באולפן ynet
גבי אשכנזי באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
אשכנזי אמר: "הבעתי בפני שר החוץ ההונגרי את דאגותינו מההפרות הבלתי פוסקות של איראן ממחוייבותיה בתחום הגרעין. בראייתנו, הפתרון להפרות אלה הן התנערות מלאה מהסכם הגרעין והציפייה שלנו שממשלת הונגריה תתמוך במדיניות זו. הסכמנו היום לעבוד במשותף לפתיחת השמיים ברגע שהנסיבות יאפשרו זאת, ולאפשר לתיירים ישראלים לבקר בהונגריה ותיירים הונגרים להגיע לישראל".
במהלך הביקור נחתמו בין ישראל להונגריה שני הסכמים על ידי שני שרי החוץ ושר המדע, הטכנולוגיה והחלל הישראלי יזהר שי: הצהרת כוונות לקידום שת"פ לחקר החלל לצרכי שלום, ומזכר ההבנות בדבר שיתוף פעולה במסגרת תכנית המלגות ההונגרית לשנים 2020-2023, לפיו ממשלת הונגריה תממן 50 מלגות לימודים לסטודנטים ישראלים בכל שנה.
3 צפייה בגלריה
יזהר שי
יזהר שי
יזהר שי
(צילום: עמית שעל)
השר שי אמר כי ״תעשיית החלל הישראלית, שזכתה למוניטין בינלאומי, היא נכס אסטרטגי עבור מדינת ישראל. שיתופי פעולה, כמו זה שנחתם היום עם הונגריה, מביאים עימם הזדמנויות להעמקת היחסים שלנו עם מדינות העולם וליצירת הזדמנויות כלכליות משמעותיות, במיוחד לאור פריחתה של תעשיית החלל האזרחית. דווקא עכשיו, בעת משבר, נכון להשקיע בפיתוח התעשיות שבהן לישראל יתרון יחסי ושביכולתן לייצר מנופים כלכליים ומנועי צמיחה".
זהו הביקור המדיני החמישי בישראל בחודשיים האחרונים, כשקדמו לו ביקורי מזכיר המדינה האמריקאי, שר החוץ הגרמני, ראש ממשלת יוון ושר החוץ הקפריסאי.