אחרי שהבטיח בתחילת השבוע שיביא תוכנית כלכלית תוך 48 שעות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג הערב (חמישי) יחד עם שר האוצר ישראל כץ את התוכנית המיוחלת. נתניהו לקח אחריות והודה כי ייתכן ופתיחת המשק הייתה מוקדמת. את העיכוב בהעברת הכספים לבעלי העסקים הוא תלה בבירוקרטיה, והבטיח כי כבר בשבוע הבא יועברו מקדמות לעצמאים. ynet העביר את הדברים בשידור חי.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הצהרה
בנימין נתניהו הצהרה
בנימין נתניהו
(צילום: לע"מ)
בפתח דבריו אמר נתניהו: "שר האוצר ואני והצוותים שלנו עבדנו על התוכנית הזאת מסביב לשעון כדי שתקבלו את הכסף וכמה שיותר מהר".
הוא הדגיש: "אנו בעיצומו של גל שני של הקורונה. הוא הגיע אלינו והוא הגיע גם אל מדינות אחרות. להערכתי הוא לא יפסח על אף מדינה כמעט. התמודדות עם הקורונה דורשת קבלת החלטות אחראית. ההחלטות מתקבלות בשיטה של ניסוי וטעייה. מנסה, טועה, מתקן. בגל הראשון של הקורונה הייתה לנו הצלחה. כתוצאה מכך הורדנו את נתוני התחלואה לקומץ נדבקים ביממה".
נתניהו אמר כי פתיחת המשק הייתה בדיעבד נמהרת מידי: "במבט לאחור כחלק מהניסוי והטעייה, אפשר לומר שהשלב האחרון הזה היה מוקדם מדי. רבים דחקו בנו לעשות אותו - לפתוח את הכלכלה בלי חשבון - אגב, זה לא מונע מאותם אנשים לומר לנו היום 'למה פתחתם?' לא עשינו את זה בגללם, עשינו זאת כי הקשבנו למצוקות שלכם, כדי להחזיר כמה שיותר מכם למעגל העבודה. אני לוקח על עצמי את האחריות לצעד הזה, ולוקח את עצמי גם את האחריות לתקן אותו. לכן סגרנו מקומות של התקהלויות רבות ולפי הצורך ננקוט בצעדים נוספים".
7 צפייה בגלריה
ישאל כץ
ישאל כץ
ישראל כץ הערב
(צילום: לע"מ)
אמש סיכם ראש הממשלה את עיקרי תוכנית הסיוע עם שר האוצר ישראל כץ. התוכנית כוללת רשת ביטחון סוציאלית לשכירים ולעצמאים בנוסף לרשת ביטחון כלכלית לעסקים עד לשנת 2021. זאת במטרה להפסיק עם תוכניות הסיוע של טלאי על טלאי ולהגביר את הוודאות במשק.
בפגישה שנערכה בין ראש הממשלה לבין בכירי משרד האוצר, בראשות השר כץ, הובטח כי תגובש חקיקת בזק של התוכנית, שתאושר בממשלה כבר ביום ראשון הקרוב ותוגש לכנסת ביום שני כדי לאפשר את ביצוע התשלומים באופן קבוע לשכירים ולעצמאים. יש לציין שעד כה הובטחו סכומי סיוע של כמאה מיליארד שקל אך רק כחצי מכך אכן הוזרם למשק.
הערב הבטיח נתניהו כי כבר בשבוע הבא יועברו מענקים של עד 7,500 שקלים לעצמאים ולבעלי העסקים: "ניתן את הכסף לאותם אנשים שסייענו להם בתחילת מאי בלי תנאים חדשים ובתשלום מיידי".
כשהסביר מהיכן יגיע הכסף למימון התוכנית אמר נתניהו כי: "כלכלת ישראל מאוד איתנה. זה נותן לנו את היכולת ללוות כסף בריבית נמוכה". ראש הממשלה לא הזכיר בהקשר זה את נגיד בנק ישראל הנוכחי אמיר ירון, אלא הסביר כי שוחח דווקא עם נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר: "פישר אמר לי אתמול: 'זה מצב ייחודי. היום אתם יכולים ללוות כסף בריבית מאוד נמוכה'".
נתניהו התייחס גם לנושא תקופת התקציב שעליה יש מחלוקת עם כחול לבן: "כל הכלכלנים ללא יוצא מן הכלל אומרים להביא תקציב מהר עד סוך השנה. אני אומר את זה גם לעמיתי בני גנץ, צריך להעביר את תקציב הקורונה. אם מורידים את כל הפוליטיקה, זה מה שצריך לעשות. להעביר תקציב ובמקביל את חבילת הקורונה".
שר האוצר ישראל כץ הציג את פרטי התוכנית ואמר: "אנחנו כאן כדי לוודא שלא יהיה מישהו שלא יקבל מענה או ביטחון כלכלי בתקופה הקשה שאנחנו ניצבים בפניה. בתוכנית הזו אכן הופקו הלקחים מאותם תוכניות שליוו אותנו עוד בזמן תחילתו של המשבר. כל השכירים שנמצאים בחל"ת או באבטלה יקבלו דמי אבטלה משופרים. הקלנו על התנאים. ניתן רשת ביטחון לעצמאים ולבעלי העסקים".
כץ התייחס לתסכול של בעלי העסקים: "יש אנשים שמפגינים באמצע הלילה מול ביתי ואני מחבק אותם. אנשים פועלים מתוך חשש ומתוך כאב. אני אומר בכנות, אין לאנשים סיבה להפגין - כאן ניתנות כל התשובות".

פרטי התוכנית

במהלך הדיונים היום הוחלט כי הרף המזכה במענקים החדשים לעסקים יעמוד על ירידה של 40% מהמחזור במקום 50%.
הורדת רף הזכאות וצעדים נוספים הגדילו את היקף חבילת הסיוע לכ-90 מיליארד שקל, מתוכם כ-60 מיליארד תקציביים והיתר אשראי מגופים פיננסיים - בעוד שאתמול עוד נראה היה כי היקף החבילה הכולל יעמוד על 75 מיליארד שקל, כאשר 50 מיליארד מתוכם תקציביים.
אתמול פורסם כי חבילת הסיוע תכלול דמי אבטלה משופרים לעובדים שהוצאו לחל"ת החל מינואר 2020 ועד ליוני 2021, כאשר הדרישה לחמישה ימי המתנה בין תקופות האבטלה תבוטל, תקופת האכשרה תקוצר מ-12 חודשים ל-6 חודשים והתקופה המינימלית לזכאות תקוצר לשבועיים במקום 30 יום.
עוד סוכם כי יבוטל קיזוז קצבאות הביטוח הלאומי למשך כל התקופה וכי יינתנו מענקי ההסתגלות בגובה 4,000 שקל לבני 67 ומעלה עד דצמבר 2020.
7 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה. הכסף אכן יגיע לבעלי העסקים?
(צילום: אסף קמר)
עצמאים ושכירים בעלי שליטה יקבלו מענקים אחת לחודשיים עד ליוני 2021, כאשר מספר המענקים תלוי במחזור החודשי. ההערכות הן כי לעסק בעל מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל יעמוד מענק סיוע לעסק בגובה של 3,000-6,000 שקל לחודשיים, ועבור עסקים בעלי מחזור שנתי בין 300 אלף שקל ל-100 מיליון שקל יהיה מענק החזר הוצאות קבועות של עד 500 אלף שקל לחודשיים.
בנוסף יינתן מענק נוסף, סוציאלי, שיהיה בגובה 70% מההכנסה החייבת במס ועד ל-15,000 שקל למענק לבעלי הכנסה שנתית חייבת של עד 640 אלף שקל. במקום פטור מארנונה כפי שניתן בחבילת הסיוע הראשונה יינתן מענק ארנונה - רק לעסקים שנפגעו עבור עסקים עם מחזור של עד 100 מיליון שקל.
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס דבריו של ראש הממשלה נתניהו ואמר כי: "טענת נתניהו לפיה הטיפול בצד הבריאותי של הקורונה היא 'הצלחה כבירה' עומדת בסתירה מסוכנת לנתוני התחלואה ולכשלון הגמור של מערך הבדיקות והחקירות האפידימולוגיות. דבריו על הכלכלה חלולים ואינם עומדים במבחן המעשה. מי שהקים ממשלה של 36 שרים ו-16 סגני שרים ובאמצע המשבר עסק בעיקר בהטבות המס של עצמו, שלא יספר לנו על 'לקיחת אחריות מלאה'. תלונותיו על הבירוקרטיה הממשלתית מעלות את השאלה מי בעצם היה ראש ממשלת ישראל ב-11 השנים האחרונות? את דמי האבטלה לעצמאים כזכור הוא הפיל בכנסת כבר לפני שבועיים. לגבי המענקים - רוב הציבור מחכה עדיין לשתי הפעימות הקודמות. יש לקוות שהפעם זה ייראה אחרת".
פורסם לראשונה: 19:58, 09.07.20