2 צפייה בגלריה
בנימין טספהון
בנימין טספהון
בנימין טספהון. לוקח הרבה כדורים, אבל מצבו מוגדר "פצצה מתקתקת"
בנימין טספהון הקטן רק רוצה לחיות, אבל חלמאות ביורוקרטית – ומהסוג שניתן לפתור בקלות – עלולה לגרום למותו.
בנימין בן השש נולד עם מום בלב. יש חור במחיצה שבין שני חדרי הלב שלו. מדובר בבעיה שניתנת לפתרון בניתוח שנערך במדינה שבה יש שירותי רפואה מודרניים, אלא שמשפחתו נמצאת במחנה ההמתנה בגונדר באתיופיה. רבים מאלה שהתגוררו במחנה הצליחו להגשים את החלום ולעלות לישראל, אולם משפחתו של טספהון נמצאת שם לא פחות מעשר שנים.
בני המשפחה קיוו כי יוכלו להגיע סוף סוף לארץ במסגרת מבצע "צור ישראל", אך גם הפעם התאכזבו לגלות כי הם בין האלפים שאינם עומדים בסטנדרטים, וסורבו לקבל אישור לעלייה. בין היתר, ניתן תעדוף בעלייה למשפחות גרעיניות שכמה מבניהן כבר עלו ומאפשרים להן להתאחד. מאחר שכל משפחתו של בנימין עדיין באתיופיה, היא לא נכללת בקבוצה זו.
בשל מצבו הגופני, בנימין נבדק על ידי רופאי הארגון הבינלאומי "הצל ליבו של ילד", שקבעו כבר לפני חמישה חודשים כי הוא חייב לעבור ניתוח. הוא היה אמור להגיע לניתוח בישראל בינואר, אך בגלל סגירת נתב"ג הניתוח בוטל. ד"ר מוריס הרטשטיין, מנתח בבית החולים אסף הרופא, חבר בארגון להצלת יהודי אתיופיה ומי שהיה צריך לנתח את בנימין, אמר כי "אם הוא לא יעבור את הניתוח הוא לא יוכל להמשיך לחיות זמן רב. הוא לוקח כרגע הרבה כדורים שאמורים לעזור לו, אבל הוא כבר במצב לא טוב. זו פצצה מתקתקת".
2 צפייה בגלריה
בנימין טספהון
בנימין טספהון
"שואל כל הזמן 'מתי אהיה בסדר ואעלה לירושלים?'". בנימין בן ה-6
ד"ר הרטשטיין פנה לוועדת החריגים, שפועלת תחת משרדי הבריאות והתחבורה ובסמכותה להחליט למי מותר להיכנס ולצאת ל/מישראל בתקופה זו. רק בשבוע שעבר החלה הוועדה לקבל פניות ממי שאינם אזרחים ישראלים, בעוד שעד עתה היא כלל לא דנה בבקשותיהם. ד"ר הרטשטיין הסביר כי יש לאשר את הבאתו ארצה של בנימין לביצוע הניתוח במסגרת סיוע הומניטרי – אך בקשתו נדחתה.
וכאן מגיע החלק האבסורדי: ועדת החריגים אישרה את הטיסה השביעית מאתיופיה במסגרת מבצע "צור ישראל", שתגיע לארץ ביום שישי הקרוב ועליה כ-330 עולים. ד"ר הרטשטיין פנה לסוכנות היהודית, התומכת בבקשת המשפחה ושומרת לילד מקום מיוחד בטיסה הראשונה שתגיע לארץ, אך זו תלויה באישור של וועדת החריגים. "התוצאה היא שבנימין לא יכול לעשות עלייה. הוא זקוק לניתוח בהקדם – או שימות", אמר המנתח בתסכול.
איילה אנדבט טזאלה, בן דודו של בנימין, סיפר שמצבו הידרדר לאחרונה. "הוא לא מצליח לישון, יש לו חום, ולפעמים יוצא לו דם מהפה והאף, זה מדאיג אותנו", הוא אמר. "בנימין חולם לעלות לישראל. הוא שואל אותי כל הזמן: 'מתי אני אהיה בסדר ואעלה לירושלים?'. הוא כל הזמן מאחל לכולנו שנעלה לישראל ונהיה שמחים בבית שלנו".
מוועדת החריגים, בראשות השר אופיר אקוניס, נמסר כי "ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות עם הגורמים הרפואיים, שעדכנו כי הניתוח אינו דחוף וניתן להמתין לביצועו כחודשיים. משכך, הוועדה השאירה את ההחלטה בעניין לעוד שלושה שבועות. במידה וההגבלות ימשכו - כניסתו תאושר".