לפחות 91 בני אדם נהרגו היום (שבת) בכמה ערים ברחבי מיאנמר מירי של כוחות הביטחון נגד מפגינים בעד הדמוקרטיה. כך מדווחים כלי תקשורת מקומיים במדינה האסייתית ששרויה בכאוס מאז ההפיכה הצבאית בתחילת פברואר.
לפי הדיווחים, צעיר ההרוגים היום היה ילד בן 5, שהיה אחד מבין 29 שנהרגו בעיר מנדליי, העיר השנייה בגודלה במדינה. עוד 29 נהרגו לפי הדיווחים בעיר הגדולה ביותר, יאנגון, ולפחות תשעה איבדו את חייהם באזור סמוך. משגרירות ארצות הברית במדינה נמסר כי אש נורתה גם לעבר מרכז תרבות אמריקני ביאנגון. בהודעה צוין כי איש לא נפגע אך הירי ייבדק.
5 צפייה בגלריה
הפגנות ביאנגון מיאנמר
הפגנות ביאנגון מיאנמר
ההפגנות ביאנגון, מיאנמר. "מנהיג החונטה הבטיח בחירות דמוקרטיות"
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
שלטי מחאה בניאונגדון מיאנמר
שלטי מחאה בניאונגדון מיאנמר
שלטי מחאה במיאנמר נגד ההפיכה הצבאית
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
הפגנות ביאנגון מיאנמר
הפגנות ביאנגון מיאנמר
מחאות ביאנגון. "נפגין עד שננצח"
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
הפגנות ביאנגון מיאנמר
הפגנות ביאנגון מיאנמר
המפגינים וכוחות הביטחון
(צילום: EPA)
מרחץ הדמים מביא את מניין ההרוגים הכולל במחאה נגד ההפיכה ליותר מ-400, אם כי השלטונות החמירו את ההגבלות על שירותי האינטרנט במדינה - כך שזרימת המידע לוקה בחסר וקשה לאמת את הדיווחים המגיעים משם.
ההפגנות התרחשו ביום שבו מציינת מיאנמר את "יום הצבא". במהלך מצעד צבאי שנערך לרגל היום הזה בבירה נייפידאו, מנהיג החונטה הצבאית מין אונג הלינג הבטיח לקיים בחירות דמוקרטיות ואף גינה אלימות. דבריו מגיעים כמובן בניגוד גמור לדיכוי האכזרי שמבצעים חייליו ולאיומים המושמעים בתקשורת הממלכתית כלפי המפגינים. בדיווח אתמול בתקשורת הנשלטת על-ידי החונטה נאמר כי המפגינים מסתכנים בירי "לראש ולגב".

"היום הוא יום של בושה לכוחות הביטחון", אמר דובר מטעם הארגון CRPH, שהוקם על ידי כמה מחוקקים שמתנגדים לחונטה ושהצליחו לחמוק מגל המעצרים של הצבא בליל ההפיכה ב-1 בפברואר. "הם הורגים אותנו כמו ציפורים ותרנגולות, אפילו בבתים שלנו", אמר ת'ו יא זאו, תושב העיר מינגיאן שבמרכז המדינה, שם נהרגו היום שני מפגינים. "אבל נמשיך להפגין בכל זאת. אנחנו חייבים להמשיך במאבק עד שהחונטה תיפול".
למרות הלחץ הבינלאומי על החונטה הצבאית, שאליו הצטרפו לאחרונה גם המדינות האסייתיות השכנות, אנשיה מוסיפים להשתמש באש חיה כדי לדכא את ההפגנות הפרו-דמוקרטיות ברחבי המדינה. החונטה הצבאית מצדה מאשימה את המפגינים בהצתות ובמעשי אלימות אחרים.
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה בשבוע שעבר את מה שהגדיר כ"אלימות ברוטלית" של הצבא. לדבריו, "יש צורך בתגובה בינלאומית איתנה ומאוחדת לאירועים". שליח האו"ם לענייני זכויות אדם במיאנמר, טום אנדרוז, אף קרא לסנקציות בינלאומיות בתגובה להתקפות, כלשונו: "העולם חייב להגיב לכך על ידי צמצום הגישה שלהם לכסף ולנשק, עכשיו", אמר. אל הגינויים הללו הצטרפו גם שגרירים ממדינות מערביות.
פורסם לראשונה: 11:58, 27.03.21