4 צפייה בגלריה
המונים ממתינים בצפיפות בתורים בנתב"ג
המונים ממתינים בצפיפות בתורים בנתב"ג
המונים ממתינים בצפיפות בתורים בנתב"ג ללא הפרדה
(צילום: יואב לימור)
מאות בני אדם הצטופפו היום (חמישי) ואתמול בטרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון בשעה שנתוני התחלואה בקורונה במדינת ישראל נמצאים בעלייה. אף שלפי שעה הממשלה החליטה לא להטיל עוצר לילי בחג ולחכות עד שהתחלואה תעלה ל-2,500 נדבקים ביום, תורי ענק נרשמו מול דלפקי ביקורת הגבולות בכניסה לארץ ומחוץ לעמדות בדיקות הקורונה שעורכת חברת Check2Fly, כשחלק מהאנשים לא עטו מסכות. הגורמים האחראים על המחדל בנתב"ג הצהירו כי הלקחים יופקו.
אמש לקראת חצות, התקבצו מאות בני אדם בהמתנה מול דלפקי ביקורת הגבולות של רשות האוכלוסין וההגירה, דבר שיצר פקק אדיר בשער הכניסה הראשי של מדינת ישראל. באותה העת, לצד מאות הנוסעים שהגיעו מדובאי המוגדרת "ירוקה" בטיסות של חברות פליי דובאי ואל על, הצטופפו יחדיו גם ישראלים ששבו ממדינות "אדומות", בהן טורקיה, צרפת ויוון, והם חייבים להיכנס לבידוד עם חזרתם. למעשה, לא חלה כל הפרדה בין הנוסעים המחויבים בבידוד, לאלו הפטורים ממנו.
"התור הזה נמשך בערך 20 דקות", סיפר אמנון שחזר מחופשה בדובאי. "כשאני הגעתי בתור שלי לדלפקים של ביקורת הגבולות התור כבר היה דליל. ההתנהלות הזאת הזויה. מצד אחד רוצים לחסוך בכוח אדם ומצד שני יוצרים את התורים האלה כאשר מגיעות כמה טיסות ביחד".
4 צפייה בגלריה
תור לבדיקות הקורונה בנתב"ג
תור לבדיקות הקורונה בנתב"ג
תור לבדיקות הקורונה בנתב"ג
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
עמדות בדיקת הקורונה בנתב"ג. ארכיון
(צילום: אוהד צויגנברג)

במקביל, במהלך שעות היום נרשמו גם התקהלויות בעמדות הדיגום לקורונה של חברת Check2Fly, באקווריום בטרמינל 3. העובדה שמדובר במחיר הזול ביותר בישראל (45 שקלים לבדיקה) לביצוע בדיקת קורונה לפני טיסה גורמת לכך שהעמדות ומסדרונות הגישה התמלאו במאות בני אדם חלקם אף תועדו ללא מסיכות על הפנים.
ירדן, שאמורה לטוס מחר לאיי סיישל והגיעה אחר הצהריים לעשות בדיקה, אמרה כי למרות התור הארוך אף אחד לא ניסה לעשות סדר במקום. "זה הזוי שאף אחד לא מנסה אפילו להרחיק את האחד מהשני", אמרה. "בסופו של דבר כולם באווירה של כיף כי זה כאילו צעד לפני הטיסה לנופש אבל זה באמת לא בסדר שכולם כמעט אחד על השני".
4 צפייה בגלריה
תור לבדיקות הקורונה בכיכר רבין
תור לבדיקות הקורונה בכיכר רבין
תור לבדיקות קורונה בכיכר רבין
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי "מבדיקת העובדות עולה כי מדובר במקרה נקודתי וחריג וכל הגורמים המעורבים בנושא בנתב"ג יפעלו יחד למניעת הישנותו. מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופסור שלמה מור-יוסף, האמון גם על ביקורת הגבולות בנתב"ג, נפגש היום עם מר שמואל זכאי, מנהל נתב"ג, לבחינת המקרה והוחלט על נקיטת כמה צעדים על ידי כלל הגורמים המתפעלים את נמל התעופה. במהלך שבוע הבא יסייר שר הפנים, אריה דרעי, בשדה התעופה לבדיקת הפעילות מקרוב".
מרשות שדות התעופה נמסר כי "הרשות פועלת כדי להבטיח את זרימת הנוסעים בצורה בטוחה ובמטרה לא ליצור עומסים חריגים כפי שאירע אמש בעמדות בידוק החום בביקורת גבולות".
בוועד עובדי מעברי הגבול אמרו כי הצפיפות בנתב"ג בימים האחרונים היא תוצאה של כישלון ההנהלה ומשרד האוצר. "בנתב"ג יש 60 תקנים שאינם מאוישים ותוספת כוח אדם דרושה עכשיו כמו אוויר לנשימה בשל תהליך התשאול ומילוי טפסים שכל נוסע צריך לעבור", אמרו בוועד. "ההנהלה ומשרד האוצר אינם רוצים לאייש תקנים משום שצעד כזה סותר את מדיניות המעבר למכונות מעבר אלקטרוניות. צר לנו שהם אטומים למצב החירום שאנחנו נמצאים בו ובמקום להוסיף עובדים, אפילו באופן זמני, הם אינם מתגמשים ומעדיפים לדבוק במדיניות שאינה מתאימה לימים אלו. אנו קוראים להם לאייש תקנים באופן מיידי כדי לא להעמיד הן את הנוסעים והן את העובדים בסכנה בריאותית".
לא רק בנתב"ג נרשמו היום תורים ארוכים מאוד. גם בכיכר רבין בתל אביב, שם הוצבה עמדה לבדיקת קורונה, חיכו הערב המונים בתור לבדיקות.