בית המשפט העליון דחה היום (ב') את ערעור צה"ל והרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, שביקשו לעכב את ביצוע פסק הדין בעניין קידום מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר גלעד פרנקן, שהודח מתפקידו אחרי התאבדות לוחם גבעתי ניב לובטון. בינואר האחרון קיבל בית המשפט המחוזי בתל אביב את עתירתו של פרנקן וביטל את עיכוב קידומו, בטענה שכוכבי לא התבסס על תשתית עובדתית מספקת.
2 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
הזהיר כי הוא עתיד לפגוע בעצמו. לובטון
השופט נועם סולברג התייחס לטענת צה"ל בבקשה לעיכוב ביצוע, כי קידומו של פרנקן "עלול לעמוד בסתירה לתפיסת האחריות הפיקודית בצה"ל, על כל המשתמע מכך". בהחלטתו קבע השופט כי "יש הגזמה רבה בטענה זו. גם אם נניח, במסגרת הדיון בערעור, עשויות להתעורר שאלות רחבות היקף, אשר יכול שיביאו למסקנות החורגות מגדרי ההליך הפרטני, אין בקידומו עתה, נוכח הנסיבות הקונקרטיות המתקיימות בו, כדי להשפיע על מסקנות אלה".
השופט ציין כי "ניצב לפנינו מי שזכה בדין, עתירתו התקבלה, ובפיו טענות לנזק ממשי ומוחשי, אולי גם בלתי הפיך, כי אם יעוכב ביצוע פסק הדין, ולא ניתן יהיה לקדמו בתקופה הקרובה, משמעות הדבר היא כי קידומו ייעצר למשך כשנה לפחות, ובהמשך עלול הדבר להביא לסיום שירותו הצבאי, בהגיעו לגיל 35, מאונס ולא מרצון".
2 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
כוכבי. העליון קבע כי בטענת צה"ל "יש הגזמה רבה"
(צילום: דובר צה"ל )
סמל ניב לובטון היה חניך בקורס מפקדים ששלח יד בנפשו לפני כשנתיים – לאחר שרכזי מודיעין של מצ"ח ניסו לגייסו כסוכן והפעילו עליו לחצים לדווח על שימוש בסמים מצד חבריו בצבא. לובטון הזהיר את אחד משני הרכזים ששוחחו עימו כי הוא עתיד לפגוע בעצמו ונמצא במצוקה נפשית קשה.
בעקבות בדיקה שנפתחה בנושא, הוחלט לנקוט צעדים פיקודיים נגד שורת מפקדים במשטרה הצבאית ובבית הספר למקצועות החי"ר, אף שלחלק מהם לא הייתה אחריות ישירה למקרה. כחלק מהצעדים, החליט כוכבי להדיח את פרנקן וקבע כי לא ישרת בתפקידים פיקודיים וכי קידומו יעוכב למשך שש שנים. המפקד הקודם של מרחב דרום במצ"ח, קצין בדרגת סגן אלוף, ננזף בגין אחריותו הפיקודית.
מבדיקת ההתנהלות של מפקדיו הישירים של לובטון בבית הספר למקצועות החי"ר, קבע הרמטכ"ל כי הם לא מימשו את האחריות הפיקודית – ולא מיצו את כל היכולות לאיתורו. מפקד החטיבה, מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה ננזפו פיקודית בשל תפקוד לא מספק בחיפושים.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כגון ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר http://www.sahar.org.il