בשבוע הבא תיפתח שנת הלימודים, אך בפני כ-100 אלף תלמידים ברחבי הארץ מוקדי תמיכה רבים יישארו סגורים. בשל אי-העברת תקציב המדינה, עשרות תוכניות בחינוך המשלים של משרד החינוך הוקפאו והפתרון להפעלתן לא נראה באופק.
בין התוכניות הרבות שעתידן לא ידוע נמצאות "חוג לכל ילד", "מחוברים" לנוער עולה, "רעים" למתמודדים עם קשיי תקשורת, "ספייס" לתגבור לימודים ועוד. גם העובדים בהן, כ-2,500 בני אדם, צפויים להישאר ללא תעסוקה.
4 צפייה בגלריה
עובדי ותלמידי תוכנית היל"ה מוחים נגד סגירת התוכנית
עובדי ותלמידי תוכנית היל"ה מוחים נגד סגירת התוכנית
מחאה נגד סגירת תוכניות החינוך, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
אבי וורצמן, יו"ר החברה למתנ"סים האחראית על רוב התוכניות תחת משרד החינוך, אמר כי הוא אינו צופה פתרון לנושא בזמן הקרוב. "יש תוכניות בהיקף של יותר מ-85 מיליון שקל שהתקציב שלהן כולו נגמר בסוף החודש. כל הילדים שנהנו מאותן תוכניות לא יוכלו לקבל את השירות שהן סיפקו", אמר וורצמן, והוסיף כי גם כ-2,500 עובדים ימצאו את עצמם ללא תעסוקה.
"שרי ההמשלה חייבים לקבל אחריות על התוכניות החשובות האלה, דווקא בימים אלה שהרבה מאוד ילדים יהיו זמן ממושך בבית, בקפסולות או בלמידה מרחוק. התוכניות האלה חשובות אף יותר, זו ההזדמנות שלהם ללכת לחוג או ללכת למסגרת חברתית במקום להסתובב ברחובות".
וורצמן קרא לשרי הממשלה למצוא פתרון שיאפשר את הפעלת התוכניות בהקדם: "זה צריך להיות בראש סדר העדיפויות שלהם. הילדים האלה בפריפריה, בחינוך המיוחד ובאוכלוסיות שונות זקוקים לכך, אסור להשאיר אותם לבד. אנחנו מדברים על שבוע הבא, זה חייב לקרות עכשיו".
4 צפייה בגלריה
"לא צופה פתרון בקרוב". אבי וורצמן
"לא צופה פתרון בקרוב". אבי וורצמן
"לא צופה פתרון בקרוב". אבי וורצמן

"חוג לכל ילד" היא אחת התוכניות שתקציבן הוקפא. היא הפועלת בעיקר בפריפריה, בצפון, בחברה החרדית, בקרב קהילת עולי אתיופיה, בעוטף עזה ובמזרח ירושלים. מדובר בכ-55 אלף ילדים המשתתפים בחוגי העשרה הנותנים להם כלים להתמודדות עם אתגרים, כל מגזר או אוכלוסייה בזווית שלו, ומפתחים יכולות להשתלבות בחברה הישראלית.
עבור רובם המוחלט של הילדים זו הפעם הראשונה שהם זוכים ליהנות מחוג. התוכנית מופעלת בתקציב של כ-60 מיליון שקלים, רובו המוחלט מטעם משרד החינוך עם השתתפות סמלית להורים.
4 צפייה בגלריה
עובדי ותלמידי תוכנית היל"ה מוחים נגד סגירת התוכנית
עובדי ותלמידי תוכנית היל"ה מוחים נגד סגירת התוכנית
הפגנה נגד סגירת תוכנית החינוך, בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי )
4 צפייה בגלריה
עובדי ותלמידי תוכנית היל"ה מוחים נגד סגירת התוכנית
עובדי ותלמידי תוכנית היל"ה מוחים נגד סגירת התוכנית
"שרים קחו אחריות, הזמן לפעול הוא עכשיו"
(צילום: מוטי קמחי )
תוכניות נוספות שהוקפאו הן "מקום" ו-"שווים", המיועדות לצעירי קהילת הלהט"ב במטרה להקנות להם מקום בטוח, העצמה אישית והשתלבות בקהילה. התוכניות פועלות בעיקר בפריפריה החברתית הגאוגרפית, מסייעת לכ-2,000 בני נוער ובוגרים. משתתפים בה מדווחים על תחושות חיוביות וחוסן נפשי לצד הגדלת המעגלים החברתיים המקומיים ועוד. תקציב שתי התוכניות הללו עומד על כ-4 מיליון שקלים.
גם תוכנית "מחוברים", המסייעת לכ-1,000 בני נוער עולה מצרפת, הוקפאה ולא ברור מה יעלה בגורלה בשנה הבאה. במסגרת התוכנית ניתנים לילדים חוגים במחיר מוזל, והן כוללות קבוצות מנהיגות, לימוד במרכזי למידה וטיולי שטח. תקציב התוכנית עומד על כ-1.75 מיליון שקלים.
תוכנית נוספת שהוקפאה היא "רעים", המאפשרת לנוער ובוגרים על הרצף האוטיסטי מסגרת חברתית תומכת. בצל פגיעה בתקציב, 26 קבוצות שבהן מאות ילדים ייאלצו להתמודד עם היעדר מסגרת חברתית, בדידות ואי שילוב. "רעים" פועלת במרכזים הקהילתיים ברחבי הארץ, ומפעילה קבוצות חברתיות בהנחיית אנשי מקצוע, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים. תקציבה הוא 500 אלף שקלים - שלא אושרו.
עוד תוכנית היא "ספייס", המספקת תגבור לימודים, צמצום פערים לימודיים, העצמה אישית וחברתית והשגת תעודת בגרות איכותית המופעלת על ידי החברה למתנ"סים הארצית כזכיינית של התוכנית. הפרויקט מסייע לכ-5,000 בני נוער מקהילת עולי אתיופיה להגיע לזכאות לתעודת בגרות, לשפר את ציוניהם ולהשתלב בקהילה ובחברה. סך התקציב עומד על כ-20 מיליון שקלים.
תוכנית נוספת המיועדת דווקא למבוגרים, "מנדלה", הוקפאה גם היא. התכנית מספקת בית לאנשים עם מוגבלות וגם לסובלים ממצוקה כספית, ומאפשרת להם להשתלב בחוגים ופעילויות במרכז הקהילתי. נמצאים בה כ-750 משתתפים, לאחר שבשנים האחרונות היה מספרם כ-2,000 בשנה, אך תקציבה קוצץ מ-2.5 מיליון ל-כ-850 אלף שקלים בלבד - שכעת גם הוא לא אושר.
עד שהמדינה לא תעביר את התקציב עבור תוכניות אלה ורבות אחרות, הן לא תוכלנה להתקיים. דווקא בימי משבר הקורונה, כ-100 אלף ילדים ואלפי עובדים ייאלצו להסתדר בלעדיהם.
שתי תוכניות שנראה כי ישובו לפעול, אחרי מאבקים ומחאות, הן היל"ה ו-קרב. הראשונה משמשת מסגרת לנוער שנשר ממסגרות החינוך, בתקציב של 145 מיליון שקל, והשנייה מספקת סיוע לימודי ושיעורי העשרה בעיקר לתלמידי הפריפריה.
התוכנית צפויה לחזור לפעילות אחרי החגים ועבורה ייחתם הסכם בתקציב של 122 מיליון שקל, אולם עד אז עובדי התוכניות יישארו בחל"ת. גם לסל התרבות נמצא פתרון חלקי לאחר שאושרה התוכנית לחודשים בודדים בתקציב של 50 מיליון שקל.
ממשרד החינוך נמסר: התכניות המשלימות מהוות את נשמת אפה של מערכת החינוך. לאור זאת, המשרד עושה מאמץ גדול ונמרץ כדי שהן תמשכנה לפעול במהלך שנת הלימודים הקרובה.