נשיאה המכהן של קוסובו ותשעה מפקדים של הכוחות הבדלניים שלחמו למען עצמאותה הואשמו היום (ד') בעבירות נגד האנושות ובפשעי מלחמה, בבית משפט מיוחד שהוקם בהאג כדי לבחון את האירועים שהתחוללו במלחמה נגד סרביה בין השנים 1998 ל-1999, מלחמה שהביאה לעצמאות קוסובו רק עשור לאחר מכן.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
נשיא קוסובו האשים טאצ'י
נשיא קוסובו האשים טאצ'י
"אחראי לרצח של 100 איש". נשיא קוסובו האשים טאצ'י
(צילום: AFP)
בהודעת התובע המיוחד בהאג נמסר כי הנשיא האשים טאצ'י, והגורמים האחרים שנגדם הוגשו כתבי האישום, "נושאים באחריות פלילית לכמעט 100 מקרי רצח" – של מתנגדים פוליטיים, של אלבנים קוסוברים, של סרבים ושל צוענים. הם מואשמים גם ב"העלמה בכפייה", ברדיפה ובעינויים.
טאצ'י בן ה-52 כיהן בתקופת המלחמה כמפקד צבא שחרור קוסובו (KLA). ב-2016 הוא נבחר לנשיא והקדנציה שלו צפויה להסתיים בשנה הבאה. בכיר נוסף בקוסובו שהואשם בפשעי מלחמה הוא קדרי ואסלי, יו"ר הפרלמנט לשעבר במדינה, שפיקד גם הוא על כוחות הבדלנים במלחמת העצמאות. גם ואסלי וגם טאצ'י הכחישו את הטענות לפשעי מלחמה מצדם.
התובע המיוחד בהאג מסר כי הגשת כתבי האישום נעשתה לאחר חקירה ממושכת וכי הוא סבור שהוא יכול להוכיח "מעבר לכל ספק" את אשמתם של טאצ'י ושאר הנאשמים. לפני תחילת המשפט, כתבי האישום ייבחנו על-ידי שופט שיקבע אם אכן יש מקום להמשיך בהליך.
התובע האשים בהודעתו את הנשיא טאצ'י וכן את ואסלי בניסיון לשבש את הליך החקירה שניהל. "ההערכה היא שטאצ'י וואסלי ניהלו קמפיין סודי כדי לבטל את החוק שהקים את בית הדין וניסו גם לשבש את פעילותו על מנת להבטיח שלא יצטרכו לתת את הדין".
ההודעה על האישום הגיעה זמן קצר לפני ביקורו של הנשיא טאצ'י בבית הלבן, לשיחות ראשונות עם מנהיגי סרביה אחרי 19 חודשים. בעקבות האישום נגדו הוא ביטל את השתתפותו בשיחות בוושינגטון, שמטרתן להביא לנרמול היחסים בין קוסובו לסרביה – דרישה מרכזית של האיחוד האירופי משתי המדינות לפני שיוכלו להצטרף לאיחוד.
השליח האמריקני המיוחד לשיחות השלום בין קוסובו לסרביה, ריצ'רד גרנל, הודיע כי המפגש בבית הלבן ייערך כמתוכנן, וכי ראש ממשלת קוסובו אבדולה הוטי ייפגש במקום האצ'י עם נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ'.
5 צפייה בגלריה
חיילים קוסובו הכרזה הקמת צבא
חיילים קוסובו הכרזה הקמת צבא
המתיחות עדיין גבוהה. חיילים קוסוברים ב-2018
(צילום: AP)
בית הדין שבו הוגשו כתבי האישום הוקם בשנת 2015 בהאג דווקא, בעקבות טענות לניסיונות הפחדה של עדים. הוא פועל על סמך החוק של קוסובו, אך מאויש על-ידי שופטים ותובעים בינלאומיים, ואת פעילותו מממן האיחוד האירופי. עד היום איש מחברי צבא השחרור של קוסובו לא הורשע בפשעי מלחמה, והפוליטיקאים במדינה מתנגדים לחקירות הללו בטענה שגם הכוחות הסרביים ביצעו מעשי טבחי וזוועות אחרות במלחמה, ולא נענשו על כך.
במלחמה שהתחוללה כאמור בין 1998 ל-1999 מתו יותר מ-10,000 איש ו-1,641 אחרים עדיין מוגדרים נעדרים. היא הסתיימה בעקבות מבצע צבאי אווירי בהובלת נאט"ו, שנמשך 78 יום.
קוסובו, שהייתה בעבר מחוז בתוך סרביה, הכריזה על עצמאות ב-2008, הכרזה שעד היום סרביה לא מכירה בה, והמתיחות בין הצדדים ממשיכה להיות גבוהה. ב-2011 החל משא ומתן בין שתי המדינות בתיווכו של האיחוד האירופי. השיחות הניבו עד היום 30 הסכמים שונים – אך רובם לא מקוימים בפועל.