2 צפייה בגלריה
אנשי חמאס שמנהלים את המערכה מול ישראל
אנשי חמאס שמנהלים את המערכה מול ישראל
מימין למעלה נגד כיוון השעון: סינוואר, דף, עיסא וסעד
את המערכה שבה פתח חמאס נגד מדינת ישראל לפני שישה ימים מנהלת רביעייה של מפקדים בארגון. השמות המוכרים יותר הם ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. לצידם פועלים שני אנשי צללים - מרואן עיסא, שהוא סגנו של דף והמקשר בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית של חמאס, וכן ראאד סעד, ראש אגף המבצעים בזרוע הצבאית.
הרביעייה הזו שמנהלת את המערכה נעה ממקום למקום מחשש לחיסולה. בדרך כלל הם נמצאים מתחת לאדמה, אך סביר להניח שבעקבות תקיפת מנהרות "המטרו" של חמאס הם מנסים גם לעלות אל מעל האדמה מעת לעת. ככל הידוע הם לא מנסים כעת לצאת דרך המנהרות לשטח מצרים כדי לחמוק מחיסול ישראלי. עיסא וסעד ממעטים להיראות בציבור ותמונותיהם נדירות. הערב פרסם צה"ל את תמונות ביתו של סינוואר שהותקף הלילה, לפני ואחרי ההפצצה.
2 צפייה בגלריה
הבית של יחיא סינואר לאחר התקיפה
הבית של יחיא סינואר לאחר התקיפה
הבית של יחיא סינואר לאחר התקיפה
(צילום: דובר צה"ל )
באופן עקרוני, בשלב זה כבר יש נכונות מצד חמאס להגיע להפסקת אש, אולם הם בוחנים כל העת את פעולותיה בעניין של ישראל. המערכה כולה מנוהלת על ידי הנהגת חמאס ברצועת עזה, ולכן גם ההוראה על הפסקת אש תצטרך להגיע מהנהגת הארגון ברצועה, ולא בחמאס חו"ל.
אחרי שעות של הפוגה, שוב נשמעו אזעקות בדרום הארץ, וסמוך ל-23:30 שוגרו רקטות מרצועת עזה לאשקלון ויישובים בסביבתה. גורם בארגוני הטרור בעזה התייחס הערב לסוגיית הפסקת האש ואמר כי "מאמצי הרגיעה נכשלו בגלל היהירות של ישראל". הגורם גם התעקש לקשור בין המבצע ברצועה להתפתחויות בשייח ג'ראח וסכנת הפינוי של המשפחות הפלסטיניות ממזרח ירושלים: "הפלגים הפלסטינים דבקים בהגנה על המקומות הקדושים, מתן חופש הפולחן ומניעת הפינוי של תושבי שכונת שייח ג'ראח".

בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בצהריים לא עלתה על הפרק הצעה להפסקת אש. השרים אישרו את המשך תוכניות התקיפה של צה"ל. עם זאת נאמר לשרים כי אם תעלה על הפרק הצעה להפסקת אש השרים יעודכנו בכך, וגורם מדיני בכיר העריך כי מבצע "שומר החומות" יסתיים השבוע.
למרות העיסוק בהפסקת אש אפשרית, מוחמד דף מחפש הישג צבאי תודעתי בכל מחיר. חמאס עד כה ניסה לעשות זאת וכשל, אולם יש לו עדיין יכולות להפתיע בדרכים יצירתיות כמו חדירה באמצעות מצנחי רחיפה, מהים או בדרך יבשתית.
בינתיים בזרוע הצבאית של חמאס בירכו על פיגוע הדריסה בשייח ג'ראח שבו נפצעו שבעה לוחמי מג"ב. לדבריהם הפיגוע "משקף את שורשיה של רוח המהפכה של ערבי מזרח ירושלים נגד הכיבוש".