3 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך האימון
"מחדלים והתרשלויות ביחידה". לוחמי שלדג
(צילום: גדי קבלו)
תוספות השכר שיצאו משליטה בצה"ל – וטרם טופלו: מפקד פיקוד מרכז אלוף תמיר ידעי הוא כנראה האחרון בצה"ל, שניסה ולא הצליח, לתקן את תופעת הגדלת שכר אנשי הקבע הקרביים, לרמות פעילות א' ו-א' פלוס, בתפקידו הקודם כאלוף פיקוד העורף. באכ"א ניסו שנים, וללא הצלחה, להסדיר את המהלך השנוי במחלוקת שהוביל לחקירה פלילית ומביכה ביחידת העילית שלדג, ולהעמדה לדין משמעתי של מפקד היחידה סא"ל י', ושתי נשות קבע נוספות שנמצאו אחראיות לכך שמאות משרתי קבע ביחידה קיבלו תוספות שכר לא חוקיות, כפי שנחשף אמש (שבת) ב-ynet.
בצה"ל טוענים כי הדבר קיים גם ביחידות עילית נוספות, וכי חקירת מצ"ח הוגבלה רק לשנים 2021-2018, כאשר בפועל, ככל הנראה, אנשי קבע בשלדג נהנו מתוספת שכר של מאות עד אלפי שקלים בניגוד לפקודות, עוד מימיו של בני גנץ כמפקד היחידה, בתחילת שנות התשעים. "לאנשי הקבע ביחידה לא היה מושג, גם לא כעת, שהכסף שהם קיבלו מדי חודש כתוספת שכר ניתן להם בניגוד לפקודות", ציינו בצה"ל והדגישו כי "סא"ל י' לקח אחריות והודה במעשים שלא בוצעו מהונאה או בהסתרה, ושיתף פעולה עם החוקרים".
לפי הפקודה, תוספת רמת פעילות א' פלוס מוקנית רק אם איש הקבע ישן במהלך השבוע לפחות שלושה לילות בבסיס האם העורפי של יחידתו, כמו זו של שלדג במחנה פלמחים, דבר שלא קרה בפועל, בהנחה מוטעית כי מדובר באישור אוטומטי. עדות לכך שהנושא פרוץ לגמרי בצבא, וסביר שאלפי אנשי קבע נהנים מתוספת השכר באופן שנוי במחלוקת, לכל הפחות, ניתן למצוא בדברים שאמר קצין מאכ"א שאמון על תוספות שכר לפי רמות פעילות, לחוקרי מצ"ח: "עשינו ביקורות מדי פעם, ובאוגדת חוד סדירה למשל מצאנו אנשי קבע שניתנה להם התוספת. הנגדים שם נשפטו ומי שנמצא אשם נדרש להחזיר הכסף. לא ניתן לצבור לילות כדי לממש את ההטבה. מפקדי יחידות חושבים שהם יכולים לאשר לישון או לא לישון כדי לקבל רמת פעילות, אבל אין להם את הסמכות לכך".
3 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג באימון
(צילום: גדי קבלו)
3 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך האימון
(צילום: גדי קבלו)
במסמך פנימי ורגיש שחיבר בכיר בפרקליטות הצבאית והגיע ל-ynet הוסברו נימוקי ההחלטה: "לפי מידע מודיעיני עלה חשד כי 55 ממשרתי הקבע ביחידת שלדג זוכים לתוספת שכר בגין רמת פעילות א' פלוס, למרות שאינם עומדים בתנאים הקבועים לעניין זה בפקודות הצבא. רוב מוחלט של משרתי הקבע ביחידה, כפי שעלה בחקירה, לא הכירו את הפקודה הרלוונטית ולכן לא ידעו על התנאים הנדרשים לצורך גיבוש הזכאות לרמת פעילות א' פלוס. עוד עלה כי גורמי היחידה לא דיווחו לאכ"א על אי קיום הדרישות לשם הזכאות לתוספת השכר. בשל כך, נחקר באזהרה מפקד היחידה. עליו מוטלת החובה לדווח אם יש חיילים ביחידתו שאינם זכאים לתוספת האוטומטית בשל תנאי שירותם ולמסור את פרטיהם".
למעשה, החקירה העלתה כי מרבית משרתי הקבע ביחידה המובחרת כלל לא ישנים בבסיס, ועדיין נהנים מתוספת השכר כי מפקדיהם סברו שמדובר בתוספת אוטומטית מתוקף היותה יחידה קרבית. "היחידה לא הגישה בקשה להחרגה מתנאי הזכאות ומשרתי הקבע לא עמדו בתנאים הנדרשים לקבל תוספת השכר בין 2018 ל-2021", נכתב במסמך הפנימי. בפרקליטות הצבאית אף הגדירו את התנהלותן של שתי נשות הקבע מחיל האוויר שעומדות לדין משמעתי כמחדל, מאחר שמתוקף תפקידן היו אמורות להכיר את הנהלים.
"שתיהן התרשלו במילוי תפקידן וכתוצאה ממחדלן לא נערכה בקרה ביחידה ושולמו ביחידה סכומי כסף ניכרים שלא בהתאם לפקודות הצבא", כתבו בפרקליטות. "גם הן בעצמן נהנו מהטבה שכרית זו על אף שלא עמדו בתנאים שנקבעו בפקודות: לינה של לפחות 3 פעמים בשבוע בבסיס היחידה". רק אחת מהן נשפטה עד כה בדין משמעתי. בפרקליטות הבהירו כי "הפקודה אינה מאפשרת החרגה מתנאי הזכאות, וממילא אף לא הוגשה כל בקשה מטעם היחידה בנושא. משרתי הקבע לא עמדו בדרישות ולא ידעו כלל שלינה בבסיס היא תנאי לקבלת התוספת. במצטבר, ולאורך זמן, שולמו סכומי כסף ניכרים שלא בהתאם לפקודות הצבא".
בצה"ל מסרו בתגובה כי "במצ"ח נערכה חקירה בחשד שמשרתי קבע ביחידה בצה"ל, קיבלו תוספת בגין רמת פעילות, שלא בהתאם לתנאים הקבועים לעניין זה בפקודות הצבא. לאחר בחינת חומרי החקירה שהתנהלה בתקופה האחרונה, נמצא שאין חשד לביצוע עבירה פלילית. לצד זאת, הורתה הפרקליטות הצבאית על העמדתם לדין משמעתי של מפקד היחידה ושל שתי קצינות נוספות, בגין כך שלא הכירו את הפקודות הרלוונטיות ולא פעלו ליישומן ביחידה. בנוסף, הומלץ לוודא שהגורמים הרלוונטיים מכירים את הפקודות בעניין זה ופועלים לפיהן, וכן לערוך הסברה ייעודית בתחום כדי למנוע מקרים מעין אלה בעתיד. נושא השבת הכספים נמצא בבחינת הגורמים הרלוונטיים, וטרם התקבלה החלטה בנושא". גורמים צבאיים הוסיפו: "רמות הפעילות בצה"ל נקבעות על פי מדיניות סדורה ולא על פי נוהל חריג. מהחקירה עלה שהמעורבים לא הכירו את הכללים בנושא, ושלא פעלו באופן מכוון להפרתם".