7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
נפתלי בנט ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
בכיר בליכוד מעריך שתהיה חפיפה מסודרת. נתניהו ובנט
(צילום: AP)
הצבעת הבעת האמון בממשלה בראשותו של נפתלי בנט אמורה להתקיים ביום ראשון הקרוב, וכבר ביום שני אמורים ראש הממשלה הנכנס וראש הממשלה היוצא לקיים העברת מקל וטקס חילופים מסודר. עם זאת, בשלב זה לא ברור אם בנימין נתניהו אכן מתכנן להשתתף בטקס כזה, ובלשכת ראש הממשלה מסרבים להשיב לפניות הכתבים. בינתיים, הליכוד הבטיח אתמול העברת שלטון מסודרת, חרף הטענות הקשות שהעלה נגד הממשלה העתידית. זה לוח הזמנים הצפוי של הימים הקרובים.

7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יישא דברים אחרי בנט. יאיר לפיד
(צילום: EPA)

כך תושבע הממשלה ביום ראשון

ישיבת הכנסת לכינון הממשלה ה-36 ובחירת יו"ר הכנסת החדש תיפתח ביום ראשון בשעה 16:00, ותתקיים במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. אחרי שמזכירת הכנסת תציג את הנשיא, יו"ר הכנסת יזמין אל הדוכן את ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט כדי שיציג את ממשלתו ויפרט את קווי היסוד שלה. בנט גם יציג את הרכב הממשלה ואת חלוקת התפקידים בין השרים, לפי סעיפים 13 ו-13 א' בחוק יסוד: הממשלה.
7 צפייה בגלריה
מיקי לוי בריאיון באולפן
מיקי לוי בריאיון באולפן
צפוי לנהל את ההצבעה על הממשלה. יו"ר הכנסת המיועד מיקי לוי
(צילום: קובי קואנקס)
7 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין, איילת שקד ואסתר חיות
ראובן ריבלין, איילת שקד ואסתר חיות
יגיעו להשבעת הממשלה. ריבלין וחיות
(צילום: עמית שאבי)
אחרי בנט ידבר גם יאיר לפיד, ראש הממשלה החלופי המיועד, ולאחר מכן יוזמן ראש הסיעה הגדולה שאינה צד להסכם לתמיכה בממשלה - קרי, בנימין נתניהו.
בתום נאומי השלושה יתקיים דיון סיעתי שבו יוקצו לכל סיעה תשע דקות לשאת דברים. לאחר מכן תתקיים בחירת יו"ר הכנסת, והיו"ר הנבחר - ככל הנראה חבר הכנסת מיקי לוי - יעלה לנהל את המשך הישיבה. בחלק זה תתקיים הצבעת הבעת האמון בממשלה החדשה, לצד הצהרות אמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי והשרים.
השרים יצהירו אמונים אחרי ההצבעה על כינון הממשלה. לאחר שיעשו זאת, תינעל ישיבת הכנסת המיוחדת.

נתניהו יחפוף את בנט?

בינתיים, לשכת ראש הממשלה מסרבת להשיב אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים חפיפה מסודרת לראש הממשלה הנכנס, נפתלי בנט. לא ברור גם אם נתניהו יעמוד במסורת של ראשי הממשלה בישראל, ויקיים טקס חילופים מסודר ביום שני - יום לאחר ההשבעה. בין בנט לנתניהו לא היה כל שיח מאז שהודיע לפיד שעלה בידו להרכיב ממשלה.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם ב צפון קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ נואם ב צפון קרוליינה ארה"ב
אנשי נתניהו לא שללו שיעשה "מעשה טראמפ", אך בליכוד הבהירו שהעברת השלטון תהיה מסודרת
(צילום: רויטרס)
על פי המסורת, ראשי הממשלה היוצא והנכנס נוהגים להיפגש באופן אינטימי ולהעביר ספר חפיפה מסודרת שכולל את כל הדברים שעומדים על הפרק - וכן סקירה של הנושאים הסודיים והרגישים. בין היתר, מדובר בנושאים שקשורים למוסד, לשב"כ ולוועדה לאנרגיה אטומית.
המסורת בישראל היא שראש הממשלה היוצא וראש הממשלה הנכנס מקיימים טקס חגיגי במשרד ראש הממשלה, שבו היוצא מעביר את השרביט ואפילו נותן את ברכתו. כך נהג גם נתניהו, כשמסר את השרביט לאהוד ברק ב-1999, אחרי שהפסיד לו בבחירות. כך נהג גם אולמרט, כשמסר את השרביט לנתניהו ב-2009.

7 צפייה בגלריה
אהוד אולמרט ובנימין נתניהו
אהוד אולמרט ובנימין נתניהו
נתן את ברכתו. אולמרט ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לשכת ראש הממשלה ומקורבי נתניהו מסרבים בימים האחרונים להתייחס לנושא הזה. הסיבה לכך היא שאנשיה לא שוללים את האפשרות שנתניהו יילך בעקבותיו של דונלד טראמפ, שנעדר מטקס ההשבעה של הנשיא ביידן, ויחרים את טקס החילופים עם בנט וגם יימנע מלחפוף אותו. נודע כי יש בכירים בליכוד שייעצו לנתניהו לעשות מעשה טראמפ לבנט, כדי לפגוע בלגיטימיות של ממשלתו - שאותה הוא הרי מגדיר "הונאת הבחירות הגדולה ביותר".
מצד שני, הליכוד צייץ באנגלית ציוץ שממנו משתמע שיתקיים בישראל הליך מסודר של העברת שלטון. הציוץ יוצר בידול בין נתניהו לטראמפ, שכאמור החרים את השבעת ביידן. "כאשר ראש הממשלה מדבר על 'הונאת בחירות', הוא לא מתכוון לתהליך ההצבעה בישראל, שבו יש לו אמון מלא", נכתב שם. "אין גם שאלה לגבי העברת שלטון מסודרת". נתניהו שיתף את הפוסט בפייסבוק.
בכיר בליכוד אמר כי "אין לי ספק שנתניהו יעשה חפיפה מסודרת עם בנט, ושיהיו פגישות קבועות בין ראש הממשלה לראש האופוזיציה".
גם סוגיית פינוי המעון הרשמי בבלפור עדיין על הפרק, ולא ברור מתי תפנה משפחת נתניהו את המעון. לשם השוואה, בשנת 1999 כשפינתה את המעון עבור ראש הממשלה דאז אהוד ברק, לקח הפינוי שישה שבועות - למרות שכל תהליך הפינוי והלוגיסטיקה נעשה על ידי המדינה.
בתוך כך, ולקראת עזיבתו הצפויה, נתניהו שיתף אתמול תוצאות של סקר על הציון שאזרחי ישראל נתנו לו - והוסיף אימוג'י של לב ודגל ישראל: "תודה רבה לכם אזרחי ישראל".

ילדיו של בנט לא יאובטחו, משפחת נתניהו כן

החל מהשבוע הבא תאבטח היחידה לאבטחת אישית של משרד ראש הממשלה, יחידת מגן, את גילת בנט - רעייתו של נפתלי. בניגוד לילדיו של נתניהו, ילדיו של בנט לא יהיו מאובטחים בשלב הזה בשל הערכת גורמי הביטחון שאין צורך בכך. עם זאת, ביתו של בנט ברעננה מאובטח, והחל מהשבוע הוא מלווה על-ידי היחידה לאבטחת אישים בשב"כ.
7 צפייה בגלריה
משפחת נתניהו בחופשה  ברמת הגולן
משפחת נתניהו בחופשה  ברמת הגולן
שרה והילדים יאובטחו במשך שנה, נתניהו למשך 20. משפחת נתניהו
בינתיים, למרות יציאתם הצפויה מבלפור, ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה וילדיהם יאיר ואבנר ימשיכו להיות מאובטחים. הסיבה - לפני חצי שנה קבעה ועדת השרים לענייני שב"כ בראשות שר המודיעין אלי כהן כי האבטחה על שרה, יאיר ואבנר תמשיך שנה מתום כהונתו של נתניהו.
ההחלטה בוועדה התקבלה בניגוד להמלצת הוועדה הממלכתית לאבטחת אישים, שהמליצה להאריך את האבטחה למשך שישה חודשים בלבד. לעומת הוועדה, ראש אגף ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה, אלון חלווה, שנחשב מקורב מאוד לבני הזוג נתניהו, המליץ להאריך את האבטחה על רעיית ראש הממשלה וילדיו למשך 24 חודשים מתום הכהונה בשל "איומים ביטחוניים עדכניים". בסופו של דבר, כאמור, הוארכה האבטחה לשנה - ובעד ההחלטה הצביעו השרים אלי כהן ואמיר אוחנה. השר חילי טרופר, שתמך בהארכת האבטחה לחצי שנה, התנגד.
אותה ועדה בראשות כהן האריכה גם את האבטחה על שר האוצר ישראל כץ והשר אוחנה למשך שנה מתום סיום כהונתם, בשל איומים עליהם ברשתות החברתיות. עם זאת, הוחלט שההחלטה תיבחן מחדש לאחר הרכבת הממשלה.
נתניהו עצמו ימשיך להיות מאובטח על ידי היחידה לאבטחת אישים בשב"כ בתור יו"ר האופוזיציה. גם אם היה פורש מהכנסת, נתניהו היה ממשיך להיות מאובטח למשך 20 שנה מסיום כהונתו.
מלשכת בנט נמסר: "סידורי האבטחה לראש הממשלה המיועד נפתלי בנט ובני משפחתו נקבעים ע"י גורמי הביטחון בהתאם לשיקול דעתם המקצועי בלבד".
מלשכת נתניהו נמסר בתגובה: "לראש הממשלה ומשפחת נתניהו אין שום קשר להחלטות בנושא האבטחה שמתקבלות ע״י גורמי הביטחון בלבד".
פורסם לראשונה: 23:14, 10.06.21