לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה אתמול (ד') תביעת פיצויים בגובה 17 מיליון שקל על ידי משפחת המורה הבדואי יעקוב אבו-אלקיעאן, שנהרג מכדורי שוטרים במהלך מבצע הריסת בתים ביישוב אום אל-חיראן שבנגב בינואר 2017.
התביעה שהוגשה על ידי עורך הדין, משה קריף, בשם אלמנתו ועשרת ילדיו של יעקוב אבו אלקיעאן מספרת את שרשרת האירועים שהביאו למות אב המשפחה וכן מטילה אחריות על המשטרה לתוצאה הטרגית.
3 צפייה בגלריה
"הופקר למוות לעיני משפחתו". יעקוב אבו-אלקיעאן
"הופקר למוות לעיני משפחתו". יעקוב אבו-אלקיעאן
"הופקר למוות לעיני משפחתו". יעקוב אבו-אלקיעאן
על פי התביעה, "כל אחד מסעיפיו של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו נרמסו וחוללו על ידי משטרת ישראל, גוף האכיפה המרכזי של הדמוקרטיה הישראלית. מהשוטרים אשר לקחו חלק בפעולה באום אל-חיראן ועד מי שעמד אז בצמרת הפיקוד המשטרתית, מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, והשר לביטחון פנים דאז, גלעד ארדן".
שרשרת האירועים המתוארת בתביעה מספרת את אירועי אותו יום ב-18 בינואר 2017. קצת לפני שש בבוקר בכפר הבדואי אבו-אלקיעאן סיים את תפילת הבוקר במסגד ומיהר לביתו וזאת כדי לפנות את ביתו לאחר שהמאמצים שנעשו ערב קודם להגיע לפשרה בכל הקשור למעמד משפחתו על הקרקע ולחוקיות ביתו לא צלחו.
3 צפייה בגלריה
"משטרת ישראל בפיקודם אחראית". אלשיך וארדן
"משטרת ישראל בפיקודם אחראית". אלשיך וארדן
"משטרת ישראל בפיקודם אחראית". אלשיך וארדן
(צילום: יואב דודקביץ)
כשהגיע הכוח המשטרתי המנוח כבר כמעט סיים לארוז ובן אחיו, אוסאמה רצה להעמיס את הטלוויזיה על הספסל האחורי ברכבו של דודו יעקוב. אבו-אלקיעאן הפנה את רכבו לכיוון ציר היציאה מביתו והחל בנסיעה איטית. כעבור שניות בודדות, מטרים ספורים מביתו החלה התקיפה של המשטרה על הכפר.
"מכל עבר שוטרים כיוונו את נשקם ועשרות כדורים פילחו את גופו ואת רכבו", נכתב בתביעה. אבו-אלקיעאן איבד שליטה על רכבו המידרדר ופגע בקבוצת שוטרים אחרת בפאתי הגבעה מה שהביא למותו של השוטר ארז לוי.
"קריאות בהולות ברשת הקשר המשטרתית לאירוע פח"ע, לפיגוע דריסה עברו בין הכוחות המשטרתיים ואלה המשיכו להמטיר אש על סביבתם, פגעו ברכבי משטרה אחרים, סיכנו שוטרים וראו בכפר אום אל-חיראן זירת קרב מאיימת".
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע באום אל-חיראן
זירת האירוע באום אל-חיראן
זירת האירוע באום אל-חיראן
מפקדי הכוחות הכריזו על "היפוך קערה" בשפת הקשר, כלומר, מצב של פיגוע חבלני עוין ולכן "יש להתנהג בהתאם".
בשלב זה לפי התביעה אבו-אלקיעאן דימם מחזהו ומרגלו כשנשלף באיומי נשק מרכבו. "הירי חסר האחריות לא קטל את חייו. אולי שמע את צעקות איומי הפח"ע מעל ראשו, אולי קיווה לעזרה, איש לא ניגש אליו, איש לא טיפל בו. שוטרים בהולים שמרו על גופו ועל פצעיו המדממים".
עוד נכתב כי "חייו אזלו אט אט ודמו נספג באדמת המדבר, בקצה השביל עוד יכול היה לראות את ביתו. מותו של המורה יעקוב אבו-אלקיעאן מכדורי השוטרים יניח, כפי שיתברר בתביעה זו בפני בית המשפט הנכבד, את יסודות הזכויות החוקיות הבסיסיות אותן קבעה מדינת ישראל בפני אזרחיה והופרו ברשלנות בוטה".
"בחייו שנגדעו, בגופו הפגוע, בכבודו שנרמס, בהלווייתו שנדחתה, בסייגים שנקבעו לאבלה של המשפחה בדרכו האחרונה של אביה, תנוע התביעה ותצביע על רשלנות בהכנות לאירוע, רשלנות במהלכו, הפקרת חייו של הפצוע לעיניהם של צוותים רפואיים ולעיני בני משפחתו וילדיו".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר באירוע מצער במהלכו נדרס למוות שוטר ונפצע שוטר נוסף, וכן נהרג הנהג הדורס לאחר שנוטרל על-ידי השוטרים, הכול במהלך פעילות מבצעית שבוצעה במקום כחוק. ממצאי בדיקת מח"ש של משרד המשפטים, קבעו באופן חד משמעי כי אין כל חשד לביצוע עבירה פלילית מצד מי מהשוטרים שפעלו בשטח בתנאים מבצעיים מורכבים. כתב התביעה הנזיקית לא הומצא למשטרה וכשיתקבל אנו נשיב לו בבימ"ש באמצעות הפרקליטות כמקובל".