3 צפייה בגלריה
רס"מ גד שמש ואשתו ציפי שמש, שנרצחו בפיגוע התאבדות ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים בשנת 2002
רס"מ גד שמש ואשתו ציפי שמש, שנרצחו בפיגוע התאבדות ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים בשנת 2002
בני הזוג ציפי וגדי שמש
(צילום: באדיבות המשפחה)
18 שנה אחרי שבני הזוג ציפי וגדי שמש נרצחו בפיגוע במרכז ירושלים, בית המשפט המחוזי בבירה פסק כי הרשות הפלסטינית חייבת לשלם למשפחותיהם פיצויים על סך 13 מיליון שקל. זאת לאחר שלפני כשנתיים קבע בית המשפט תקדים שלפיו הרשות אחראית ישירות לפיגוע.
בנותיהם היתומות שחר ושובל אמרו הערב (שני) ל-ynet: "זה ערב של סגירת מעגל, אחרי הרבה שנים של מאבק בבית המשפט. מהרגע הראשון היה לנו הכי חשוב שהצדק ייצא לאור, ועכשיו זה סוף סוף קרה. המאבק הוא לא רק אישי של המשפחה שלנו, לא לכול משפחה יש את הכוח לעשות את זה".
הבנות הוסיפו: "רצינו לומר תודה למערכת המשפט שהביאה לנו צדק. הכסף לא היה המטרה. המטרה הייתה לראות שאנחנו יכולים לעמוד מול ארגוני הטרור, שאנחנו חזקות מול מה שקרה ואנחנו לא מוותרים ולא שוכחים כי זה כאב שמלווה אותנו יום-יום".
3 צפייה בגלריה
רס"מ גד שמש ואשתו ציפי שמש, שנרצחו בפיגוע ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים בשנת 2002
רס"מ גד שמש ואשתו ציפי שמש, שנרצחו בפיגוע ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים בשנת 2002
הותירו שתי בנות יתומות. בזני הזוג שמש
(צילום: באדיבות המשפחה)
הפיגוע אירע במרץ 2002. בני הזוג רס"מ גדי וציפי שמש שבו מבדיקה רפואית לציפי שהייתה בחודש החמישי להריונה עם תאומות. המחבל המתאבד מוחמד חשאיקה פוצץ עצמו עם חגורת נפץ ברחוב המלך ג'ורג' שבמרכז ירושלים. ציפי נהרגה במקום, גדי נפצע אנושות וכעבור כמה שעות נפטר בבית החולים. בפיגוע נרצח גם יצחק כהן, אב לשישה ממודיעין, ונפצעו כשמונים איש. גדי וציפי הותירו אחריהן שתי בנות.
לפני 16 שנים הגישה המשפחה תביעה נגד הרשות הפלסטינית ואש"ף. המשפחה טענה באמצעות עו"ד רולנד רוט כי מבצעי הפיגוע היו אנשי ארגוני טרור פלסטיניים אשר פעלו כתוצאה ממדיניות מכוונת של הרשות להשתמש באלימות נגד אזרחים ישראלים חפים מפשע. לטענתם הפיצויים וההטבות שמעניקה הרשות עד היום למשפחת המחבל המתאבד והמעורבים בפיגוע מצביע על העידוד שהיא נתנה למחבלים.
מנגד, הרשות הפלסטינית טענה באמצעות עורכי הדין יוסף ויונתן ארנון כי טענות המשפחה כלליות ולא רלוונטיות, וכי השאלות שהם מעלים הן שאלות היסטוריות מורכבות שלא נכון לדון בהן בבית משפט. עוד נטען כי במקרה של עימות מקובל שכל צד נושא בנזקיו ומטפל בנפגעיו. נטען כי התשלום למשפחות הוא חלק מאותו טיפול בנפגעים, ואין לראות בו אישור למעשים עצמם.
3 צפייה בגלריה
כותרת ידיעות אחרונות מ-22 במרץ 2002, יום לאחר פיגוע ההתאבדות שבו נרצחו גד וציפי שמש ז"ל בירושלים
כותרת ידיעות אחרונות מ-22 במרץ 2002, יום לאחר פיגוע ההתאבדות שבו נרצחו גד וציפי שמש ז"ל בירושלים
כותרת "ידיעות אחרונות" למחרת הפיגוע
(ידיעות אחרונות)
פסק הדין התבסס על חוות דעת של סא"ל (במיל') אלון אביתר, מומחה לתחום הפלסטיני ולשעבר יועץ לענייני ערבים למתאם הפעולות בשטחים. הוא מצא כי אנשי מנגנון הרשות הפלסטינית היו מעורבים ישירות בפיגוע. לפי חוות הדעת המחבל חשאיקה היה עצור על ידי הרשות הפלסטינית ושוחרר לבקשת עבד-אל כרים עוויס, קצין במנגנון המודיעין הכללי ברשות, במיוחד כדי לבצע את הפיגוע.
זאת ועוד, חומר הנפץ ששימש להכנת חגורת הנפץ נלקח ממשרדו של ראש מנגוני המודיעין הכללי ברשות תאופיק טיראווי, שאף שילם 1,200 לסייען שהסיע את המחבל. גם בכיר פת"ח חוסיין א-שייח, כיום השר הממונה על הקשר עם ישראל, היה מעורב בפיגוע ומסר למחבל ולמעורבים נוספים כסף ורימוני יד.
עו"ד רוט שייצג את משפחת שמש אמר: "אני מברך על כך שגם בתי משפט בישראל הבינו שהטלת פיצויים עונשיים מהווים הרתעה ממשית נגד הטרור".
"18 שנה לא היה לי רוגע כי התרכזתי במאבק, ועכשיו יהיה לנו זמן להתמודד עם הכאב והשכול", אמר יגאל שמש, אחיו של גדי. "אני רוצה לנסוע לקברים של שניהם ולהתייחד איתם". הוא סיפר על חשיבות המאבק המשפטי עבור המשפחות: "לא הרבה משפחות נפגעות טרור היו מסוגלות להרים את הראש, להתמודד עם האובדן, ובטח שלא להתמודד עם הרשות הפלסטינית. זה היה מאבק ארוך, מתיש ולפעמים מייאש, אבל הביטחון שלנו ועזרה מצד אנשים טובים עזרו לנו לנצח. זה ערב של שמחה וסיפוק שמהולים בצער, עצב וזיכרון".
בשנים האחרונות הגיעו לסיומן כמה תביעות שהגישו משפחות שכולות שתבעו את הרשות הפלסטינית בגין פיגועים שבוצעו באינתיפאדה השנייה. לפני שלוש שנים פסק בית המשפט המחוזי כי הרשות הפלסטינית תפצה את משפחת בן שלום, ששכלה את ההורים שרון ויניב בן שלום, בפיגוע ירי בכביש 443, ב-62 מיליון שקלים, בשל רשלנות הרשות שלא מנעה את הפיגוע. בתיק נוסף פסק בית המשפט העליון כי הרשות הפלסטינית תפצה את משפחתו של עמוס מנטין שנרצח בפיגוע בבאקה אל-גרבייה ב-2003. הוא נורה למוות על ידי נער שהשתתף במחנה אימונים של הרשות הפלסטינית.