הבוקר (שבת) נהרג רוכב אופנוע לאחר שהחליק והתהפך בכביש 899 שבגליל העליון, באזור רמות נפתלי. אתמול לפנות בוקר מת מפצעיו רוכב אופנוע בן 22 שנפצע גם הוא בתאונת דרכים אחרת. שני הקורבנות הללו מצטרפים לרבים אחרים מתחילת 2020 - שמסתמנת כשנה עם נתונים מדאיגים מאוד בכל הנוגע לפציעות ומקרי מוות של רוכבי אופנוע בתאונות דרכים. לשם השוואה, מתחילת השנה נהרגו יותר רוכבי אופנוע מאשר בכל 2018 - אז נהרגו 44 רוכבים. ב-2019 עמד מניין ההרוגים על 68.

3 צפייה בגלריה
רוכב אופנוע נהרג לאחר שהחליק באזור רמות נפתלי
רוכב אופנוע נהרג לאחר שהחליק באזור רמות נפתלי
זירת התאונה באזור רמות נפתלי
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
לפי נתוני הרשות הלאומי לבטיחות בדרכים, מתחילת השנה נהרגו 46 רוכבי אופנוע - לעומת 33 בתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, מתחילת השנה נהרגו 184 בני אדם בתאונות דרכים לעומת 207 בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
מהנתונים עולה עוד כי בעשור שבין 2008 ל-2018 חלה מגמת עלייה במספר רוכבי האופנוע שנהרגו בדרכים וכן באחוזיהם מכלל תאונות הדרכים - מ-10-11 אחוזים בתחילת העשור ל-14-17 אחוזים בסיומו.
בעמותת "אור ירוק" אמרו כי מדינת ישראל נמצאת במקום ה-19 מבין 22 מדינות ה-OECD בשיעור ההרוגים מקרב רוכי האופנוע בתאונות דרכים. לדברי "אור ירוק", ימי סוף השבוע הם הקטלניים ביותר לרוכבים בהשוואה לשאר ימות השבוע: בעשור האחרון כולו נהרגו בימי חמישי 72 רוכבי אופנוע, בשישי 86 ובשבת 77.

3 צפייה בגלריה
רוכב אופנוע נפצע אנוש בתאונה עצמית בכביש 79
רוכב אופנוע נפצע אנוש בתאונה עצמית בכביש 79
זירת תאונה שבה נפצע אנוש רוכב אופנוע. ארכיון
(צילום: איחוד הצלה )
חרף העלייה במספר הרוכבים ההרוגים, כפי שפורסם ב-ynet, התקציב להתקנת מעקות בטיחות מותאמים לאופנועים קוצץ. העבודות, שעלותן 38 מיליוני שקלים בשנה, נועדו להחליף את המעקות הקיימים - המותאמים בעיקר לכלי רכב פרטיים - לא חודשו מאז אמצע 2019 למרות מספר תאונות בהן רוכבים מצאו את מותם לאחר החלקה, שייתכן והייתה מסתיימת לכל היותר בפגיעות בלבד.

"מתחילת 2020 - עלייה של 50% במספר הרוכבים שנהרגו"

מנכ"ל "אור ירוק", ארז קיטה, אמר: "הלב נקרע אחרי עוד תאונה קטלנית הבוקר שבה רוכב קיפח את חייו בכביש. מאז תחילת שנת 2020 נרשמה עליה בשיעור של כ-50% במספר רוכבי האופנועים והקטנועים שנהרגו בתאונות דרכים בהשוואה לתאריך המקביל בשנה שעברה, וזאת למרות הסגר הארוך בשל הקורונה".
קיטה המשיך: "אין עוד אוכלוסייה שנהרגה השנה בשיעור גבוה כל כך בתאונות דרכים. זה נתון שחייב כבר מזמן את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להכין תוכנית מיוחדת להגנה על הרוכבים, מאחר ו-2020 היא המשכה הישיר של 2019, שהייתה הקטלנית ביותר ב-15 השנים האחרונות.
3 צפייה בגלריה
ארז קיטה
ארז קיטה
ארז קיטה
(צילום: אור ירוק)
"לכן, במקום לקצץ תקציבים שמיועדים לשיפור מעקות הבטיחות שחותכים את הרוכבים שמחליקים, צריך לשנות את הגישה ולהוסיף כסף כדי להציל את הרוכב הבא שיחליק. חייבים להפסיק להטיל את האשמה על הרוכבים, כי זה לא משהו שמציל חיים והמדינה חייבת לקחת אחריות; לשפר את התשתית הבטיחותית עבורם, לעודד רוכבים לעשות שימוש באביזרי בטיחות ובמערכות בטיחות לאופנועים ולשפר את תהליך הכשרת הרוכב. מדינת ישראל חייבת להפסיק להפקיר את הרוכבים".