3 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
שופטי בג"ץ. ארכיון
(צילום: EPA)
בג"ץ קבע היום (רביעי) שבתעודת הלידה של ילדים שנולדו להורים טרנסג'נדרים, שעברו תהליך היריון ולידה - יירשם בשדות הרלוונטיים "הורה" ו-"הורה", במקום "אם" ו-"אב", אם נעשתה פנייה לוועדה שעוסקת בנושא, גם אם זו טרם הכריעה. זאת במסגרת עתירה שעסקה באופן רישום מינם של טרנסג'נדרים ברשות האוכלוסין ובתעודת הלידה של ילדיהם.
העתירה הוגשה ב-2018, בעקבות סיפורם של שני גברים טרנסג'נדרים שנולדו כנשים, לא עברו ניתוח לשינוי מין ונרשמו כזכרים ברשות האוכלוסין וההגירה - האחד בשנת 2009 והשני כשעלה לארץ מרוסיה בשנת 2015. השניים, כל אחד בנפרד, הביאו לעולם ילדים ביולוגיים עם בן הזוג, לאחר שעברו תהליך של היריון ולידה.
לאחר הלידה נדרשו ההורים הטריים למלא טופס הודעת לידה שבו נכללו השדות "אב" ו"אֵם" בלבד, כך שלא היה ביכולתם להתייחס לעצמם באופן שתואם את תפיסת המגדר שלהם. עוד הם גילו כי לאחר הלידה במרשם האוכלוסין וההגירה שונה מינם שוב מ"זכר" ל"נקבה", ושבתעודות הלידה שהונפקו הם הופיעו כ"אם".
3 צפייה בגלריה
דניאל ויונתן הורים גאים
דניאל ויונתן הורים גאים
"הזכות לשוויון כוללת גם את הזכות ללשון פנייה מכבדת ומתאימה". אחד העותרים עם בן זוגו
העתירה הייתה נגד שר הפנים, רשות האוכלוסין וההגירה והוועדה הרב-מקצועית לניתוחים לשינוי מין. לעתירה הצטרפו גם האבות הביולוגיים של הילדים, הילדים עצמם וכמה עמותות ציבוריות: טרנסג'נדרים למען צדק חברתי, מעברים למען הקהילה הטרנסית והאגודה לשמירת זכויות הפרט.
העותרים הציעו מתווה, על סמך חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, שלפיו טרנסג'נדר שחפץ כי רישומו כ"זכר" ברשות האוכלוסין לא ישתנה לאחר הלידה, יידרש לפנות טרם הלידה, או בסמוך לאחריה, לוועדה הרב-מקצועית לבחינת מתן אישור על שינוי מגדר ללא ניתוח שתבחן את הבקשה, בלי קשר להכרעתה בפועל. ועדה זו פועלת בבית החולים שיבא בתל השומר.
"הזכויות לשוויון, לכבוד ולאוטונומיה של טרנסג'נדרים כוללות גם את הזכות 'ללשון פנייה מכבדת ומתאימה'", טענו בין היתר העותרים. "וזאת נוכח השאיפה לאפשר הכרה בזהותו של הפרט, וכן נוכח החשש שאי-הלימה בין זהותו המגדרית של אדם ובין אופן ההתייחסות אליו בתעודות רשמיות, תתייג אותו כ'חריג' ותחשוף אותו לסיכון מוגבר לאלימות ולאפליה".
3 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
קיבלה את העתירה. חיות
(צילום: אורן בן חקון)
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כתבה, ואליה הצטרפו גם השופטים חנן מלצר ויעל וילנר, כי יש לקבל את העתירה. "ייקבע כי תעודת לידה עם השדות 'הורה' ו'הורה' תונפק ליילוד בכל מקרה שבו הורהו הטרנסג'נדר, אשר עבר את ההיריון והלידה, פנה לוועדה הרב-מקצועית במהלך ההיריון או בסמוך לאחר הלידה, וזאת ללא קשר להכרעתה של הוועדה בשאלת שינוי המגדר של הטרנסג'נדר".
מארגון מעברים למען הקהילה הטרנסית נמסר: "מעברים מצרה על החלטת בית המשפט להתנות את השארת סעיף המין של אב טרנסג'נדר על כנו באישור של ועדה רפואית. לא ברור מדוע יש 'לבחון מחדש' את זהותו המגדרית של גבר שבחר לממש את יכולתו ללדת. אם עולם הכדורגל הישראלי מקבל באהבה ובאהדה שופטת טרנסית, מצער שמדינת ישראל לא מוכנה לקבל אבא טרנס שילד את ילדיו. הגיע הזמן שיבינו שהורות, כמו כדורגל - אינה מוגבלת למגדר כזה או אחר".
מנכ״ל האגודה למען הלהט״ב רן שלהבי מסר כי: "העותרים עברו מסכת התעמרות מהמדינה שפגעה בזכותם הבסיסית להיות הורים רק בגלל מי שהם. היום נעשה צעד גדול בדרך לשוויון והכרה בזכות של כל אחד להיות הורה ולממש את זכותו, אך הצעד אינו מספק, ואנחנו נמשיך להיאבק כדי שכל אחד ואחת יוכלו לממש את אהבתם גם ללא תלות בוועדה כזו או אחרת. כולנו תקווה שיגיע גם עידן חדש של סובלנות וקבלה כלפי אנשים על הקשת הטרנסית וכלפי כל אחד ואחת״.