כמה ישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה? ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טען בהצהרה עם ראש ממשלת דנמרק וקנצלר אוסטריה כי 90% מבני ה-16 ומעלה בישראל התחסנו. עיון בנתונים שמפרסם משרד הבריאות מגלה שנתניהו לא דייק במספרים.
אם בודקים רק את אלו שהיו אמורים להתחסן, שהם בני 16 ויותר שלא חלו בקורונה והחלימו, מגיעים לנתון התחסנות של 82.2%. אמנם מדובר בנתון מרשים מאוד, אך לא מדובר ב-90% התחסנות.
גם בראיון שנתן לרשת פוקס ניוז האמריקנית טען נתניהו שמדובר ב-90% מתחסנים. כמו כן, נתניהו התייחס למבצע החיסונים בארץ ואמר כי "באמריקה אנשים מחכים לחיסונים ובישראל החיסונים מחכים לאנשים". לדבריו, "התחלנו עם המבוגרים אבל עכשיו כל מי שרוצה יכול להתחסן. אנחנו המדינה הראשונה בעולם שתצא מהקורונה. עם הדרכון הירוק תוכל ללכת למסעדות, לתיאטראות, סרטים, ספורט. אנחנו יוצאים מזה".
נתניהו הוסיף, "תראה, אני לא יכול לומר שיצאנו מזה לגמרי, ואנחנו נצטרך להמשיך לעטות מסכות לעוד כמה זמן, אבל זה מאחורינו. אנחנו מסתכלים על העתיד ואומרים בואו ניתן להיות לישראל המרכז לייצור החיסונים של המחר".
2 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו בפגישה עם ראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן וקנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
רה"מ נתניהו בפגישה עם ראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן וקנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
נתניהו מסר נתון לא מדויק במיוחד
(צילום: אולבייה פיטוסי)
דוברות משרד הבריאות מפרסמת כמעט מדי יום את תמונת מצב ההתחסנות – מחוסנים ומחלימים. בדו"ח המעודכן להיום ב-06:30 בבוקר נכתב כי כ-1,052,000 ישראלים טרם התחסנו.
לפי משרד הבריאות 12% מהישראלים לא התחסנו. מכאן ניתן להסיק ש-88% התחסנו, אבל הדבר אינו נכון. מדוע? ה-88% כוללים גם ילדים, נערים שטרם מלאו להם 16 ומחלימים שעד לאחרונה לא היו אמורים להתחסן.
לפי הנתונים של משרד הבריאות 2,532,000 ילדים ונערים אינם צריכים להתחסן וכך גם 666 אלף ישראלים שהוגדרו מחלימים.
בעדכון האחרון של משרד הבריאות על "תמונת המצב" מצוין כי התחסנו 4,855,002 ישראלים. בסך הכול לא התחסנו 1,052,000 ישראלים. כלומר – מספר אלו שאמורים להתחסן הוא כ-5,907,002 ישראלים וזה המספר הקובע.
2 צפייה בגלריה
בני הנוער מתחסנים
בני הנוער מתחסנים
חיסון תלמיד תיכון בתל אביב, בינואר. 2,532,000 ילדים ונערים עדיין לא יכולים להתחסן
(צילום: AFP)
נתניהו לקח בחשבון את המחלימים ואת בני ה-16 ומטה שלא אמורים להתחסן כמי שכבר התחסנו, ומכאן נובע השוני בין הנתונים שאותם הציג ראש הממשלה לבין הנתונים של משרד הבריאות.
ומי לא התחסן עדיין? גם כאן יש אי דיוקים בנתונים של משרד הבריאות. לפי הפרסום של המשרד 615 אלף ישראלים מהמגזר הכללי טרם התחסנו וכך גם 430 מהמגזר הערבי ו-158 אלף מהחרדי. אם מחברים את המספרים האלה מקבלים ש-1,203,000 ישראלים טרם התחסנו ולא 1,052,000 כמו שכתוב באותו עמוד שפרסם משרד הבריאות.
אם מדובר ב-1,203,000 שאמורים להתחסן וטרם התחסנו, אזי מדובר בקצת יותר מ-80% מתחסנים. שוב, מדובר בנתון מרשים מאוד של התחסנות ובתקווה שבעוד כמה ימים או שבועות נגיע לנתון שהציג נתניהו היום.
בהקשר זה יצוין כי באחד מערוצי הטלוויזיה חיברו לפני כמה שבועות בטעות את מספר המתחסנים במנה הראשונה והמנה השנייה – וחישבו כמספר המתחסנים הכללי. הטעות תוקנה כעבור זמן קצר. אם עושים את הטעות הזו שוב, מקבלים יותר מ-90% התחסנות, כיוון ש-52.48% מסך כל הישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה ו-38.78%. כלומר, תהיה זו טעות לומר שיותר מ-91% מהישראלים קיבלו חיסון אחד.
אותה טעות חוזרת באתרים המספקים מידע על המתחסנים, שמחברים את מספר החיסונים שניתנו ולא מבדילים בין החיסון הראשון לשני.